• spöke

Hur ska man bete sig som vän till ofrivilligt barnlösa?

Har en vän (25 år) som jag inte träffar så ofta pga att vi bor så långt ifrån varandra. Jag vet att hon och hennes man försöker skaffa barn, men hittills utan resultat. Hon har fått nån diagnos som jag inte minns namnet på, och hon har pratat om att de kanske ska prova IVF framöver.

Skulle vilja höra med er här i "svårt att få barn"-forumet som har erfarenhet av detta... hur vill ni att vänner ska göra? Är det okej att fråga hur det går eller känns det som att alla bara tjatar och lägger sig i?

(Jag har själv inga barn.)

• Svar på tråden Hur ska man bete sig som vän till ofrivilligt barnlösa?
  • SIN74

Ta en förtrolig stund och fråga henne hur hon vill bli bemött. Det skulle säkert vara uppskattat. Om hon har tagit upp det med dig vill hon nog prata med dig om det. Av erfarenhet själv så skulle jag aldrig nämnt mina försök för någon jag ville skulle fråga något sedan.
    Härligt att läsa ditt inlägg, skönt med människor som har empati!

• GrodanSkrutt

Håller med SIN
    Sen finns de alltid tidpunkter i allt då man inte klarar av att prata alls & ibland så bubblar de ur en. Var lyhörd & kolla läget! En kompis som bryr sig, som lyssnar är guld värd! Som inte dömer, drar egna slutsatser eller lägger in sig själv som exempel. Sen att du inte har egna barn skulle jag känna som tryggt nu, när man börjar komma upp i åldern där ALLA har FLERA barn typ =)

• kosmosblomman

Varför inte fråga henne rakt ut? om ni är vänner klarar man av sånt..SJälv har jag vänner som ibland är brutalt ärliga, men det är ändock att föredra..

Fråga typ, är det okey eller vill du att man ska låta bli?

• spöke

Tack så mycket för era svar. Ska prata med henne nästa gång vi ses.

• kråkan krax

Säg inte "det ska säkert gå bra" det retade gallfeber på mig eftersom ingen kan veta det och dessutom bagatelliserar det den stora sorg din vän bär på. Använd hellre "vi får hoppas att det kommer att gå bra, förstår att det känns förjävligt" eller nåt i den stilen.

Mamma till Hubert
  • spöke

kråkan krax skrev 2009-07-22 22:29:49 följande:

Säg inte "det ska säkert gå bra" det retade gallfeber på mig eftersom ingen kan veta det och dessutom bagatelliserar det den stora sorg din vän bär på. Använd hellre "vi får hoppas att det kommer att gå bra, förstår att det känns förjävligt" eller nåt i den stilen.
    Det ska jag tänka på.
Svar på tråden Hur ska man bete sig som vän till ofrivilligt barnlösa?