• angel 2003

Hur farligt är det att sola solarium

Alla vet ju att det kan vara farligt att sola solarium, men frågan är om man vågar göra det ändå. Jag har solat ganska mycket tidigare, men nu börjar det kännas som att jag inte vet om jag vill ta risken. Är det mycket farligare än att sola "vanligt"?
    Jag har inte tänkt sola oftare än max 1 gång i veckan, så att jag inte blir så blek och tråkig, jag passar verkligen inte i det.
    Vad är era argument till att sola solarium eller inte?

• Svar på tråden Hur farligt är det att sola solarium
  • Karisma

Om man solar solarium så blir man brun och fin..jag är mkt snyggare brun...

Men man kan åxå få mer rynkor då man börjar komma upp i åldern..Huden förstörs. Samma sak m den riktiga solen. Så därför är jag försiktig m att sola solarium..Gör det bara om jag vet att en stor fest är på g. Ngn gång i månaden är väl ok för mig..Kram K.

• Rose77

Jag solade endel när man var yngre... men nu vill jag inte sola mest för att huden åldras snabbare. Man ser på dom som har solat hela sitt liv hur dom ser ut idag, riktigt skryyynkliga

• dexterswife

Du utsätts för 10 ggr mer strålning när du flyger än när du solar solarium. Sola med måtta bara!

• angel 2003

Det jag tänker mest på är väl hudcancer. Fast det är ju inte så kul om huden åldras i förtid heller. Men jag har inte tänkt att sola mer än högst en gång/veckan, 20 min, absolut inte.

• Nika75

Jag undviker solstrålning i alla former så långt det går. För mig känns det helt befängt att utsätta mig för något som bevisat är farligt (och i bästa fall bara ger rynkor). Jag är blek av naturen men har förlikat mig med det numera och tycker det ser fint ut. På sommaren får jag lite fräknar och en lätt ton och det är okej, men jag ligger aldrig och pressar. På vintern om jag känner mig glåmig kör jag lite brun utan sol i ansiktet så känner jag mig genast fräshare. Att sola en gång i veckan tycker jag låter mycket. Men det är jag det.

Och Stitch, vad är det för stålning du menar att man utsätts för när man flyger? Det kan ju inte vara UV-strålning i alla fall, för man exponeras ju inte för strålarna inuti planet...?

• dexterswife

Oj, missade att jag var tillfrågad, sorry!
    Strålningen man utsätts för när man flyger är kosmisk strålning.

• Syrran79

Skippa solariumet och kör brun utan sol istället! Smörj in huden med fuktighetskräm först så att den blir lite mättad, och sedan är det bara att köra på Lancomes brun utan sol är jättebra!

• angel 2003

Syrran79: Tack för tipset, men brun utan sol fungerar inte så bra för mig.
    För det första så vill jag få färg på ryggen också, och där når jag inte. Och för det andra så tål inte min hy i ansiktet brun utan sol. Har provat Lancome (mamma har den) och vet att den funkar bra annars.

• Slumraren

Fråga från en novis: Får man en annan ton på brännan i solariet än i vanlig sol? Jag tycker att de som solar ofta i solarium ser orangeaktiga ut? Inbillar jag mig bara?

Hittills har mina argument för att hålla mig från solariet varit:
    - jag gillar inte att se orange ut (fast jag kanske inbillar mig)
    - jag gillar inte att utsätta min hud för mer farlig strålning än nödvändigt
    - jag gillar inte att ligga och grilla mig själv, finns roligare saker
    - jag gillar inte att understöda ett samhälle där man måste utsätta sig för farlig strålning för att känna sig snygg

Argument för solariet har jag svårt att hitta, kanske det är skönt att ligga och slappna av? Fast det kan man ju göra på soffan.

• angel 2003

Jag får samma färg som i vanliga solen, inte alls orange.

Det enda argument du skriver som jag kan hålla med om är "jag gillar inte att utsätta min hud för mer farlig strålning än nödvändigt".

De andra är inget som stämmer in på mig.

• angel 2003

Jag har också sett en del som ser lite oranga ut, men jag tror det beror på att de solar väldigt ofta, flera gånger i veckan året runt. Det är inte fint.

Svar på tråden Hur farligt är det att sola solarium