• Nena

Smultronmärken

Hej! I maj föddes min lilla tjej i vecka 35. Hon var tillväxthämmad och vägde 1268g och var 38,5 cm. Nu nästan två månader senare har det poppat upp ca 10 röda prickar som enligt BVC är smultronmärken...Vissa har vuxit lite, den största är på 2*2 mm ca. Tycker jag hittar nya märken hela tiden... Någon annan som har en prematur med smultronmärken? Hur stora blir dessa och hur många kan man egentligen få?

• Svar på tråden Smultronmärken
  • jelena2

Min ena tjej fick ett stort smultronmärke på ryggen under hennes första vecka. Vi föräldrar trodde att vi hade råkat nypa henne när vi bytt blöja och blev mycket lättade!
    Hon har bara fått ett och det har varit ca 2x4 cm som störst. Nu är hon drygt tre år och det har börjat krympa och blekna lite. Men det kan tydligen stanna kvar uppåt 10-årsåldern, har jag hört.

• Lorina

Har en dotter som nu är 5 år och hon har 2 st smultronmärken 1 i huvudet och 1 på ryggen det på ryggen är jättestort men har bleknat nu och krymt. De säger att de flesta smultronmärkena försvinner innan de börjar skolan. Har blid i mitt galleri om du vill se, hur det såg ut när hon var mindre.

5 barns mamma!!
  • Spicy Women

Japp min son har ett stort märke på baken. Först var det jättelitet och då trodde jag att det var ett sår som man smörjde varje gång jag bytte blöja.
    Nu är det gigantiskt.

• olivia 11

Vi fick en kille v 28 förra året. Han fick kanske 30 st smultronmärken på kroppen. De kom först vid hans BF datum. De var små, det största kanske 4 mm i omkrets. Som tur var sitter de mesta skymda, han har bara två på ena kinden , resten sitter på armar rygg och ben. Nu är vår kille drygt ett år och de har bleknat mkt och en del har försvunnit redan. Han är prickig, men ack så söt{#lang_emotions_wink}.

Vi trodde att han hade astma och då röntgade de honom för att se att det inte fanns invärtes smultronmärken också.De kan sätta sig där om man har många tydligen. Men det fanns det inte. ( de invärtes går att behandla bort, så var inte orolig det är sällsynt att ha där)
  • elliza

Har en liten tjej född v 26 med 12 st utvärtes hemangiom. Hon hade även 5 st i levern, men de är borta efter behandling. De utvärtes varierar i storlek från ca 2*2 mm till ca 3*3 cm. Vissa har varit besvärliga, men de flesta bara finns där.
    Tycker att ni ska be om en remiss till hud. De brukar vilja kolla efter invärtes hemangiom när det finns så många utvärtes.
    Lycka till!

• olivia 11

Menade inte 4mm omkrets, utan diameter såklart.

• Nena

Hej!

Tack tjejer för era svar, känns skönt att se att alla barnen med smultonmärken är super söta ändå =D Bara de inte är farliga eller kommer att störa min tjej på något sätt så är jag nöjd.

Hur behandlar man de märkena som man kan ha invertes? Är de farliga att ha?

Vi ska tillbaka till neo på återbesök om två veckor får kanske remiss därifrån då till en hudläkare...

• lugna gatan

Hej. Vår ena tjej född i v29, fick runt v 38 sitt första smultronmärke, sen poppade de upp under de tre första månaderna. ca 10 st.
    Nu är hon ett år och ett har försvunnit helt! Bara ett litet hudrosa minimärke kvar. Jag hoppas att de andra försvinner med tiden med.

Det skrevs om det här med smultronmärken, här i forumet, i höstas. Det var någon som hade info om att just förtidigt födda brukar ha smultronmärken i större utsträckning. Tyvärr minns jag inte vem det var eller vad hon sa att det berodde på. Hoppas att hon skriver här igen i den här tråden.

• elliza

Hej igen.

Vår dotters invärtes hemangiom behandlades med kortison i tablettform. Det finns dock (bättre?) alternativ till det idag. Vet inte vad som avgör vilken form av behandling man väljer. Tror inte att det var ngn större fara med dem, men läkarna ville iaf inte lämna dem obehandlade, så helt ok var det väl inte.

Det är vanligare med hemangiom hos prematurer. Varför vet man inte. Ingen kan överhuvudtaget svara på varför man får hemangiom.

• twinstar

Vår tjej, född vecka 34, hade ett smultronmärke på benet. Dessutom ett storkbett i pannan.

Båda har bleknat betydligt nu när hon snart är två år gammal.

Svar på tråden Smultronmärken