• KickanAnnika

Magproblem efter förlossningen - Känner du igen symotomen? Vad göra?

Dottern är en månad gammal och min mage har varit usel sen förlossnigen.
    I vanliga fall får jag sköta magen minst en gång om dagen, )har inte varit hård ens under graviditeten med järntabletter och så).
    Fick sköta magen dagen efter förlossningen, sen har det varit hemskt.
    Jag går inte på flera dagar, upp till en vecka, sen får jag kraftiga diarréer som håller på en gång i kvarten under ett par timmars tid, värk och kramp i nedre delen av magen och fruktansvärt öm upp till i magen. Mår också illa då, men har ej kräkts.
    Så samma sak igen sen, inget på flera dagar och sen diarré.
    Ska ringa vårdcentralen imorgon, men tänkte om någon varit med om liknande. Behöver ju inte vara efter förlossning, men för min del skulle jag tro att det har med graviditeten och förlossningen att göra att magen spårat ur.

Vad göra? Blir tokig på detta snart eftersom det gör att jag mår dåligt mentalt också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 20:23
    Kan ju tillägga att jag ofta haft problem med magen (colon irritable), men aldrig att det varit "stopp".

• Svar på tråden Magproblem efter förlossningen - Känner du igen symotomen? Vad göra?
  • Annajson

min mage var också helt galen länge efter förlossningen, först nu 8 veckor senare börjar det ordna upp sig. Jag hade det omvända problemet med värsta stenhårda magen, gjorde SKITont att sköta magen, vilket ledde till att jag drog ut på det...jag tänker att det berodde på amningen och att jag inte drack tillräckligt med vatten o därför blev lite uttorkad...

• Exi

har oxå dum mage i "vanliga fall" ...3,5 veckor sedan sonen föddes...varit dålig i magen till å från...men mest magknip =/

Efter förra grav blev jag laktos intolerant så nu har jag tagit dte väldigt lugnt med sånt...

idag känns magen ok...men vågar inte ropa hej än...

men som sagt...för min del mest magknip och gasig...usch...

• KickanAnnika

Fick diagnos: Förstoppning med förstoppningsdiarreer och fick utskrivet Latculos. Men det händer inte ett SKIT för att uttrycka det korrekt.

Nån mer? Vad ska man göra?

• Joje

Hej!

Vill bara säga att IBS kan ge alla möjliga symtom, diarré, magknip, förstoppning mm och symtomen kan även ändra sig. Jag har också IBS och mina symtom har ändrat sig sedan jag fick barnen. Innan fick jag magknip och lös mage, feber och blev väldigt trött, oftast höll det på ett halvt dygn. Efter barnen får jag attacker av illamående, vattentunna diarréer och trötthet, men ingen feber, det pågår i flera dagar...

Tyvärr har jag väl inga bra tips... men det bästa är ju att läsa mycket om det.

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • KickanAnnika

Har ALDRIG varit så här i magen innan. Jag har inte dokumenterad ISB. Jag har bara halvt om halvt fått diagnosen i samband med att jag har panikångest och inget annat fel hittades på min struliga mage. Men aldrig att det varit såhär.
    Fyra dagar med Lactulos nu och ingen ändring.
    Detta är tredje barnet, annars har min mage blivit mycket bättre sen efter barnen. Den äldsta är fem, så ett par år har min mage funkat bra. Tills nu då. BLÄ!

• Joje

Usch så jobbigt... men IBS är ju en sån diagnos som läkare gärna "drar till med" när dem inte hittar något annat... Jag tror att jag har något annat bakom då jag haft mycket inflammationer i tarmen, kanske en Crohn eller ulcerös colit (inflammatoriska tarmsjukdomar). Hoppas att din mage ordnar till sig. Googla på IBS så finns det lite användbara tips på mat och läkemedel som kanske kan funka!!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Yariija

Jag fick IBS efter en infektion i samband med förra förlossningen, det är viktigt att du utreds noga då du som ovanstående säger kan ha andra inflammatoriska sjukdomar i tarmen.

Smärta är oundvikligt men lidandet är valfritt...
  • Viggo 090730

Jag undrar med om magen kan bli knepig efter förlossningen/graviditeten?

Jag är illamående till och från och får magknip/kramp i magen då jag äter nånting :/ pga det äter jag dåligt/sällan! :( inte roligt...

♥ (¯`°?.¸ ♥ Mamma till Viggo 090730 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Albiiiin

Har haft problem med magen sen efter förlossningen och min son är tre veckor nu. Får magknip så fort jag äter men kan inte bajsa överhuvudtaget. Det är hopplöst. 

Kan de vara allvarligt?

Mvh orolig mamma. 

Svar på tråden Magproblem efter förlossningen - Känner du igen symotomen? Vad göra?