• Culete

Tips på vad göra inomhus med en 14 månaders och en på över 2.5 år?

Problemet är att mitt på dagen är det för varmt för att vara ute och visst sover dom siesta under de hetaste timmarna men inte alltid.
    Jag vill ha lite (ny) inspiration på vad man kan hitta på som inte är allt för ansträngande. Man rinner bort utan att behöva hoppa och studsa med.
    Min son älskar att rita men det blir svårt då han blir hysterisk om han inte kan ta alla pennor av storasyster och springa runt och kladda överallt...
    Så färg + småpyssel är ingen hit om det inte skall sluta i kaos pga min hyper-son.
    Men ngt annat förutom tv, musik och leksakslekar vill jag gärna ha tips på.

Senare blir det "dra ut och prova alla mammas kläder"-leken iaf...

• Svar på tråden Tips på vad göra inomhus med en 14 månaders och en på över 2.5 år?
  • skruttmamman

har du badkar kan du ju låta dem leka där i lite svalt vatten barn älskar ju att leka med vatten iallafall mina
    har du inget badkar kanske du kan ha en badbalja eller liten pool i badrumet,

om de gillar och se på film brukar det gå hem med

• Culete

Oj vatten leker dom med mest hela tiden... =)
    Vi har både badkar som dom plaskar i ibland men sen har vi en plastbalja a Ikea samt en barnpool på utsidan och dörren står nästan alltid öppen. Men mitt på dagen blir det lite dåligt med skugga och stenplattorna blir galet varma.
    Det är under dom timmarna (som solen bränner för mkt helt enkelt) som vi behöver lite annat att göra. =) Oftast somnar dottern kring 14 och vaknar, som nu, 2-3 timmar senare men ibland kan hon inte somna och då finns det stunder som man verkligen inte vet vad man skall hitta på...

• Namnam

Fingerfärg är himmelrike att kladda med.
    Annars är modell lera ett mindre kladdigt alternativ

• skruttmamman

ja då kan jag förstå att det blir lite mycket med vattenlek inne med .

ja det är svårt och hitta på något inne mina tre är ju lite störe nu än dina men de gillar och bygga lego , pärla , rita, spela spel
    och det där finns ju i ålder till dina med

• Culete

Det är just min hypertokiga son som sätter lite hinder s.a.s.
    Om han är vaken så bara skall han helt tvunget vara med på allt hans syster gör, och helst gärna ta just det som hon har i handen.
    Får han inte som han vill kastar han sej på golvet och skriker helt rabiat! Haha.
    Så man får välja vad man kan plocka fram för att inte trigga hans skrikattacker s.a.s.
    Fingerfärg har jag letat efter men inte hittat här - får kolla köpcentret nästa gång.
    Modellera har dottern tröttnat på, och sonen tycker det är apkul att stoppa i munnen...

Iaf, sånt som kan "trigga" min son är nya saker i mindre storlek som det inte är så bra att han har och kastar runt (för riskt att det kommer bort och åker in i hans mun när man inte är i närheten). Tex pärlor och annat smått plock.
    Han älskar dock sånt och blir helt i extas om han faktiskt får leka med sånt ibland, men det är inget som händer varje dag (pga lat mamma som inte orkar pilla ihop allt smått plock efteråt alla ggr?)...
    Pennor, helst i färg (tusch). Kritor äger vi inga men det hade han nog snabbt kommit på att man kan pilla sönder - så som han pillar sönder spetsen på färgpennor... Målarfärg, allt vatten utspillt överallt och sen målar han golvet. Haha
    Han går loss totalt - han ÄLSAR att måla! (Och får klart göra det också, men även där bara när jag orkar med eventuellt skrik och/eller städa upp allt kladd som blir överallt)
    Pussel, böcker, och annat man skall koncentrera sej med - han bara skall ha allt för sej själv, eller så skriker han ihjäl sej. Och nej, det funkar inte med flera exemplar för han skall alltid ha det storasyster har...

Jag kan fortsätta ett tag till... men iaf... tips jag helst vill ha är tips på sånt han kan vara med på till 100% utan att storasyster blir "lidandes" för att lillebror tar allt från henne samt att jag helst inte orkar plocka upp massa småpill eller städa färg/lim etc från golv, väggar och möbler efteråt. =)

Help me out! Ideerna tryter rejält just nu...
    Och det är just inomhus det gäller - ute badar dom mest hela tiden, leker med stenar etc etc... =)

• Namnam

Kan komma med ett målartips

Jag köpte en billig pappersduk på rulle.
    Den rullade jag ut över golvet och tejpade fast.
    Dotter tyckte det var riktig häftiga att ha så mycke yta att leva runt på¨.

• Culete

Ja det är kul! Maken tog med sej sånna stora papper man brukar ha inför presentationer. Dom älskar sonen när jag plockar fram. =)
    Han verkligen njuter av att få leka med färg och jag menar helt klart inte att det är ngt förbjudet men jag vill gärna även ha tips på annat, som skapar mindre skrikattacker när det blir dags att plocka undan eller när han skall ha allt (inkl de systern har) som om han vore besatt...

• kath

Kan ni inte baka nått då? Låta sonen få en lite klutt deg att leka med (äta) medan du och stora syster bakar ut resten? Då får hon vara duktig och göra kakor, lille bror kan vara med och ni får gott till fikat.

Jag bakade med min 12 månaders och han tyckte det var jätte kul och gott. Det är klart att det var lite deg och mjöl överallt men vi hade kul båda två. Han satt på bordet bredvid mig men din som kanske kan stå på en stol alt att ni bakar på matbordet så ser ju alla.  Vi gjorde kanelbullar men jag har tidigare gjort hastbullar och småkakor. Allt går ju så länge det är en deg.

• Culete

Tack för tipset!
    Vi brukar baka också, mer förr än nu då jag försöker finna lite bättre matvanor.
    Jag har lite av ett bakförbud nu under veckorna men till helgen brukar vi baka.
    Sist blev det gigantiska pepparkakshjärtan (ett/dag) som var stora som en halv plåt. Hehe.

Denna helgen skall vi till "gammelfarmor" så då blir inget baka av men helgen där på kanske man skall ta och testa ngt nytt! =)

• Chickmum

baka bröd, inte kakor, att bjuda pappa på till frukost!

Svar på tråden Tips på vad göra inomhus med en 14 månaders och en på över 2.5 år?