• Paincake

Ni rödhåriga, vilken hårfärg fick era barn?

Väntar mitt första barn och man undrar ju massor om vem som ligger där inne på jäsning. Jag själv är rödhårig med bruna ögon och min sambo har mörkbrunt hår och mörkblå/grå ögon.

Det sägs ju att rött är recessivt, men jag vete sjutton hur det ligger till egentligen. Så då gör jag en högst vetenskaplig undersökning på världens bästa forum.

Frågan lyder alltså: Ni rödhåriga som redan fått barn, vilken hårfärg fick barnet/barnen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-20 22:21
    Nu är han ju ute sedan länge och jag kan ju berätta resultatet:

Ljusbrunt, fast lite röda reflexer i rätt belysning.
    Förmodligen mörkblå/grå ögon.
    Världens sötaste.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-21 17:39
    Och nu har en liten syster kommit till världen - ljusbrunt hår, precis som storebror. Däremot har hon fått mina bruna ögon

• Svar på tråden Ni rödhåriga, vilken hårfärg fick era barn?
  • Livet är underbart

Min bästa vännina är rödhårig med ljusblå ögon och pappan till hennes barn är mörkhårig med bruna ögon och deras första barn är en flicka med mörkblont hår och mörkbruna ögon. Deras son är rödhårig med ljusbl ögon. De väntar nu barn nr 3 och jag är lika nyfiken som min vänninna på hur den lille kommer se ut. Hoppas du fått lite kött på benen i denna fråga...

• Friza

Hejsan!
    Jag är numer brunhårig men har haft rött hår nästan hela mitt liv (det har mörknat de senaste åren), jag har gröna ögon och mycket fräknar. Båda mina barn föddes med riktigt mörkt hår och min äldsta har nu blont hår och bruna ögon och min minsta är nyfödd så vi får se om det kommer bli som storebrorsan. Inga fräknar på någon av dem. Min sambo har mörkt hår och bruna ögon.

Lycka till med allt och hoppas att du får en med rött hår för det är så fint!!

• Paincake

Tack för svar! Det verkar som om det är 50/50 hittills
    Jag både hoppas och inte hoppas på att barnet blir rödhårigt. Visst är det fint, men man är ju så solkänslig.

En lite rolig grej är att både jag och min bror har rött hår och bruna ögon, pappa hade samma kombo som ung (han är vithårig nu), farmor hade samma och hennes far före det. Så vi får se

• Zazza

jag är blond och min man väldigt rödhårig. första sonen blev väldigt röd och andra väldigt blond..

• Tutilure

Nu är iof pappan till mina barn är mörk (han är adopterad från Sri Lanka), men barnen har blivit lite olika. Min äldsta son är ganska ljus, han blir så där snyggt brun som man själv skulle vilja bli, han har ljusbrunt hår med lite röda inslag.
    Yngsta sonen är mycket mörkare, på honom ser man verkligen att pappan är mörk, han har mörkbruna ögon och mörkt chokladbrunt hår. Inte en tillstymmelse till röda inslag någonstans.
    Och så min dotter, hon var jätteljus, nästan ljusare än vad jag är, med mörkbrunt hår och mörka ögon.

Så beroende på pappan så kan det nog bli ganska olika.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Ullerull

Jag är mörk/mellanmörk, grönbruna ögon, hade kastanjfärg när jag var liten ljus  hy och fräknar. Sambon blond som barn nu råttfärgad (eller är det cendré det heter på finare språk), blå/grå ögon, rött inslag i skägget.

Vi fick en brandorange dotter, det såg ut som om håret brann på henne när hon föddes. 2 år senare är det mycket ljusare men fortfarande rött/orange. Klarblå ögon.

Vad jag har förstått (har ingen källa dock) så behöver båda föräldrarna ha anlag för rött pigment för att barnet ska kunna bli det. Men anlag behöver ju inte synas, kan ju vara någon annan i släkten än föräldrarna som är det.

• Zvartaliljan

Jag är rödhårig med blå/gröna ögon, pappan svarthårig med mörkbruna ögon (Sydamerikanare). Dottern är mörkblond med blå ögon.

Älskade lilla Maia 060528 och syskon 100125
  • moassida

jag är rödhårig,min man blond,vi har fått 4 barn som är blonda?vart tog den där lilla rödhåriga babyn vägen som jag har fantiserat om,,,,

• Thalis

Min man är blond och jag är mörkhyad hela jag, vår son är numera rödtott.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Lalalong

Min man är rödhårig och själv är jag brunhårig.
    När Klara var liten var hon ganska rödhårig, men det växte tråkigt nog bort. Nu är hon 3 år och har mer ljusbrunt hår. Men ja, lite rött kan man ju skymta när solen skiner på håret.

Svar på tråden Ni rödhåriga, vilken hårfärg fick era barn?