• LoveDaphne

Vi vill byta försäkringsbolag men får inte. Måste vänta ett år ...

Vi har en villaförsäkring hos ett f.bolag och vi är inte nöjda. Nu vill vi byta bolag men får inte det utan vi måste vänta till mars 2010. Vi betalar räkningar 2 ggr/året och i slutet av augusti tar första tiden slut. Kan jag inte byta bolag då?

Så här står det i försäkringsbrevet:

Försäkringens giltighet:
    Din försäkring gäller under ett år och förnyas normalt vid försäkringstidens slut. Du har rätt att säga upp försäkringen vid försäkringstidens utgång eller om försäkringsbehovet upphört.

Våra uppgifter

Försäkringen avser -------- vårt hus
    Försäkringen gäller för tiden-------- 2009 03 01 - 2009 08 31
    Huvudförfallodag ----------- 2010 03 01

Är det någon som kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Vi vill byta försäkringsbolag men får inte. Måste vänta ett år ...
  • Slöjan

Nej, man är bunden under hela kontraktstiden...

Får man fråga varför ni är missnöjda?

• enAnnan

Du måste vänta till huvudförfallodagen innan du kan byta. Men du kan redan nu kontakta ett nytt försäkringsbolag och säga att du vill byta till dem när er nuvarande försäkring går ut, då sköter de uppsägningen om jag har fattat rätt...

• LoveDaphne

jag har redan haft kontakt med de nya och enligt kontakpersonen där så går det attbyta efter den första tiden, allså from 1 sept . Det nuvarande försäkringsbolaget går inte med på det.

• LoveDaphne

Vad trist att jag måste vänta till 2010.

• ErikaJ
    LoveDaphne skrev 2009-07-06 15:13:03 följande:
    Du har rätt att säga upp försäkringen vid försäkringstidens utgång eller om försäkringsbehovet upphört.
    Då är det väl bara att säga att försäktingsbehovet upphört?
  • KarJac

Även om ni har halvårsbetalning har ni ett helårskontrakt. Om ni har kontakt med ett nytt bolag är allt de behöver en uppsägningsfullmakt så ska de lösa allt åt er innan er försäkring går till förnyelse i mars.

Flemch
  • Slöjan
    Då är det väl bara att säga att försäktingsbehovet upphört?
    Försäkringsbehovet upphör endast när man säljer huset.....
  • LoveDaphne

Vill bara uppdatera lite.

jag skrev ett mail till det försäkringsbolag som jag vill byta till och frågade om vad som verkligen gäller. Fick två svar från olika personer på det fbolaget. Den ena svarar så här.
    Du måste inte enligt lag ha en försäkring på villan, så de kan inte kräva att du ska betala till dom. Betalar du inte till dom så sägs försäkringen upp och då tar vi över den från datumet du blir oförsäkrad hos dem. men om du vill kan vi självklart ta över villaförsäkringen från dess huvudförfallodatum istället.

Den andra skrev att vi var tvungna att vänta till huvudförfallodatumet. Blev förvirrad där. Så jag mailade tillbaks till den senare och får svar att båda X och Y har rätt men h*n tycker att det inte är moraliskt att göra så.

Är det inte skillnad på moral och lag? Jag vill veta vad som är lagligt.

• Madicken 76

Inget bolag kan tvinga er att betala den premieavi som, om jag förstod dig rätt, ska betalas i augusti. Det som händer om du inte betalar är att villan står oförsäkrad, men eftersom du vill byta bolag är det ju bara att du ber det nya bolaget starta försäkringen från den dagen då din nuvarande försäkring upphör. Kan dock rekommendera att du har någon eller några dagar omlott så att du är helt säker på att inte få något glapp i skyddet.

Kort sagt, byt nu om du vill. Du är absolut inte tvingad att vänta till hfd.

Lycka till!

• LoveDaphne

Jag är rädd för att nuvarande fbolag skickar faktura , vill inte betala dubbelt, och betalar jag inte så kanske fakturan går till inkasso osv. Mitt nuvarande bolag har sagt nej till ett byte måste vänta till huvudförfallodatum.

• Alicia05sMamma

Du/ni kan skriva en uppsägning av försäkringen och skicka in redan nu. Men den kommer inte att annulleras förrens på er förfallodag den  1 mars 2010.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • LoveDaphne

De accepterar bara en uppsägning en månad innan inte tidigare . Konstigt.

Jag får så olika bud men jag får väl bara finna mig och vänta till mars

• Pumpkin

Vi kunde inte ens byta till månadsbetalning (från halvårsbetalning) förrän huvudförfallodatumet, så säger de att du inte kan säga upp försäkringen förrän huvudförfallodatumet så skulle jag köra på det...

• Alicia05sMamma
    LoveDaphne skrev 2009-07-28 12:12:20 följande:
    De accepterar bara en uppsägning en månad innan inte tidigare . Konstigt. Jag får så olika bud men jag får väl bara finna mig och vänta till mars
    Äh va e det för skitprat dom kör med. Har själv jobbat som handläggare åt ett stort försäkringsbolag, och visst tusan kan ni redan nu skicka in en uppsägning ställt mot er årsförfallodag på försäkringen.

Dom får helt enkelt lägga er uppsägning mot bevakning av er åffd. Svårare än så är det inte.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vi vill byta försäkringsbolag men får inte. Måste vänta ett år ...