• SysterJ

Bästa sättet att märka kläder?

Som rubriken lyder...
    Märker ni med både namn och telefonnummer?

• Svar på tråden Bästa sättet att märka kläder?
  • Norrskenet

Jag märker med bara efternamn, men då bor vi på en liten ort, där det bara är vi som har det efternamnet. Anledningen att jag skriver bara efternamn (ej förnamn), är att jag då slipper märka om till syskon som ärver kläderna!

• HOCHM

Bara namn förutom ytterkläderna, där skriver jag också telefonnr.

• ElinOlsson

Har också ovanligt efternamn, så vi kör endast på det!

• SysterJ

Tack för tipsen
    Har ni etiketter med namnen eller använder ni märkpenna?

• HOCHM

Jag har köpt etiketter men har aldrig orkat satt dit dom.
    Går snabbare att ta fram märkpennan, då blir det i alla fall gjort.

• saris2008
    SysterJ skrev 2009-07-10 20:40:47 följande:
    Tack för tipsenHar ni etiketter med namnen eller använder ni märkpenna?
    Vi har köpt de man syr fast för hand, har hört flera som säger att de man klistar fast själv köpta från Filur inte håller i 60 tvätt. De påstrykningsbara vet jag inte hur de är. Men jag gillar att pilla med små grejer så sy fast dom själv är helt i min melodi:) Dessutom vill jag lätt kunna ta bort dom så även andra kan ärva kläderna utan att ha namn i.
  • Norrskenet

Jag märker kläderna med märkpenna på tvättlappen. Strumpor märker jag med fastsydda namnlappar. På stickade vantar sätter jag fast namnlappen med taggit från namnband.se.

• pigglet

Vanlig bläckpenna.
    Syr fast små namnlappar på fingervantar och yllesockar - sådant som saknar "tvättlappar".

• nano

Jag skriver med texilpenna på de plagg som har tvättlappar. Har trykit fast nåt vitt band som man skriver själv på och det har hålt hittils (även 60 tvätt) men de är nåt standard man kan köpa på sybehörsaffärer eller ibland ICA.

Är det kläder som ska tvättas ofta och mycket varmt så är "tyglappar" med broderad text det ända som håller i längden (på jobbet får de boende bara ha den typen av märkning eftersom allt annat nöts bort, är på äldreboende) men för en "vanlig" familj så spelar det nog inte så stor roll.

• In Flames

Någon som vet om det finns "ljusare märkespennor" till att märka mörkare kläder med??

• tilda84

Jag märker med namnlapp som jag sätter fast med taggit jätte bra å tar ingen tid.

• CMH

Jag fick en hel bunt med påstrykningsbara lappar som svärmor aldrig fick användning av till sambon när han var liten, så det är bra att sonen har samma efternamn som sin pappa ;) Bara att klippa bort förnamnet..
    Men jag undrar vart man ska sätta dom? Är rädd att dom kan klia lite mot huden..

• Miffomorsan

Jag har i flera år använt broderade namnband som jag sätter fast med Taggit (både namnbanden o Taggits finns att beställa på nätet).
    Namnlapparna går att återanvända med nya Taggits, tar 10 sekunder max att märka upp ett plagg. Superbra!

• Miffomorsan
    Manu skrev 2009-07-11 23:51:18 följande:
    Tack för bra tips! Var kan man få tag på Taggits?
    www.namnband.se/vavda.php

Kolla längst ner på denna sida.
  • sarismaris

Jag skriver efternamnet på storlekslappen i alla plagg! Enklaste sättet enligt mej!

Towa 051125 & Ella 080413
Svar på tråden Bästa sättet att märka kläder?