• Starkast

När ta bort bältesstol?

Hej!
    Är det någon som vet när man kan ta bort ryggen från bilstolen samt när man kan ta bort kudden helt och hållet?

• Svar på tråden När ta bort bältesstol?
  • FH Mamma

beror väl på längden mer än åldern tror jag.

men det brukar nog sägas 4-6 år bilkudde innan dess bilstol efter det inget om man räknar med normal längden hos barn

• Starkast

Det är längt vikt jag var ute efter

Min snart 8-åriga som har fått ta bort ryggen nu, men det känns osäkert.

• FH Mamma
    Starkast skrev 2009-07-08 14:53:29 följande:
    Det är längt vikt jag var ute efter Min snart 8-åriga som har fått ta bort ryggen nu, men det känns osäkert.
    oj min 5 åring har inget ryggstöd kvar sen ett tag tillbaka (för pappan fick sonens stol med ryggstöd stulen och vi hade bara extra kuddar)
  • Starkast

Min 5-åring, som är lång tjatar men vi har sagt blankt nej till det eftersom jag inte har koll på det och tycker det är svårt att hitta info. om just det.

• FH Mamma

aftonbladet
    alla barn kortare än 135 centimeter sitta i bilbarnstol eller på en särskild bilkudde när de åker bil. Hittills har gränsen satts vid sex års ålder. Eftersom svenska barn i genomsnitt når 135-centimetersstrecket vid knappt nio års ålder, betyder det att många fler nu får klättra upp på barnkudden.

• FH Mamma

Vad säger lagen?

* I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet.
    * Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning: babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde. Skyddet ska ha ett E-godkännande.
    * Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i baksätet i taxi.
    * Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning.
    * Böterna för förare som ej sett till att passagerare under 15 år använt bälte eller skyddsutrustning är 2500 kr per barn.

• FH Mamma

hittar inga bra regler när man tar bort ryggstödet.

• Starkast

Tack
    Ok. 135cm är innan man kan ta bort den helt.

Men att ta bort ryggen från kudden verkar inte finnas med på så många ställen.
    Funderar på om den har en specifik säkerhet eftersom barnet ändå sitter frammåt eller om det mest handlar om att bältet ska sitta i rätt höjd?

• delifi2

man ska vara över 150 cm när man tar bort kuddar och allt, fick höra det när jag var hos babyproffsen och vi prata om det då.
    kommer ihåg det eftersom jag själva bara är 149.5 cm

• Bast

Jag har funderat på lite samma. Vi har en stol (racertypen) till vår dotter på 7,5 år, och det känns riktigt bra. Hon frågar dock när hon kan få använda bara kudden, men jag tycker det känns jätteskönt när hon sitter i stolen! Säkerhetsbältet kommer ju an mot kroppen på ett helt annat sätt än om hon inte haft ryggstödet, samt att hon inte riskerar att halka åt sidan vid en eventuell kollision.

I går såg jag hur en mötande bil fick sladd på motorvägen, slirade ett par gånger fram och tillbaka, och sen for ner i diket med en sabla smäll. En sån syn fick mig än mer övertygad om att hon sitter säkrare med ryggstöd än med bara kudden.
    Och det är ju faktiskt säkerheten som är den viktiga orsaken till att man har både kudde/stol och säkerhetsbälte. Så min dotter får nog sitta kvar ett tag till i sin bältesstol, iallafall så länge hon sitter bättre i den än utan den!

Svar på tråden När ta bort bältesstol?