• Dina

Tidigt vattenläckage..

Jag har lite fostervatten och kommer inom en vecka bli inlagd på Linköping pga av det.
    De tror att jag kommer bli förlöst inom kort men kan inte garantera att bebisen kommer att klara sig.
    Hur tidigt födde ni och vad blev följden?

• Svar på tråden Tidigt vattenläckage..
  • Dina

Ska kanske skriva att de misstänker läckage då det är lite fostervatten och att barnet ser friskt ut med urinblåsa och lungor.

• Anniii

Jag vet inte hur det är att få förtidigt men jag är ett förtidigt barn... jag kom i v 30 och fick ligga på neo i 3 månader fick sondmatas och sola... Idag är jag en ensamstående mamma till min dotter och jag mår hur bra som helst

• mikkis25

hoppas dom ändå låter lill* ligga kvar till v 24 då chanserna ökar för en överlevnad efter det,sen e ju varje dag jätte viktig.

• Jes sica

Ok men då har du väldigt kort tid kvar tills bebisen faktiskt kan räddas. Jag hade läkage i v 19 bebisen kom först i v 34

• vimsan06

men vad i fridens namn blev du inte inlagd direkt? Borde dom inte hålla dig under strikt sängläge och observation och in i det längsta försöka stoppa en födsel,inte sätta igång! Låter ju jättekonstigt eftersom bebis verkar må bra..Hur säger dom att din tapp ser ut?

• Jes sica
    vimsan06 skrev 2009-07-17 17:11:45 följande:
    men vad i fridens namn blev du inte inlagd direkt? Borde dom inte hålla dig under strikt sängläge och observation och in i det längsta försöka stoppa en födsel,inte sätta igång! Låter ju jättekonstigt eftersom bebis verkar må bra..Hur säger dom att din tapp ser ut?
    På vissa sjukhus har dom som policy att inte göra nåt alls förrän v 23+ just för att det innan dess räknas som missfall.
  • Dina

Tror nog att resonemanget är som Jes sica skriver. De gör inget förrän v.23+
    Hur gick det för dig Jes sica? Var du sänliggande till v.34 helt?
    Hur sa de om lungorna på bebisen då?

De kommer låta bebisen vara kvar tills det absolut inte går längre.

• Jes sica
    Dina skrev 2009-07-17 17:21:53 följande:
    Tror nog att resonemanget är som Jes sica skriver. De gör inget förrän v.23+Hur gick det för dig Jes sica? Var du sänliggande till v.34 helt?Hur sa de om lungorna på bebisen då?De kommer låta bebisen vara kvar tills det absolut inte går längre.
    För mig så gick det såpass bra att det bara var en "läcka" högst upp så nytt vatten fylldes på och sedan vilket är rel ovanligt tätades läckan av sig självt. Senare började det läcka igen men det var inte däärför bebisen kom eller ja allt hängde säkert ihop men moderkakan lossnade i slutet.

Rådet till dig är att ta en dag i taget, skitsvårt jag vet men ligg och gör absolut ingenting. Om bara 6 dagar är allt så mycket mer annorlunda och då kommer du få aall hjälp för att din bebis ska må så bra som möjligt på utsidan. Tänk på att i v23+ klarar sig numera över hälften av alla bebisar och sen går det uppåt.
  • Dina

Jo visst de klarar sig men med vilka förutsättningar..
    Hur det är är vill alla ha en skäligt liv utan större komplikationer..
    Är kanske väl neg. nu men vet inte hur jag ska tänka..

• vimsan06

om det sipprar lite vatten som för dig,måste det betyda att tappen öppnat sig? Eller kan det komma ut lite ändå?

• Dina

Nej den ser ut som den ska säger de så det ska de inte va..

• KSB

Hej!
    Jag hoppar in i det här tråden, har en kille född i vecka 23+6
    Han föddes den 10/12 -2009 och är alltså idag drygt 7 månader men skulle varit drygt 3!

Jag måste först och främst säga att jag förstår dina tankar kring om barnet får ett värdigt liv eller inte, så tänkte även jag när vår son ploppade ut och jag inte visste hur allt skulle sluta.

Idag är vi hemma och kom hem 2 veckor innan beräknat födelsedatum, han hade syrgas 4 veckor från hemkomsten. Vi blev av med den väldigt tidigt om jag förstår många andra här!

Han äter idag gröt, purer, bananer osv. Han är som vilken bebis som helst.

Jag ville bara säga att allt behöva inte sluta illa, de behöver inte bli som "kolli". Det finns bebisar som föds så tidigt som det går jätte bra för.

Sen vet jag att de finns risker för koncetrationssvårigheter och andra saker. Men idag är han som vilken bebis som helst!

Lycka till.

Varje dag barnet stannar i magen är en vinst!

• Snoffsan

Nu var det ju senare för mig, men mitt vatten gick med ett stort splash 27+2. Jag var redan inlagd då och blev då beodrad sängläge och där låg jag i 3 veckor! 30+0 kom mina tjejer för då lossnade ena tjejens moderkaka. Det blev för mycket för min kropp eftersom jag då hade haft värkar i 3 veckor mer eller mindre regelbundna och onda. Jag blev uppstoppad flera gånger. Men sen födde jag dem vaginalt och allt gick bra. De är i dag 5 år och mår toppen. Ena tjejen fick en liten hjärnblödning och har ett lindrigt funktionshinder men det är inget som stoppar henne eller oss!

Svar på tråden Tidigt vattenläckage..