• SophiaLa

Ordförståelse

Hej,

Min dotter är 9 mån snart 10, korr 8 mån. Född v 33.
    Jag undrar hur många ord dom ska förstå i denna ålder? Frågde bvc dom sa att ordförståelsen kommer efter 1 år, och att man kollar det på 18 mån kontrollen. Men jag tycker dom 1-åringarna vi träffar förstår mycket.

Undar hur mkt min dotter förstår, tycker hon tittar efter mamma och pappa ibland när man frågar men vet inte om det är rena lyckoträffar, nån som vill dela med sig?

• Svar på tråden Ordförståelse
  • ElinOlsson

Jag har en son född i v 31+3 och han har aldrig varit sen med sitt språk, snarare tvärt om.

Sen kan man träna lite med den. Peka på lampa och säga lampa flera gånger. Men jag tror att det är lite tidigt än. Min son hade flera ord vid 1 års ålder, men dottern däremot (född fullgången) var betydligt senare med språket. Hon var i stället betydligt mer tidig med det motoriska och tog sina första steg vid 8 mån...

• SophiaLa

hon är inte sen med språkat kan säga 3 ord, men betyder det att hon förstår dessa? Hon babblar på dagarna i ändå, motoriskt är hon med kan resa sig, gå lite längs möbler och ålar mkt /kryper lite, tycker jag tjatar om lampan mm mm men inget resultat direkt

• knäppisen

barn gör sällan saker på befallning och hon är dessutom ganska liten än. Låt henne vara bebis ett tag till. Som bvc sa så är det först runt året som ordförståelsen ska börja komma.

Svar på tråden Ordförståelse