• hanna elise

Vad händer i kroppen om man dricker för mycket Cola Zero

Ja, hur påverkas man rent fysiskt av det?
    Har ju sett på "Du är vad du äter" att fru Skipper dömer ut det totalt (men hon är ju lite väl extrem kan jag tycka).
    Kan det va farligt?
    Jag dricker ca en flaska (1,5 liter) Cola Zero per dag (eller Pepsi MAX)

• Svar på tråden Vad händer i kroppen om man dricker för mycket Cola Zero
  • Mrs Winter

Hur tror du dina tänder kommer att se ut om ett tag?

• hanna elise

Mrs Winter skrev 2009-07-12 19:52:05 följande:

Det har jag faktiskt inte tänkt på...
    jag undrar nog mer vad aspartam och alla såna sötningsmedel gör mot kroppen.
    Är det bättre med vanligt socker?
  • Mrs Winter

hanna elise skrev 2009-07-12 19:54:39 följande:

Det har jag faktiskt inte tänkt på...jag undrar nog mer vad aspartam och alla såna sötningsmedel gör mot kroppen.Är det bättre med vanligt socker?
    33 cl vanlig coca cola innhåller sex sockerbitar.Då kan du tänka dig hur mycket socker du skulle få i dig? 30 bitar /dag
  • Lucky

Japp, bättre med socker! Konstgjort är inte bra för kroppen... Dricker faktiskt inga light-produkter, dels för att jag tycker de är så läbbigt söta och sen för att det faktiskt inte är bra för kroppen...

• patty

Mrs Winter:
    Det är inga "sockerbitar" i ColaZero..

• Lucky

Med det menar jag förstås inte att du ska byta ut din 1,5l light läsk mot vanlig läsk...
    utan snarare dricka mindre

• Mrs Winter
    patty skrev 2009-07-12 20:01:00 följande:
    Mrs Winter: Det är inga "sockerbitar" i ColaZero..
    Du! Det visste jag.men nu talade TS om vanligt socker också i inlägget jag citerar nedan
    hanna elise skrev 2009-07-12 19:54:39 följande:

SER du detta?
    Det har jag faktiskt inte tänkt på...jag undrar nog mer vad aspartam och alla såna sötningsmedel gör mot kroppen.Är det bättre med vanligt socker?
  • patty

Mrs Winter:
    Hon nämner aldrig socker inlägget.

TS. Har själv varit i din sitts och dom fysiska problemen blev väl sömnproblem och mer irreterad än vanligt. Men det är ju bara tillfälliga, har ingen aning om dom permanenta skadorna på kroppen. Skulle vara lite läskigt att veta vad man utsätter kroppen för. :P

• hanna elise
    Lucky skrev 2009-07-12 20:00:31 följande:
    Japp, bättre med socker! Konstgjort är inte bra för kroppen... Dricker faktiskt inga light-produkter, dels för att jag tycker de är så läbbigt söta och sen för att det faktiskt inte är bra för kroppen...
    Jag tror att du har rätt och jag har anammat det på så många andra områden. Använder "riktig" grädde och så. Köper ekologiskt så ofta jag kan. Jag äter inga halvfabrikat (nästan) och absolut ingenting med E621 i.
    Så det rimmar ju lite illa med min Cola Zero konsumtion eg. Men jag är nog lite beroende :P
  • Trolovade

Min tandläkare har faktiskt sagt att light läsk inte påverkar tänderna, förutom missfärgningar självklart.
  • Mrs Winter
    patty skrev 2009-07-12 20:08:17 följande:
    Mrs Winter:Hon nämner aldrig socker inlägget. TS. Har själv varit i din sitts och dom fysiska problemen blev väl sömnproblem och mer irreterad än vanligt. Men det är ju bara tillfälliga, har ingen aning om dom permanenta skadorna på kroppen. Skulle vara lite läskigt att veta vad man utsätter kroppen för. :P
    Patty
    LÄS INLÄGG 11.
    Där frågar TS om det är bättre med vanligt socker!
  • Lucky

Ja, du är nog det... du är inte den första direkt men du kanske kan dra ner lite i taget...

• Angels Fall First
    Trolovade skrev 2009-07-12 20:08:34 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-07-12 19:52:05 följande: Min tandläkare har faktiskt sagt att light läsk inte påverkar tänderna, förutom missfärgningar självklart.
    Fast jag har hört från 5-6 tandläkare att kolsyran sätter sina spår i tänderna. Även kolsyrat vatten bör drickas med måtta. 
    mina svenska bostäver kommer och går
  • Mrs Winter

Angels Fall First skrev 2009-07-12 20:12:10 följande:

Fast jag har hört från 5-6 tandläkare att kolsyran sätter sina spår i tänderna. Även kolsyrat vatten bör drickas med måtta. 
    Jovisst gör det det.
  • mangoglass
    Lucky skrev 2009-07-12 20:00:31 följande:
    Men kan någon någongång förklara VARFÖR? Det är ju helt jäkla meningslöst att sitta och skriva detta om man inte vet varför utan bara "hört" det är "tror" det. Jag vill veta varför??
  • Themis
    mangoglass skrev 2013-07-26 09:17:53 följande:
    Men kan någon någongång förklara VARFÖR? Det är ju helt jäkla meningslöst att sitta och skriva detta om man inte vet varför utan bara "hört" det är "tror" det. Jag vill veta varför??
    Men har din hund ätit upp din googlesida?

Här finns en sammanfattning av läget vad gäller sötningsmedel:

www.radron.se/artiklar/farligt-sott-utan-socker/

Där kan man läsa följande:

"Till exempel får max 600 mg aspartam tillsättas per liter lightläsk. Den mängden innebär att man kan dricka 4,8 liter läsk om dagen, en ganska orimlig mängd för de allra flesta, för att komma upp i ADI-värdet för aspartam."

Att de flesta har en vag känsla att aspartam är onyttigt äberor troligen på att man för en massa år sen gjorde studier där man verkligen tvångsmatade råttor med aspartam i sjuka mängder, och de fick cancer av det. Men det finns en väldig massa saker man blir sjuk av om man äter de mängderna, och det finns inget belägg för att aspartam ger cancer i de mängder som en människa rimligtvis får i sig genom kosten.

Men visst, trycker man bara i sig aspartam-livsmedel hela dagen lång så finns inga garantier för att det är nåt man mår bra av.

Det finns kritiska forskare som ändå anser att aspartam och andra sötningsmdel bör undvikas:

Charlotte Erlanson-Albertsson, som är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet, är en av dessa.

"– Man ska absolut vara försiktig med att använda syntetiska sötningsmedel. De fastnar på tungan och ger en söt smak som hjärnan tolkar, men det är en annan del av hjärnan som reagerar än när man äter vanligt socker. Kalorierna i sockret bidrar till att man också känner sig lite mätt, men den känslan ger inte sötningsmedlen. Den som ofta äter sötningsmedel har lättare för att bli beroende av sötsaker.

Charlotte Erlanson-Albertsson menar också att det finns en psykologisk sida av sötningsmedlen som kan leda till att man går upp i vikt i stället för att gå ner, vilket förmodligen var avsikten. Den handlar om att man kanske känner sig duktig som sparat på kalorierna och tagit en lightläsk i stället för en vanlig och därför unnar sig en chokladkaka eller något annat gott som belöning lite senare på dagen.

– Sötningsmedlens starka och metalliska smak har också betydelse för hur många kalorier man får i sig under en dag. Många vill dämpa smaken genom att äta något annat direkt efteråt. Det finns tydliga samband mellan stor konsumtion av sötningsmedel och högre kroppsvikt. Därför rekommenderar jag att man hellre använder vanligt socker men i kontrollerade mängder, säger Charlotte Erlanson-Albertsson."

Män är från Mars, Themis är från Styx. /Aniiee, indirekt
  • Cafe Solo

Jag har själv druckit en stor PET-flaska light-Cola om dagen i flera år så jag kan berätta vad som händer. Emaljen på dina tänder försvinner. Okej, inte allt men den har blivit mycket tunnare. Coca-Cola var förbjudet i Sverige fram till 50-talet tror jag. Med eller utan socker spelar ingen roll, tänderna tar rejält med stryk oavsett.

Svar på tråden Vad händer i kroppen om man dricker för mycket Cola Zero