• Fru Bryngelsson

Pigluxation- Är det så vanligt?

Har idag suttit på akuten i 6 timmar med min minsta som fick sin armbåge ur led-pigluxation.
    Undersköterskan som fixade tillbaka armbågen skickade oss på röntgen för att kolla så att allt var okej då dottern inte ville använda armen efteråt.
    Röntgen visade inga konstigheter enligt en ortoped och vi fick åka hem med uppmaning om att ge henne alvedon och invänta samtal ifrån ortopeden imorgon för att få ett återbesök denna vecka. De vill kolla armen och se att den används..

Jag googlade nu på detta och hittade en gammal artikel om en läkare som röntgat en 4 årig flicka och dem hade visat att allt var ok.
    Dagen efter så svullnade armen upp på flickan och det visade sig att armbågen fortfarande var ur led!!

Min dotter är 1½ år! Hon ville absolut inte använda armen efteråt och har ännu inte gjort det heller...
    Nu blir jag nojjig och rädd att den inte alls är ok...

Överallt läser man att detta är vanligt.
    Dottern hade detta vid några månaders ålder och då de fixat armbågen använde hon armen direkt efteråt utan problem....

Är det vanligt att det händer fler gånger? Samma armbåge?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-21 00:47
    Är jag helt ensamen om att ha barn som fått detta?
    Vill bara veta hur de gått tillväga med Era barn....
    Andras upplevelser,,,

• Svar på tråden Pigluxation- Är det så vanligt?
  • Fru Bryngelsson

Ingen som törs skriva något??

• Fru Bryngelsson

Puffar lite och hoppas att det är någon mer som råkat ut för detta!

Är det någon som vet om man har rätt att begära journalerna på detta?

• jsundstam

Vår dotter har fått det 4 ggr. Hon är ca 2 år. Direkt när de vridit den rätt har hon alltid kunnat använda armen direkt efter. Har hänt flera ggr på samma armbåge och läkaren sa att det är jätte vanligt att när den väl hoppat ur led en gång att den gör det igen. Finns inget att göra mer än att försöka att undvika att hålla/ta i armen i avslappnat läge.... :( 

Svar på tråden Pigluxation- Är det så vanligt?