Vad gör era 2-3åringar? snabba svar mottages tacksamt
Vilka lekar gör ni tillsammans, vad gör barnet ensamt, vad gör ni inne resp ute?
Har idetorka efter att ha varit hemma flera veckor från dagis och dottern är klart understimmulerad....
Vilka lekar gör ni tillsammans, vad gör barnet ensamt, vad gör ni inne resp ute?
Har idetorka efter att ha varit hemma flera veckor från dagis och dottern är klart understimmulerad....
Jag har inga treåringar mer men mina gillade verkligen att leka med deg som jag lagat själv.
5 Dl vetemjöl
2 Dl salt
2 Msk alun (borde finnas på apoteket)
4-5 Dl kokande vatten
1 1/2 msk olja
Karamellfärg.
Blanda torra ingredienser
blanda färg och olja
tillsätt vatten
blanda ihop alltsammans
Barnen vill ofta äta av degen men den skall inte ätas så du får vara med och baka.
Det har slunkit in en bit nu och då på mina ungar men dom har inte fått nåt fel av den. Det är ju väldigt mycket salt i, men alun vet jag inte om det kan vara skadligt.
Degen blir mjuk och smidig, lätt att arbeta med och måste förvaras i plastburk för att inte torka. Den håller flera veckor.
Alun är inte farligt att äta, det används också vid tex inläggning av gurka =)
Ellendellen brukar dra fram sitt lilla bord från sitt rum och sitta här mitt i köket/vardagsrummet och:
*Klippa och klistra med olika fina papper och klistermärken
*"Dega" leka med playdoh
*lägga pärlplattor
*trä halsband
*rita eller måla med vattenfärger
Fördelen med att hon sitter precis där jag är är att jag har koll och hon känner sig ändå delaktig i det jag gör.
Ute leker hon sällan själv utan vill gärna vara med oss i det vi pysslar på med. Tex kan hon gå efter oss när vi klipper gräsmattan eller vara med och tvätta bilarna eller vad det nu är vi gör.
Min son är 2 år och 2 månader. Han är inne i en period då han är väldigt duktig på att sysselsätta sig här hemma. Han leker med tåg (Brios träjärnväg), lego, leksaksspisen och sina traktorer. Lastar klossar på traktorflaket, kör runt, tippar, pratar för sig själv, kör in i "garaget" (kan vara lite var som helst), kokar kaffe och bjuder oss, bygger torn av klossar osv.
Med lite tillsyn (ja, vi lämnar honom ju inte ensam hemma med det andra heller...) gillar han också playdoh, rita, måla med vattenfärg, leka med vatten och bunkar och vispar i diskhon mm.
Ute fixar han i sandlådan, klipper gräset (med sin lilla låtsasklippare såklart), plockar smultron och vinbär. Gungar med lite assistans.
Han älskar att vara på stranden, även om det inte är fint väder, det är ju som en jättestor sandlåda! Vi åker till badhuset, plockar blåbär, går till lekparken, går en liten promenad och har en liten picknick, cyklar en sväng och tittar efter lastbilar, mopeder etc.