Du måste logga in för att svara i en tråd.

• NinnaGbg

panik!

Hejhej
    Här sitter jag, 01.40 på natten och nojjar upp mig över förlossningen. Är i v 38 nu så det börjar ju närma sig.
    Jag har i några veckors tid varit ganska lugn men idag slog paniken till igen. Jag känner mig livrädd för förlossningen. Kan egentligen inte beskriva vad jag är så rädd för, det ärliksom allt; smärtan, maktlösheten, bristen på kontroll, tankar på hur det blir efteråt med mera. Har diskuterat planerat snitt med min läkare men kom på något vis på att jag vill föda vaginalt, men jag undrar nu i min panik om jag verkligen vill göra det eller om det bara är så att jag inte tillåter mig själv att ta en enkel väg ut, som jag ser på snittet. Tro nu inte att jag klandrar någon annan för att välja snitt.. jag fattar precis men för min del känns det som en feg lösning, svårt att förklara.

Jag är rädd för smärtan. Jag är rädd för att skita på mig. Jag är rädd för hur dåligt jag kommer att må efteråt. Jag är rädd för att skita ner mig och att inte kunna hålla tätt efteråt. Jag är rädd för hur jag kommer se på min kropp, och framför allt mitt kön när det hela är över....

Någon som kan komma med något råd om hur jag ska få ordning på tankarna?
    Någon mer som varit osäker på hur den ska göra, vaginalt vs snitt?

• Svar på tråden panik!
  • Jojjo945

Hej jag hade samma tankar då jag gick å vänta in min förlossning och kände allt i från hur de skulle gå och om jag verkligen ville göra detta. Men när väl dagen kom så han jag inte tänka så mycket på smärta eller om jag skulle göra på mig underde. Dom tankarna fanns inte i huvudet. Allt försvann iaf att jag skulle göra påp mig å hur allt skulle gå eller om de skulle gå vägen. Men jag kan säga när du väl ligger där så kommer du inte hinna tänka så mycket..

• janniahlholm

Måste vara jättejobbigt. Men jag är övertygad om att när det väl är dags så kommer du sköta allt galant och att allt kommer gå super :)

vill faktiskt säga att om du vill välja snitt så behöver du inte alls känna dig feg för det. :) Känns det bäst så är det nog bäst :) Go with your heart, så att säga :)

• Neko

Kan bara säga att om du känner att du vill ha kontroll så borde väl en vaginal förlossning vara bäst? Då har ju du/din kropp den mesta kontrollen, om du gör snitt så är du ju helt utelämnad till läkarna.

• L0ved

Jag var rädd från den dagen då jag fick reda på att jag väntade dottern. Som du säger så var jag rädd för mycket men visst väl inte riktigt direkt. Jag blev förvånad när det var dax och även när det var över. Jag hade föreställt mig det värsta tänkbara men jag upplevde inte det alls så farligt. Jag tror man är rädd eftersom det är något nytt som man aldrig gjort innan och så berättar folk ofta massa historier om hur hemska deras förlossningar var.
    Jag gick hos en Aurora, fast det hjälpte väl bara till en viss del.

♥ Angelina 080422 förhoppningsvis snart ett syskon ♥
  • iakttagare
    NinnaGbg skrev 2009-07-23 01:46:36 följande:
    HejhejHär sitter jag, 01.40 på natten och nojjar upp mig över förlossningen. Är i v 38 nu så det börjar ju närma sig.Jag har i några veckors tid varit ganska lugn men idag slog paniken till igen. Jag känner mig livrädd för förlossningen. Kan egentligen inte beskriva vad jag är så rädd för, det ärliksom allt; smärtan, maktlösheten, bristen på kontroll, tankar på hur det blir efteråt med mera. Har diskuterat planerat snitt med min läkare men kom på något vis på att jag vill föda vaginalt, men jag undrar nu i min panik om jag verkligen vill göra det eller om det bara är så att jag inte tillåter mig själv att ta en enkel väg ut, som jag ser på snittet. Tro nu inte att jag klandrar någon annan för att välja snitt.. jag fattar precis men för min del känns det som en feg lösning, svårt att förklara. Jag är rädd för smärtan. Jag är rädd för att skita på mig. Jag är rädd för hur dåligt jag kommer att må efteråt. Jag är rädd för att skita ner mig och att inte kunna hålla tätt efteråt. Jag är rädd för hur jag kommer se på min kropp, och framför allt mitt kön när det hela är över....Någon som kan komma med något råd om hur jag ska få ordning på tankarna?Någon mer som varit osäker på hur den ska göra, vaginalt vs snitt?
    Jag har varit med i en förlossning, man skall lära sig att slappna av, om det går. Det gör ont att föda, men försök att fokusera på andningen, så får bebisen också syre. Att skita på sig, det kan man göra. det är faktiskt oundvikligt, det är inte farligt. Det är väl bara du, din kille, och barnmorskan som vet om det isåfall.
  • Laguna

Läs boken "Att föda som en man" skriven av Tove Karlsson. Den fick mig att tänka om när det gäller smärtlindring, den tar upp hur gammalt tänket är om att det måste göra ont.

Svar på tråden panik!