• bimmer

Vågar vi köpa begagnad bilbarnstol?

Vi har tittat på en graco med bas i affären men vi sparar ju en hel del på att köpa den begagnad via t.ex. blocket. Törs vi göra det?

• Svar på tråden Vågar vi köpa begagnad bilbarnstol?
  • Tin o Trolls mamma

Jag skulle INTE göra det. Du vet inte vad den stolen har varit med om, säljaren kan ljuga hej vilt. Det kan räcka att tappa en bilstol i golvet för att den ska bli mindre trafiksäker..

Köp en ny om ni har råd eller köp från vänner som ni litar på.

Kram, Ekorren.

• Vicke

Vi funderade ocksåpå det först. MEn vi bestämde ossför att köpa en ny. Tror det är värt det. EN bilbarnstol får ju inte vara för gammal då plasten kan spricka vid en krock. Sen vet man ju inte med säkerhet om den är krockad fast det kan man ju kolla upp. MEn en nyare bilbarnstol på blocket går nästan på samma summa som en ny i affären. Vi fick en ny med bas för 995 kr!!! Finns bild i mitt galleri! MEn det är en smaksak tror jag!!!

• Molly25

Man kan hyra bilbarnstol, blir ofta ganska billigt. Här i Umeå får man hyra babyskydd för 300:- och då får man ha den i 9 månader. De är noga kontrollerade.

• bimmer

Från början hade vi bestämt oss för att vi skulle köpa ny från butik då tankebanorna är desamma som era men nu har vi pga av ekonomin börjat vackla men som sagt det är ju vårat barns säkerhet det handlar om och då är den nog fel tidpunkt att tänka ekonomiskt att hyra känns inte heller rätt så det blir nog en ny från butik om jag får bestämma.
    Tack för att ni ville dela med er av era åsikter =)

• BlueBlue

Vi köpte en begagnad roc-a-tot för 350 kr. Den är tillverkad 2003 så den är relativt ny. 10 år ungefär håller en sådan bilstol. Visst är det omöjligt att veta om den varit med om någon krock. Men det man kan göra är att ta bort tyget och kolla om det finns några sprickor i plasten. Gör det inte det så är det ingen fara. Under stolen finns också uppgifter om hur gammal den är. Jag blev rekommenderad att köpa en som var max 5 år gammal.

Och sen så är det ju inte så vanligt trots allt att folk krockar........

• Tin o Trolls mamma

Usch, jag är för nojjig med sånt. Har läst att det kan finnas osynliga sprickor som bara försvagat plasten.. Men det är ju jag. Ska köpa ny till Liten i alla fall, det får kosta!

Ekorren.

• UngMamma02

jag skulle inte våga köpa begangnad om ja inte kände dem som sålde den... så man visste att den av ok.... när ja fick min dotter hyrde jag från bb men nu har de slutat göra de för många lämnade inte tbx den... man betlade 200kr fick tbx 100 efter 9mån om den va i bra skick..ren och så,,, det va inga pengar och snacka om..

denna gång köpte vi en acta graco med bas 1298 på rea denna mån bara ..så då slog vi till annars kostar de runt 1600

• shims

Vi resonerade så här: Om man skulle ha sån otur att man är med om en olycka vill man ju att babyskyddet/bilbarnstolen fungerar OPTIMALT. I en sådan situation är några hundralappar hit eller dit ingenting att fundera över. Vi kände att det finns andra saker att spara slantar på i så fall. Vi köpte ett nytt babyskydd från affär.

Men att hyra en bilstol som är noga kontrollerad och genomgången verkar ju vara ett säkrare alternativ än att köpa från Blocket, om det ändå är viktigt med priset.

Lycka till i babydjungeln!

• wellah

Dom går ju nästan för fullpris på blocket tycker jag? Jag köpte NY autobaby med bas för 989 kr! och här uppe går dom på blocket för 800-900 kr!

• Havsjungfrun

Ja, om man köper av någon man känner, annars skulle inte jag göra det. Vi har köpt en ny eftersom vi anser att det är den viktigaste saken att lägga pengar på, hellre det än en svindyr, ny barnvagn. Skulle inte vilja hyra av NTF heller, man vet ju inte vad de har varit ute för. Har man dessutom tänkt sig kanske tre barn så kostar det inte mer att köpa ett babyskydd.

• Mathildas mamma

T.ex. på Babyland kan man besikta babyskydd och bilbarnstolar. Vet dock inte hur pass säkert det verkligen är och så kostar det en liten slant också (300 kr tror jag). Jag skulle inte köpa ett begagnat babyskydd av en okänd. Men vill man komma undan lite billigare så är det bara att hålla utkik efter kampanjpriser på förra säsongens färger på babyaffärerna, där kan man göra riktiga fynd ibland!

• Andrés mamma

Akta er för att köpa begagnade babyskydd i alla fall!!! Tillverkarna av bla rock a toot garanterar bara stolarnas hållbarhet i max 2 år!!! Just på grund av att plasten blir försvagad med tiden!!! Däremot bilbarnstolarna (steg2) klarar ett par år längre, upp till 5 års livslängd räknar tillverkarna med!

Skulle inte våga köpa begagnat....

Svar på tråden Vågar vi köpa begagnad bilbarnstol?