• guppyn

Göra egen plommonpuré?

Visst är det plommonpuré man ska ge om bebis är trög i magen? Har torkade plommon hemma och tänkte att jag kunde göra egen men vet inte riktigt hur. undrar också hur mycket eller hur lite det räcker med att ge för att få effekt? Lillen är väldigt pruttig så jag undrar också om han kan bli pruttigare av purén eller om det lugnar ner magen då han får igång magen lite. Många plommonfrågor

• Svar på tråden Göra egen plommonpuré?
  • skånetös78

Koka upp plommonen så de blir riktigt mjuka. Häll av vattnet i ett glas och mixa sen plommonen och tillsätt kokvatten efterhand så du får en lös pure. Jag brukar hälla den i barnmatsburkar och frysa in. Testa med någon tsk och reglera mängden efterhand, det är så olika hur mycket de små behöver!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • eec82

100 g plommon
    2 1/2 dl vatten

lägg katrinplommonen i blöt över natten. Koka dem mjuka i blötläggningsvattnet. Mixa dem i mixer/mixerstav till slätt mos. 1-2 matskedar är lagom att ge.

• eec82

de jag fick recept samt mängd ifrån är en bok vi fått på BVC som heter "Barnmat- råd och recept" Superbra med massor av recept samt hur mycket barn bör äta å vilken ålder. :)

• guppyn

Å, tack, då ska jag lägga några i blöt nu. Hoppas att det hjälper...

• empa81

Jag lägger bara i blöt i ett antal timmar och mixar direkt, kokar dem inte.

• guppyn

Jag la i böt över natten, kokade, mixade matade och så äntligen kom det bajs

Svar på tråden Göra egen plommonpuré?