• Bellona

Gammal krusbärsbuske

Har nyligen köpt ett gammalt hus med en ganska förfallen trädgård. Här finns även två ganska risiga krusbärsbuskar som det växer en hel del bär på. Men det finns många nakna döda grenar, kan man beskära dem nu eller ska jag vänta?

• Svar på tråden Gammal krusbärsbuske
  • Champis

Jag beskär min krusbär efter skörd. Jag skulle gallra ur alla kala grenar samt några av de äldsta grenarna. På så vis föryngrar du busken. Nästa år gör du samma sak. Då kommer det att fi8nns många nya fina skott. Då låter allt nytt vara kvar och tar bara någon av de äldsta grenarna. Du ser till att det är lite luft mellan grenarna så att det är lätt att plocka. Krusbär blir gärna en snårskog. Jag tar någon extra gren om grenarna växer så tätt så att det är svårt att plocka. Mina barn vill kunna gå och äta från busken utan att sticka sig.

• Bellona

Tack för ett mycket bra svar! Men man behöver inte vänta tills hösten eller våren med att beskära? Jag har endast tagit bort de döda grenarna och hällt på lite ny jord.

• Champis

Du kan förstås beskära på hösten - september. Jag tycker det är svårt att komma ihåg bärbuskar då så jag brukar klippa efter skörd. Det ska helst inte vara fuktigt väder. Har för mig att jag läst att krusbär även kan klippas tidigt på våren (Februari). Det är nog mycket tycke och smak i detta. Vad man ska komma ihåg är att krusbär blommar tidigt så när våren kommer ska man inte klippa. Jag gillar att busken hinner växa lite innan vintern kommer så att den hinner komma igång. Vet inte vilken Zon du bor i men man bör vara mer försiktig och göra mer "rätt" om man bor i högre växtzoner. Jag bor i zon 3 (Stockholmstrakten).

• södertälje

Jag stammade upp min krusbärsbuske,klipper alltså av grenarna längst ner varje höst,och klipper alla studenter som försöker växa ut från stammen,mycket bra resultat och krusbären slipper hänga i marken,den är ca 70 cm hög nu.Jag beskär även grenarna efter skörd så att dom blir kortare och glesar ur den.

• Bellona

Tack för svaren! Jag bor i småland vilket jag tror är zon 2.

• Gunvor

Hej!

Har en gammal krusbärsbuske som ger väldigt mycket bär är ganska stor beskär den ofta. Min fråga är nu kan man dela en buske så att det blir två, samma fråga angående svarta vinbär. Kanske skulle jag inte ställa frågan här men det är första gången jag är inne på den här sidan är inte så duktig, men blir glad om någon vill svara. ha en bra dag

Dela
Svar på tråden Gammal krusbärsbuske