• mamma och bonus mamma

Unga mammor, utbildningar

Hej!

Jag läser Svenska C och håller på med en stor uppsats, jag har valt ämnet Unga mammor, utbildningar. Jag fick själv barn när jag var 19 så jag är väldigt insatt i ämnet. Jag ska göra några intervjuer och tänkte även skriva in mina frågor här, så om någon skulle vilja svara så vore jag jätte tacksam.

Hur gammal var du när ditt/dina barn föddes?

Hade du utbildning innan du skaffade barn, iså fall vad?

Hade du fast inkomst, eller fick du pengar från t.ex. socialen?

Anser du att det blivit en "trend" för unga att skaffa barn? motivera

Tror du att de flesta unga mammor väljer att börja plugga direkt efter mamma ledigheten om de har möjlighet, iså fall varför, varför inte?

• Svar på tråden Unga mammor, utbildningar
  • Pretty Banana

Jag var 20 när min son föddes.

Nej. Två år tidigare hade jag valt att hoppa av gymnasiet då jag kände att jag valt helt fel linje och inte visste vad jag ville göra i framtiden.

Jag arbetade som croupier och som säljare på 3. I samband med att sonen föddes valde jag dock att säga upp mig och läsa om gymnasiet (tog studenten för en månad sedan och ska förhoppningsvis börja på läkarlinjen snart!).

Nej. De jag känner i min egen ålder är inte ett dugg intresserade av att skaffa barn utan vill resa, festa och göra karriär.

Tror du att de flesta unga mammor väljer att börja plugga direkt efter mamma ledigheten om de har möjlighet, iså fall varför, varför inte?
    Ja, jag tror att de flesta börjar plugga, dels eftersom många unga mammor saknar gymnasiekompetens, vilket idag nästan är nödvändigt för att få ett jobb, och dels för att många av de som har gått ut gymnasiet har svårt att få jobb. Sedan finns det väl sådana som jag, som mest väljer att plugga för att kunna gå hemma med sitt barn till den dag det är redo att börja på dagis

• Schnooglewookiemush
    17 år, kommer att vara 19 när barn nr.2 kommer.

Endast högstadieutbildning

Jag hade ingen inkomst, men barnets pappa hade.

Ja, absolut. Majoriteten av de unga föräldrarna jag känner vill endast ha en bebis som ligger och är söt, när de blivit större har det varit roligare att supa varje helg. Vissa dricker även mitt i veckan. Ändå vill några skaffa en till BEBIS.

Nej, det tror jag inte. Varför det är så vet jag inte, men min erfarenhet säger att de struntar i utbildningen.
  • MammatillAlva

Jag var 15 år när jag blev gravid, min dotter föddes två veckor innan min 16 års dag. I dag är jag snart 18 år gammal.

(Är född 1991 och dottern 2007)

Jag hade grundskolan klar.

Jag hade fast inkomst och arbetade som telefonförsäljare innan jag tog ut föräldrapenning när dottern föddes. Jag var ensamstående.

Jag vet inte riktigt om det har blivit en "trend" att unga skaffar barn, men det känns som det är fler och fler som är unga och har eller väntar barn. Men jag tror att de flesta har oftast inte planerat att bli gravida och de som har det har planerat det väl. Det finns säkert undantag.

Jag själv har arbetat en kort period för att vänta in studierna. Men börjar studera nu hösten -09 på gymnasiet mitt första år. Tror det är olika från fall till fall.

• mamma och bonus mamma

Jag uppskattar verkligen era svar... det kommer underlätta mycket för mig.. jag har fått exakt dom svaren jag vill ha.. allra nöjd var jag med tjejen som var 17 när hon fick barn.. var jätte nöjd över dina svar =)

• Lycklig Mamma

Jag var 20 resp 22 år.

Gymnasieutbildning.

Jag hade arbete och fast inkomst.

Inte i min närhet, men då och då träffar jag väldigt unga föräldrar och barnen är planerade måste många skynda sig att säga, kanske för att de ofta blir ifrågasatta.

Jag tror att det är väldigt olika. De som har arbete att gå tillbaka till väljer nog att börja jobba medan de utan arbete föredrar att studera så att de har chans att få ett bra arbete i framtiden.

• Nettiiz

Jag var 20 år, anser mig inte själv som ung mamma, men alla andra tycker man är ung mamma i den åldern!

Jag tog studenten höggravid, fick bra betyg, gick linjen IT/Media

Jag hade ingen fast inkomst förutom studiebidrag, så jag lever på socialen, hade hoppats på att pappan skulle hittat ett jobb vid det här laget!

Vissa tror jag anser det, som verkligen försöker få barn tidigt, för att alla deras kompisar har barn, själv var det en oplanerad graviditet, men eftersom att vi räknade ut att vi skulle hinna gå ut skolan valde vi att behålla!

Nej jag tror inte dom vill det, utan dom börjar planera nummer 2, inte alla men många, eller så söker dom jobb utan utbildning!

• ruben10

Det har fan blivit en trend tycker i allafall jag. det är på både gott och ont.
    vissa gör det för att styla!
    Dumma unga föräldrar

• Schnooglewookiemush
    ruben10 skrev 2009-07-02 15:41:40 följande:
    Det har fan blivit en trend tycker i allafall jag. det är på både gott och ont. vissa gör det för att styla! Dumma unga föräldrar
    Här var det fritt fram att döma andra människor.
    Du vet, alla är inte likadana.

Jag skulle vilja säga "De är dumma, de unga föräldrarna som ser det som en trend".
  • MammatillAlva

mamma och bonus mamma skrev 2009-07-01 13:46:38 följande:

Jag uppskattar verkligen era svar... det kommer underlätta mycket för mig.. jag har fått exakt dom svaren jag vill ha.. allra nöjd var jag med tjejen som var 17 när hon fick barn.. var jätte nöjd över dina svar =)
    Får man fråga varför du är mest nöjd med det svaret?
  • mamma och bonus mamma
    MammatillAlva skrev 2009-07-04 01:00:04 följande:
    mamma och bonus mamma skrev 2009-07-01 13:46:38 följande: Får man fråga varför du är mest nöjd med det svaret?
    För att du hade den perfekta åldern och du skrev de svar som jag ville höra men inte trodde jag skulle få =)
  • MammatillAlva

mamma och bonus mamma skrev 2009-07-07 06:49:12 följande:

För att du hade den perfekta åldern och du skrev de svar som jag ville höra men inte trodde jag skulle få =)
    Jag var inte 17 år när min dotter föddes, utan hon föddes två veckor innan min 16 årsdag. Så vems svar var de du syftade på?
  • MartinaE

Jag var 21 år när Freja föddes

Jag hade gymnasieutbildning, Samhäll med ekonomi som inriktning, samt 1 års studier i USA inom teater och bild. Jag hade även påbörjat min lärarutbildning. Min dotter föddes under tredje terminen och jag fortsatte studera med henne på heltid tills hon var 4 månader. Jag hade med henne i skolan och det gick jättebra. När hon var 4 månader gick jag hem på föräldrarledighet i 6 månader och sedan fortsatte jag min utbildning på disans. Jag är nu 25 år och gravid igen, vet inte om jag fortfarande räknas som en "ung" mamma, men jag är i alla fall färdigutbildad lärare nu.

När min dotter kom levde jag på csn, jag och min sambo hade även helt delad ekenomi från den dagen jag fick + på stickan. Jag har aldrig tagit socialbidrag.

Jag tror att vi är på väg tillbaka till ett samhälle där allt fler skaffar barn i yngre åldrar. Min personliga erfarenhet säger mig att det under många år uppmanades att "leva livet" innan man skaffade familj. Idag tror jag många unga par har insett att ett barn inte är något hinder för detta. Jag och min sambo har varit på flera resor med vår dotter som snart är 3 år. Vi har aldrig sett det som ett hinder att ha barn även om vårt första barn inte var planerat (dock var vi medvetna om att jag kunde bli med barn då vi inte använde skydd).

Det har jag ingen uppfattning om, under min studietid har jag däremot mött många unga mammor som studerar. Under en kurs var vi tre stycken som hade barnen med.

• Lincon

21 år

Endast 9-årig grundskola. Jobbade lite till efter mammaledigheten inom en ny bransch men sedan början av detta året läser jag på Komvux och vill sedan läsa vidare till civilingenjör.

Hade en bra inkomst och fick en bra mamma-peng. Sambon tjänar annars bra så pengar finns alltid och har alltid funnits.

Nej inte enbart för unga, utan för alla. De senaste åren har varit riktiga baby-boomår. Däremot tror jag att man uppmärksammar unga mammor mer idag eftersom de har blivit fler, men jag tror ändå att det procentuellt sett finns ung. lika många unga mammor idag som för 10 år sedan.

Tror du att de flesta unga mammor väljer att börja plugga direkt efter mammaledigheten om de har möjlighet, isåfall varför, varför inte?
    Ja, det tror jag. Dels för att de kanske ofta är mitt uppe i studierna när de får barn som de då väljer att avsluta, eller för att det är en säker källa till inkomst som även blir en investering i sig själv inför framtiden.

• Schnooglewookiemush
    MammatillAlva skrev 2009-07-07 15:09:57 följande:
    Jag var inte 17 år när min dotter föddes, utan hon föddes två veckor innan min 16 årsdag. Så vems svar var de du syftade på?
    Tror det kan vara mitt svar, för jag var 17.
  • agua

Jag hade fyllt 17 år någon månad tidigare. Blev gravid när jag var 16.

Nej jag blev gravid under mitt första år i gymnasiet och hoppade av efter halva 2:an och har sen varit mamma ledig och till hösten börjar jag mitt sista år.

Nej min sambo hade jobb och jag själv ströjobbade då och då

Nej men därimot anser jag att fler har blivit oplanerat gravida pga av att fler och fler ungdomar har sex oskyddat.

Kan man plugga så vill man väl oftast det. Så har då både jag och mina "unga mammor" kompisar resonerat. Jag började plugga när sonen var 13 månader. hoppade då in i 2:an och ska nu börja mitt sista år.

• MammatillAlva
    AtroCious skrev 2009-07-07 17:59:46 följande:
    Tror det kan vara mitt svar, för jag var 17.
    Det vad de jag med trodde men hon skrev så lustigt.
  • grillbymamma

19 med första 23 med andra

Var gravid i femte månaden på min student, så gymnasie utbildning har jag.

Hade ingen fast inkomst, men min sambo jobbade heltid och jag fick grundbeloppet från försäkringskassan.
    Med andra barnet nu har vi båda bra jobb med fast inkomst.

Jag vet inte riktigt. I mitt fall så var det inte planerat, men jag kände att jag var redo att bli mamma och ge upp det "vanliga" tonårslivet.

I mitt fall var det bara att börja jobba på en gång för att få in pengar, vilket jag tror många måste göra istället för att plugga. Man får ju tyvärr inte så mycket pengar att leva på när man pluggar

• Lantani

Jag fyllde 20 8 dagar innan sonen föddes.

Jag gick ut gymnasiet (barn och fritid), men ingen annan utbildning.

Sambon har fast jobb och sen min föräldrapenning

Nej jag tror inte det blivit en "trend", däremot verkar det som att färre och färre skyddar sig och då blir oplanerat gravida. Sen tror jag även att om man har många kompisar med barn, blir man säkerligen mer sugen och inte tänker så mycket på att skydda sig I mitt fall var det planerat.

Om man har möjlighet och inte ha någon utbildning så tror jag helt klart att det är många som väljer att börja plugga direkt.
    Själv vet jag inte hur jag ska göra än, hittar jag jobb, så jobbar jag såklart, men i dagens samhälle känns det väldigt långt bort att få ett jobb utan någon speciell utbildning.

• Millcha

19 - skulle fylla 20 det året

gymnasieutbildning och ett år påbörjad lärarutbildning (gymnasielärare)

Min man jobbar heltid och jag fick lägsta nivå av föräldrapenningen i 8 mån, sen bestämde vi för att spara resten till honom eftersom han skulle få mer ut av det under kommande sommrlov - då jag jobbat istället och han varit hemma med vår dotter (så att hon också får sommarlov från dagis).

Jag tror inte jag har umgåtts tillräckligt mycke i ungamammor kretsar för att kunna svara på denna frågan. Jag tror att jag som ung mamma växte upp snabbt - vi skaffa hus i trygg miljö för att ge vårat barn bästa möjliga uppväxt. Vi har valt lekskola med omsorg, plöjt massvis med böcker om uppfostran och barnpsykologi. Vi gör sånt som andra familjer gör då vi åker på familje utflyckter och har grillkvällar med vänner. Där finns det ingen som skaffat barn för att det är en trend. Men de är lite äldre 24-30år.

Jag gjorde det och det var det absolut bästa jag kunde göra. Som student är man väldigt flexibel med sin tid. Jag har kunnat planera så att vår dotter endast behövt vara på sin lekskola mellan 9-15 om dagarna. Vilket har kännts mycket viktigt för mig, att dagarna inte blir för långa och att vi har våran tid tillsammans på kvällen. De andra unga mammorna på lekskolan 18 och 24 har båda gått tillbaka till skolan direkt efter mammaledigheten. Den ena är nu journalist och den andra har startat eget företag.
    Både de och jag har väntat med att skaffa en till - 4 till 5 år.

Sammanfattningsvis - visst kanske det finns kretsar där barn skaffas pga en "trend" men det finns även vi andra, som tar detta på största möjliga allvar. Vi som vill ge våra barn allt och den bästa möjliga barndom och framtid. Vi som håller fast vid våra partners "for better and worse". Jag tycker att det är väldigt synd att alla vi inte syns därute och att unga mammor förknippas med oansvariga tonåringar, som vissa av dem i kanal 5s Unga mammor. Jag tycker att det är en mycket tråkig framställning av unga mammor. Men kanske är jag bara naiv och lever här i min egna bubbla , som tror att det finns en hel del duktiga och seriösa unga mammor därute som sattsar allt för att visa sina barn en god förebild - men jag har svårt för att tro att jag är naiv ;). Jag tror at det finns en hel del av oss.

Svar på tråden Unga mammor, utbildningar