• Shitzu

förstår mig inte på vårdnadsbidraget

Om man ska ha vårdnadsbidrag:
    får man inte ha föräldrapenning för det barnet eller syskon
    får inte ha arbetslöshetskassa

men man får däremot jobba/studera
    Var ska man då göra av barnet man får bidraget för? Hänga med till jobbet eller?

är bidraget tänkt att man ska få de där 3000kr sen får nån annan(maken) försörja en så gott de kan?

• Svar på tråden förstår mig inte på vårdnadsbidraget
  • Vår lilla godis

Nä, bidraget är till för att du själv ska kunna välja vilken typ av barnomsorg du vill att ditt barn ska få på dagarna, tex om du vill att det ska gå i privat förskola eller privat dagmamma eller om du vill vara hemma själv och ta hand om ditt barn. Då ska bidraget hjälpa till att finansiera detta.

• VeraVera

jag ska böja ta vårdnadsbidrag för mina två tjejer efter nyår, då den yngsta blivit ett men min äldsta blir tre först till hösten.

Men då har vi funderat i dessa banorna, om jag är hemma med bidraget ¨får jag ut 6 000:-, känner vi att vi behöver extra pengar så ska jag jobba lite extra på antingen kvällar eller helger...

Men eftersom jag får ut 6000:- (3000:-/barn) så är det ju nästan samma som jag får ut nu med föräldradagar..

Men fårstår dem som bara får ut 3000:- känns ju lite snålt!

• näradig

om man har en partner så kan man arbeta när den andre är hemme. annars kanske man kan spara pengar innan och kompletera med eller studera eller hjälpas åt, såkallat flerfamiljssystem. arbeta extra hemmifrån eller på helger/kvällar om någon bekant/familj kan vara med barnet. det finns lika många lösningar som familjer.

Svar på tråden förstår mig inte på vårdnadsbidraget