• Anonym

kan man ringa polisen för att se om han sitter häktad?

Mitt ex skulle in till polisen igår och hämta en stämning.
    Dom har sökt honom i över 3år och nu är jag lite orolig att han sitter häktad..
    Känns ju som om dom kanske inte skulle släppa iväg honom när det tagit så lång tid att hitta honom..
    Telefonen är avstängd..
    Eller så sket han i att gå dit och vill inte att jag ska "tjata" på honom..
    Lätt för honom o säga.. det är ju inte hos honom polisen kommer och knackar på astidigt på morgonen var och varannan månad.. :(

• Svar på tråden kan man ringa polisen för att se om han sitter häktad?
  • Anonym (x)

nej, du kan inte få veta vem som sitter häktad genom att ringa, det får personalen inte lov svara på. däremot kan du ringa o säga att "om NN finns hos er så skulle jag vilja att ni meddelar honom att jag har sökt honom o önskar att han kontaktar mig om möjligt". när jag jobbade i kriminalvården brukade vi iaf framföra sådana hälsningar.
    sen kanske han inte får ringa någon alls pga restriktioner o då får du ju ändå inte veta...

• Anonym

Men nån måste väl få veta att han sitter häktad?
    Det finns ju folk som är oroliga för honom....

• kath

De vet ju om han sitter häktad men talar inte om det för dig.  Försök framföra en hälsning.

• Anonym (Virrhönan)

Jag har vid ett flertal tillfällen misstänkt att min dotters pappa har suttit hos polisen och försökt få ut information. Dom får ju inte lämna ut såna uppgifter, men förklara för dom hur det ligger till och säger dom ingenting då så kan du alltid anmäla honom försvunnen. Då brukar dom vara sjyssta iaf och berätta om dom finns hos dom.

• Anonym

När min man satt i fängelse så körde jag honom dit och sedan ringde jag dit dagen efter och ville prata med honom, men inte ens då kunde dem säga att han var där pga sekretessen...
    Men ett meddelande kan dem ge honom och något samtal borde dem ju få ringa...

• Anonym

kan dom göra så att dom ber en komma in för att delges och sen blir dom häktade?
    Egentligen så tror jag inte han sitter häktad.
    Han sket nog i att gå dit och nu har han stängt av telefon för att han inte vill bli "tjatad på"

• Thursday

Självklart kan det bli så. Tänk dig själv, en person har varit efterspanad i flera år men om han går själv till polisen så får de inte gripa honom utan måste låta honom gå? Låter det rimligt?

Anonym skrev 2009-07-10 14:13:02 följande:
    kan dom göra så att dom ber en komma in för att delges och sen blir dom häktade? Egentligen så tror jag inte han sitter häktad. Han sket nog i att gå dit och nu har han stängt av telefon för att han inte vill bli "tjatad på"
  • Anonym

Nä jag tycker inte det låter rimligt, dumt om dom skulle släppa honom
    Men byråkrati är väl inte alltid logisk vad jag vet..

• Anonym (J)

Om han är häktad brukar polis se till att anhöriga får reda på det, eftersom man i princip kan sitta häktad hur länge som helst. Är han häktad har han även blivit tillförordnad en advokat. Är han där emot endast gripen eller anhåller brukar vi inte säga något, just pga sekretessen och med hänsyn till den frihetsberövade. Den personen kanske inte vill att någon annan ska veta att han/hon finns hos polisen.

Anonym skrev 2009-07-10 18:59:07 följande:
    Nä jag tycker inte det låter rimligt, dumt om dom skulle släppa honomMen byråkrati är väl inte alltid logisk vad jag vet..
    Visst är den logiskt. Personen är eftersökt för ett brott och skall troligtvis frihetsberövas pga detta, höras i ärendet och eventuellt delges misstanke.
  • Anonym (Utredare)
    Anonym skrev 2009-07-10 18:59:07 följande:
    Nä jag tycker inte det låter rimligt, dumt om dom skulle släppa honomMen byråkrati är väl inte alltid logisk vad jag vet..
    Dum är väl han som trots efetrlyst åker till polisen . Självklart får de plocka in honom. Någon som är efterlyst kan bli inplockad av polisen var som helst i landet.... Häktad blir han ju inte på en gång utan anhållen. En häktningsförhandling skall hållas, ring tingrätten och kolla om han finns med på någon inbokad förhandling. Såna är offentliga (iaf uppgiften om vem förhandlingen gäller, sen han själva förhandlingen bli bakom stängda dörrar).
Svar på tråden kan man ringa polisen för att se om han sitter häktad?