• Anonym (bli 3?)

Friskintyg

Jag och min skulle vilja bli 3 genom adoption. Något jag har reagerat på är på det här: Bägge måste ha friskintyg. Förstår självklart att man måste vara frisk så man kan ta hand om ett barn men hur hårda är dom, vart går gränsen? Vid allergi? Diabetes? Astma?
    Är dom olika "hårda" ang. friskhetsintyg i dom olika länderna eller måste man vara "kärnfrisk?"
    Om man vart sjukskriven för en sjukdom som ska gå över av sig själv, är det väldigt dåligt?(ingen psykisk sjukdom!) Har hört att man ska ha jobbat 100% i minst ett år när man gör hemutredningen sen man var sjukskriven, stämmer det?
    Tacksam om någon kan svara.

• Svar på tråden Friskintyg
  • Camarogirl

Man ska ha läkarintyg dels till kommunen som är de som beviljar medgivandet, och sen kan landet man skickar pappren till ha speciella krav.

Få passar in på alla länders krav, och hälsa kan vara ett av skälen. Vissa länder är t.ex hårdare med BMI än andra, vissa tillåter att man haft en tumörsjukdom och andra inte. Länderna ser saker ur SITT perspektiv, och därför kan man t.ex behöva intyga att man inte haft tuberkulos, men de frågar inte om man röker...

Kommunens intyg hittas på socialstyrelsen.se - blanketter - adoption!

Att man ska ha jobbat 100% ett år beror nog också på omständigheterna! Jag hade varit sjukskriven för tennisarm under tre månader inom det år vi gjorde utredningen. Det spelade ingen som helst roll. Lycka till!

• Anonym

De kollar upp er båda hos försäkringskassan, 10 år tillbaka, för att kontrollera hur mycket ni ev varit sjukskrivna.

• Tap dancing mum

Som Camarogirl säger, varierar det från land till land. Och vilken sjukdom man har. Läkarintyg måste man ha i vilket fall som helst, och om man då har någon sjukdom, behövs det specilistläkarintyg.
    Det är absolut inte total stopp vid alla sjukdomar (utom kanske psykiska), men valmöjligheterna angående vilka länder kan acceptera ansökan krymper. T.ex. de europeisla länderna godkänner generellt inga kroniska sjukdomar.
    Jag har själv en reumatisk sjukdom, och vi har adopterad vårt första barn 2006, och väntar nu på syskon. Om man varit sjukskriven en längre tid påverkar också (jag hade inte varit det), och hur sjukdomen förväntas att utveckla sig framöver.

• Anonym (@doptivmamma)
    Anonym skrev 2009-07-22 13:33:05 följande:
    De kollar upp er båda hos försäkringskassan, 10 år tillbaka, för att kontrollera hur mycket ni ev varit sjukskrivna.
    Oj, så olika de kan vara.... oss kollade dom inget alls via försäkringskassan. Men, det kanske är något nytt.
  • Camarogirl

Anonym (@doptivmamma) skrev 2009-07-22 17:23:01 följande:

Oj, så olika de kan vara.... oss kollade dom inget alls via försäkringskassan. Men, det kanske är något nytt.
    Vi behövde heller inte lämna intyg från försäkringskassan, men vi gjorde utredningen 2007, innan den nya handboken kom...
  • Anonym (@doptivmamma)
    Camarogirl skrev 2009-07-22 17:28:43 följande:
    Anonym (@doptivmamma) skrev 2009-07-22 17:23:01 följande:
    Vi behövde heller inte lämna intyg från försäkringskassan, men vi gjorde utredningen 2007, innan den nya handboken kom...
    Ok, då kanske de är något nytt vi gjorde våra utredningar 2000 och 2002.
  • Ethi

Om det under landets krav på de blivande föräldrarna specifikt står "bägge måste ha friskintyg" så innebär det i princip att man inte får ha några noteringar i läkarintyget för att få det svenska medgivandet. Fast alla länder har ju inte det kravet.

Friskintyget man skickar till t ex Etiopien (som är ett land som just har texten "bägge måste ha friskintyg" på landinfon) ser på engelska ut så här: www.mia.eu/blanketter/lakin/laken.pdf

Läkarintyget för hemutredningen så här: www.min-doktor.com/docs/adoption.pdf

Jag uppmanar inte någon att ljuga, men man behöver kanske inte vara supernoga med att berätta precis minsta lilla skavank och skråma som inte spelar någon roll heller...

Svar på tråden Friskintyg