• AaronElina

Vittra allt bra/ dåligt

hej

har dock några år kvar tills sonen ska börja 1a klass, har börjat bli stressad redan nu ang skolor. känns mycket viktigt att det blir rätt!!

är lite inne på vittra !?? vill höra allt bra o dåligt om pedagogiken osv, använder dom sig av nån typ bestraffning på barnen?? hur ska föräldern vara gentemot skolan ? ja allt är av intresse

• Svar på tråden Vittra allt bra/ dåligt
  • saami81

Har varit på öppet hus besök på vittra i solna.
    Var dock inte impad av deras pedagogik och hur dom arbetar. det va mkt fritt arbete och fritt över vart och hur dom fick jobba under lektion.
    Jag är inte så mkt för allt detta "fria" då jag tror att man som barn utnyttjar den här friheten till annat och slapphet och inte utför sitt arbete på ett bra sätt.
    Har dock inge skolbarn ännu, men jag kommer absolut inte välja vittra åt mina barn.
    Tycker du ska besöka skolan när dom har öppet hus och känna efter.

• Turvann

hej!
    jag både har barn och jobbar på en vittra skola.
    har aldrig ångrat att jag satte min son på vittra och heller aldrig ångrat att jag började jobba där också ewfter ett par år.
    deras pedagogik är otroligt bra då de "verkligen" SER till varje individ.
    Min son är en väldigt tyst, snäll, lite orolig kille som jag tror ofta skulle kunna "försvinna" lite på en vanlig kommunal skola. Här har han blivit sedd. Vittra pedagogiken jobbar inte bara med junskapslärandet utan med Hela barnet.
    #kunskapsutveckling
    # lära mig lära (på vilket sätt och med vilken metod behöver just ditt barn för att kunna ta till sig kunskap.
    #Personligutveckling Vad behöver ditt barn jobba med/träna på osv.

Som inlägget innan sakrev att det var väldigt fritt och att barnen utnyttjade detta har jag inte själv märkt av då det inte skulle gynna dem på något sätt.
    Ja det är mer fritt än på de komunala skolorna.
    varje vecka får barnen med hjälp av en lärare göra upp ett vecko schemma med det barnen skall hinna med under veckan. väljer man att strunta i att jobba med uppgifterna blir det i stället läxa att göra hemma i stället.
    På vittra skolor har man inte det "traditionella läxorna" Här ser man dagen som ett "arbete" och när dagen är slut är man ledig. (läx fri) förutsatt att man jobbar på under skoltid.
    Om du undrar något mer så svarar jag gärna på frågor.
    kRAM

• theogg
    Turvann skrev 2009-07-15 20:15:36 följande:
    hej!
    jag både har barn och jobbar på en vittra skola.
    har aldrig ångrat att jag satte min son på vittra och heller aldrig ångrat att jag började jobba där också ewfter ett par år.
    deras pedagogik är otroligt bra då de "verkligen" SER till varje individ.
    Min son är en väldigt tyst, snäll, lite orolig kille som jag tror ofta skulle kunna "försvinna" lite på en vanlig kommunal skola. Här har han blivit sedd. Vittra pedagogiken jobbar inte bara med junskapslärandet utan med Hela barnet.
    #kunskapsutveckling
    # lära mig lära (på vilket sätt och med vilken metod behöver just ditt barn för att kunna ta till sig kunskap.
    #Personligutveckling Vad behöver ditt barn jobba med/träna på osv.

Som inlägget innan sakrev att det var väldigt fritt och att barnen utnyttjade detta har jag inte själv märkt av då det inte skulle gynna dem på något sätt.
    Ja det är mer fritt än på de komunala skolorna.
    varje vecka får barnen med hjälp av en lärare göra upp ett vecko schemma med det barnen skall hinna med under veckan. väljer man att strunta i att jobba med uppgifterna blir det i stället läxa att göra hemma i stället.
    På vittra skolor har man inte det "traditionella läxorna" Här ser man dagen som ett "arbete" och när dagen är slut är man ledig. (läx fri) förutsatt att man jobbar på under skoltid.
    Om du undrar något mer så svarar jag gärna på frågor.
    kRAM
    Bara stavningen ger ju ett "bRA" intryck. Vittra suger!!!
  • madickenolisabeth

Hoppas verkligen att mina barn får plats på Vittra i Brotorp!!
    Tycker att pedagogiken stämmer helt överens med min övertygelse om hur man får barn att tycka om sin förskola o skola, att tycka om o förstå hur man lär sig o att det är viktigt att se till varje unik individ.

• Marge10

Hej!
    Har sedan tre och ett halvt år barn på en Vittra skola. De första 2 åren var vi mycket nöjda med skolan. otroligt engagerad personal och ett pedagogiskt nytänkande som genomsyrade hela verksamheten.  Tyvärr så har detta förändrats radikalt. I samband med att Vittra såldes till ett riskkapitalbolag så fick även skolan en ny rektor. Nu har alla pedagogiska visioner försvunnit. Verksamheten liknar allt mer sämsta sortens komunalaskola. Det är tillbaka till att alla bara sitter och fyller i samma stenciler på lektionerna. Personalen blir allt mer håglös och passiv och barnen vantrivs.
    Tidigare har många föräldrar med barn med läs-och skrivsvårigheter valt Vittra då deras pedagogoska modell ofta fungerat bra för dessa. Nu uppmanas föräldrarna till  barn med behov av extra stöd att byta till kommunal skola då Vittra hävdar att de inte har resurser för att ge barnen stöd.

Vittra håller på att expandera kraftigt och startar upp många nya skolor, tyvärr så verkar de i stordriften helt tappat sin unika pedagogiskaprofil.  Det finns kanske gamla Vittra skolor som fortfarande fungerar bra frågan är hur länge till de kommer att göra det.

• madickenolisabeth

Detta förvånar mig mycket! Inte bytte man rektor för att det såldes till riskkapitalbolag. Det kanske slumpade sig så att detta skedde samtidigt men bör inte ha något med varandra att göra.
    Min upplevelse är att Vittra mer o mer får en unik pedagogisk profil o att företaget är stark i sin ide o vision. Tråkigt att höra att "er" skola inte lever upp till era förväntningar. Har du tagit upp dina uppleveser med skolan? Låter så lite Vittra att sitta o göra fylleriuppgifter.
    Håller tummarna för att det är tillfällig svacka o att alla drivs tillsammans att göra situationen bättre.

• Nettan08
    AaronElina skrev 2009-07-04 08:50:23 följande:
    hej

har dock några år kvar tills sonen ska börja 1a klass, har börjat bli stressad redan nu ang skolor. känns mycket viktigt att det blir rätt!!

är lite inne på vittra !?? vill höra allt bra o dåligt om pedagogiken osv, använder dom sig av nån typ bestraffning på barnen?? hur ska föräldern vara gentemot skolan ? ja allt är av intresse
    Hej

Tänk på att Vittra använder uttrycket pedagoger för då behöver personalen inte ha en lärarexamen i grund. Hoppas du hittar nåt där både du och sonen kommer att trivas.
  • theogg
    madickenolisabeth skrev 2010-11-21 22:25:27 följande:
    Hoppas verkligen att mina barn får plats på Vittra i Brotorp!!
    Tycker att pedagogiken stämmer helt överens med min övertygelse om hur man får barn att tycka om sin förskola o skola, att tycka om o förstå hur man lär sig o att det är viktigt att se till varje unik individ.
    dagen du sätter ditt barn i vittra säljer du dennes själ...
    källa:
    5 års erfarenhet av vittras (tillåt mig skratta) utmärkta pedagogiska modell 
  • Bellenellen09
    theogg skrev 2010-12-05 01:31:09 följande:
    dagen du sätter ditt barn i vittra säljer du dennes själ...
    källa:
    5 års erfarenhet av vittras (tillåt mig skratta) utmärkta pedagogiska modell 
    Jag varken jobbar i Vittra eller har några som helst planer på att sätta min dotter där men jag blev rent allmänt nyfiken så du får gärna motivera lite.
  • YTP

Vittra är exakt som Justin Bieber gymnastiet eller vad det nu hette.

1. Både Vittra och JB-gymmet är utspridda över olika städer i Sverige

2. Båda är friskolor

3. Dem får kassa betyg, t.ex. om man skulle fått D på ett prov får man ett B istället.

4. En youtuber som går på Vittra sjöstaden är oseriös

5. De har freaking ESTET som ämne

6. De sitter framför dator hela dagen i skolan

7. Vittras motto är: "En skola utan klassrum" asså vafaaaaaaan?

Det enda som är bra är att de lär sig att skriva med stor bokstav och punkt, vilket trådskaparen glömde. :s

Förlåt

Svar på tråden Vittra allt bra/ dåligt