• Blåögon

När slutar man vara "ung pappa"?

Själv har man uppnått den respektabla åldern 27 år förra månaden och kommer bli pappa i slutet på augusti. Upplever inte mig själv som speciellt "ung förälder". Har ett bra jobb och ordnat ekonomi/tillvaro sedan länge.

Men å andra sidan så verkar ju alla på föräldrarkurserna minst 30+ om inte 40+.

Så hamnar jag i kategorin "ung"? Vad är medelåldern för förstagångspappan i Sverige?

• Svar på tråden När slutar man vara "ung pappa"?
  • Fanatic

Jag var 21 när första kom, och fyllde 23 några månader efter 2:a :)

• Sammi

Jag vet hur det känns, fyllde 26 i år. 95% av förstagångsföräldrarna var över 30 iallafall och många nära 40. Känns nästan som en del nära på kollade lite snett på en för att man var lite yngre. Fast det är bara att inte ta åt sig, jag känner mig definitivt inte för ung.

• Nacka

du slutar att vara ung pappa när du tillbringar en fredagkväll med att titta på Let Dance

• paraflax

Det beror väl på. När jag fick första barnet som 21 åring bodde jag i sthlm och var 15 år yngre än näst yngsta i föräldragruppen. Nu bor jag i norrland och det kryllar av föräldrar som är under 25 år till barnen på dagis. Jag tror att åtminstonde hälften är under 30 år.

Jag som inte är under 30 längre känner mig tidvis lastgammal som mest vill sitta hemma och uggla.

• Maange

Jag är 19 år och min flickvän är 22, och vi ska ha barn i November. Jag ÄR ung, men det finns inget som säger att vi inte klarar av att ha ett barn. När man går på stan osv. så kollar ju varannan människa snett. Det är inte så att man möts av leenden utan folk vänder sig om och viskar. Var på vanlig undersökning för några veckor sedan och där hölls det ett möte före blivande pappor, där iaf hälften av dom jag såg var 30 år och yngre.

• freppo
    Nacka skrev 2009-07-02 17:18:45 följande:
    du slutar att vara ung pappa när du tillbringar en fredagkväll med att titta på Let Dance
    Haha underbart!

var 23 när grabben kom. Fyllde iofs 24 tre veckor efter han är född. Det var iaf en bra ålder att få barn. Man var tillräckligt ung för att vara ung förälder men tillräckligt vuxen att folk skulle ta en på allvar. Var yngst i föräldragruppen vilket var askul. Har jobbat massa på dagis och kände mig grymt trygg som pappa. Alla andra var tio år äldre än mig och skitnervösa.
  • BTD

Jag var näst äldst i min föräldragrupp, 34 år, men jag känner mig som en ung förälder. :D

• Corex

Weird, jag va 29 när jag fick min första och jag kände mig äldst på vår föräldra grupp =/ Där tror jag nog man ska strunta i va andra tycker o tänker, 27, heltidsjobb god ordnad ekonomi tycker inte jag låter ungt alls. När jag va ung va knappast så ;)

• Parenthood

Unga pappa är man väl ända tills barnen blir tonåringar, oavsett hur gammal man är :) Säg det till gubbarna på föräldrakursen ;)

• freppo

Ung pappa är ett förstadium till trött förälder. Det tog två år för mig. Nu är jag mer trött förälder än ung pappa

• lycklig pappa 1981

tror det beror vilken kommun du bor i =)
    mm i haninge så värkar dom flesta vara runt 23-34 .

fick barn själv vid 24

• Sehlstedt

Väntar barn med sambon nu fyllde 21i april. Sambon e 22. vet många här omkring som fått barn som 17-18 åringar. 

• momoswe

jag va 24 när jag fick min :D

• LarsS

40 .... Så jag tillhör också ung gubbe förälder

• tchilly
    Nacka skrev 2009-07-02 17:18:45 följande:
    Fan också... Busted...
  • pappa89

22 är jag grabben är 4 år jag  är ung hela tiden 

• LarsS

Vid 33 är man passé - Så där är svaret. Död

• Haglez

Allt under 30 är ungt. Under 20 extremt ungt och under 40 i vissa fall lite omoget men oftast ok.

Vi hade en kille på vår föräldrargrupp som va 22 -jösses jag kunde ha varit hans farsa om jag skaffat barn lika tidigt!

Finns säkert många duktiga unga farsor. Vet bara att jag själv inte alls var mogen förrens efter 40!

• ilshenar

Vet inte... Kan tycka att det låter väldigt underligt när folk påstår sig vara "unga föräldrar" fast de fick barn en bra bit in i 20-årsåldern. Då har man faktiskt varit vuxen ett bra tag! (eller åtminstone haft chansen att bli vuxen).

Svar på tråden När slutar man vara "ung pappa"?