Hur upplevde du/ni tiden på Neo?
Jag är lite nyfiken på hur ni andra upplevde er tid på neo!
Vi tillbringade 11 veckor allt som allt. De tre första veckorna låg vi på 316 på östra. Och där var det super bra. Personalen kunde bemöta och stötta oss föräldrar lika bra som de tog hand om det dyraste vi hade!
Efter dessa tre veckor så var vår lille kille såpass stabil att vi kunde bli förflyttade till vårt "hemsjukhus"! Vilken mardröm! Rent ut sagt avskydde tiden där. Vi bodde i en skokartong, vi var helt utpumpade på ork och energi och gick på knäna. Och så möts man av personal som inte har en aning om hur man ska stötta och bemöta föräldrar som gått igenom det vi gjorde! Jag blev flera gånger helt knäckt över hur de behandlade oss. De fick mig att känna mig som den sämsta mamman som gick i ett par skor. När jag bytte blöja gick det för långsamt, 30 olika personer hade en åsikt om hur jag skulle hålla när jag ammade! Jag kände mig observerad och bedömd i allt jag gjorde! De kunde inte heller förstå varför inte vi höll samma takt som Jonte i hans utveckling. Men herregud hur lätt var det då. Den ena dagen mår han bra, nästa ligger han i resperator och kämpar för sitt liv pga en infektion för att tredje dagen andas själv igen och må ganska så gott. Hjärnan hinner inte med. På "hemsjukhuset" var Jonte aldrig så sjuk, men det innebar ju inte att vi hade glömt eller att vi mentalt hade kommit över det som varit. Detta kunde de aldrig förstå. Det som har varit har varit. Nu mår han bra och det är där vi är nu. Visst ska man tänka så, men hur lätt e det då när man en gång har snubblat så som vi gjort!
Listan kan göras låååång på saker som gjorde att jag och min sambo kände oss värdelösa. Ju längre tid vi var där ju mer började vi säga ifrån. Men man hade ju knappt inte ens ork till att andas vissa dagar!
All personal var ju såklart inte så här, de fanns de som var super bra. Och läkarna var fantastiska! Men jag tycker att all personal ska ha förmågan och kompetensen att på bästa sätt bemöta och stötta!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 19:04
Vi var ju extra känsliga under denna period, och tog kanske mer illa upp över saker och ting än vad man i vanliga fall hade gjort! Men det borde personalen också vara medvetna om! Men icke sa nicke!