• Lalalong

Hjälp! Myggmedel, gravid??

Är överkänslig mot myggstick. Får emellanåt riktigt stora... ja, utslag låter så lamt... men det är ju det. De svullnar till en storlek på upp till 5-6 cm i diameter, de är jättevarma och värker något enorm. Får jag på handleden har jag svårt att använda händerna för de domnar lixom. För två år sedan fick jag i ansiktet och gick med halva ansiktet förlamat någon dag.
    Det är en plåga, men upptäckte Kestine förra året och hade faktiskt inte alls samma bekymmer med det då.

Nu ska vi på en roadtrip i två veckor, vi ska bila upp till Över Kalix och tillbaka....
    Det betyder massor med mygg!!!
    Men jag har tänkt att med Kestine och mycket myggmedel så ska det väl gå hjälpligt.

Jag har inte ens tänkt någon annan tanke än det. Till de sa på jobbet idag, "får du ta det då?". Eh ja... får jag det??
    Jag undersökte saken nu när jag kom hem.

Kestine: Använd inte under graviditet utan att rådgöra med din läkare.
    Hur ska jag hinna det?? Vi åker ju på söndag. Dessutom känns det ju ändå osäkert att använda det om det står så där

Googlade på myggmedel. Får lite olika svar, men i stort sett verkar det inte så himla bra att använda myggmedel vid graviditet. Eller? Finns det något som är okej?

Hur ska det här gå? Nu blir jag nervös...

• Svar på tråden Hjälp! Myggmedel, gravid??
  • BubbelBoom

Myggmedel kan man använda som gravid, men det ska användas med försiktighet. Det har jag läst på något myggmedel iaf, kommer dock inte ihåg vilket det var men det var i en mat affär de fanns.

Jag hade inte använt kestin om det nu står på förpackningen att gravida ska undvika det. Men ring till sjukvårdsupplysningen och fråga dom om kestine.

• Lalalong
    BubbelBoom skrev 2009-07-03 18:37:16 följande:
    Myggmedel kan man använda som gravid, men det ska användas med försiktighet. Det har jag läst på något myggmedel iaf, kommer dock inte ihåg vilket det var men det var i en mat affär de fanns. Jag hade inte använt kestin om det nu står på förpackningen att gravida ska undvika det. Men ring till sjukvårdsupplysningen och fråga dom om kestine.
    Några av de myggmedel jag hittade skulle man inte använda... och jag kan känna lite som med Kestine, om det står ska användas med försiktighet så måste det ju finnas något i medlet som inte är så bra. Annars hade man ju kunnat använda det hur man vill.... så en sån formulering hade jag inte heller gillat. Men tack för ditt svar

Jag undrar om det finns ett myggmedel som det verkligen står på att det är helt OK att använda som gravid.
    Vill jättegärna ha namn på det medlet i så fall, och var man kan köpa det
  • Lalalong

Nu kör vi snart...
    försöker med ett sista desperat rop på hjälp

• Blomsteröga

Jag skulle också vilja veta om det finns något myggmedel som är ok. Jag tänker inte smörja mig med något som det står bekämpningsklass 3 på. Skulle vilja ha något som är gjort på naturliga råvaror, men det finns nog inte

• Lalalong
    Blomsteröga skrev 2009-07-05 13:11:26 följande:
    Jag skulle också vilja veta om det finns något myggmedel som är ok. Jag tänker inte smörja mig med något som det står bekämpningsklass 3 på. Skulle vilja ha något som är gjort på naturliga råvaror, men det finns nog inte
    :-/

Min mormor tipsade mig om att äta mycket vitlök och att gnida in mig i persilja....
    Ja, det får väl bli det. Man tager vad man haver lixom.
  • Suzzie

Jag köpte nåt på apoteket före midsommar som det inte står något på om att man inte ska använda vid graviditet . Så det har jag använt flitigt sedan dess. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter men fråga någon på apoteket så vet de säkert!

Svar på tråden Hjälp! Myggmedel, gravid??