• akko

Gulkropp?

Hej kompisar,

Har försökt bli gravid i drygt ett år. Efter prover visade det sig att jag hade en underfunktion i sköldkörteln. Har nu käkat Levaxin i 6 månader och sedan två månder tillbaka är mina värden bra. Trots detta så har inte ägglossningen fungerat. Tog ett prov hos gyn förra månaden och... nada! Fick därför tid hos läkaren igen den här månaden för recept på Pergotime. Gjorde även ett VUL där läkaren förvånat (och glatt) påpekade att han såg en gulkropp. Fick ut receptet och order om att börja vid nästa mens ELLER ta ett gravtest om en vecka. Vad betyder detta??? Vad menas med gulkropp? Kan jag vara gravid?

Mvh
    Akko

• Svar på tråden Gulkropp?
  • Modin

En gulkropp har ett embryo jämte sig för den för näring från den innan det tar från dig.. Har jag för mig..

• akko

Å så spännande... Då kanske man ska våga testa imorgon bitti... Håll tummarna!

• Modin

Vi håller tummarna.. De kan dock va förtidigt så du inte blir besviken... Men skriv hur de gick :D

• Dollars matte

Gulkroppen är det som blir kvar av äggblåsan när den har brustit och släppt iväg ett ägg, så att läkaren såg en gulkropp betydde helt enkelt att du nyligen hade haft ägglossning.
    Gulkroppen utsöndrar progesteron och östrogen för att bygga upp slemhinnan och förbereda den på att ta emot ett befruktat ägg. Blir det ingen befruktning så skrumpnar den och slutar skicka progesteron och det är signalen om att mensen ska börja, men om det blir en befruktning och du börjar få hcg i kroppen så sitter gulkroppen kvar och ger näring till fostret de första veckorna.

Men naturligtvis håller vi tummarna för att det har tagit sig!

Internet är roligare än text-tv
Svar på tråden Gulkropp?