• Anonym

Varför kan jag inte skrika högt?

Det här är inte helt rätt grupp att fråga under men den bästa jag hittar iaf.

Jag gick en självförsvarskurs och det tillhörde att man skulle skrika när man blev påhoppad och slogs. Det gick inte för mig! Jag kunde inte skrika när jag blev ivägdragen. Jag slogs och kämpade för att ta mig loss men att skrika gick inte fast jag visste att jag skulle skrika.

Det fick mig att tänka på att jag har svårt att skrika överhuvudtaget. Kan inte göra vårskrik som Ronja heller i en tom skog.

Kan det ha att göra med att mamma alltid sa att jag skulle vara tyst när jag var liten? Lätt att skylla på henne kanske men seriöst kan det vara så just för att jag alltid skulle vara ganska tyst, leka tyst, inte prata/skrika/skratta högt?

• Svar på tråden Varför kan jag inte skrika högt?
  • Anonym (Agggghhhh)

Ja det skulle det kunna bero på. Ganska skrämmande men samtidigt faschinerande vad barnaåren påverkar en senare i livet. Kan gå bra tills i vuxen ålder men det brukar hinna ikapp.

• cecilia1

Du får göra skrikövningar så du lär dig att skrika högt.

• Ainasara

Hej!

Jag känner igen mig! När jag försöker skrika så försvinner rösten och stämbanden gör hemskt ont. Jag skulle säga att rösten skär sig.

Har samma historik, en mamma som tvingade mig till dämpad lek, ej sjunga hemma, ej skratta så det hördes. Osv.

Jag upptäcker att jag som vuxen pratar väldigt lågt i jämförelse med andra. Inte för att jag är blyg eller på annat sätt rädd att prata inför andra, jag pratar mer än gärna. Däremot lägre än normalt.

• Anonym (Q)

Jag kan inte heller skrika. Rösten bär inte, kommer inte ut. Även jag var ett tyst barn, men frågan här är kanske som med hönan och ägget - vilket kom först? Hade jag haft en starkare röst hade jag kanske inte kunnat tystas av hyschande vuxna?

Hur som helst så vet jag hur du kan fixa det. Kanske inte så att du kommer att kunna skrika, men i alla fall så att du kan hitta en bärande röst som kan påkalla uppmärksamhet. Börja sjunga. Gå med i en kör (som inte har krav på att du redan ska kunna sjunga) och öva, öva, öva. Först att hitta en röst som bär och sedan kan du jobba på att öka volymen. Eller, sätt en visselpipa på din nyckelknippa.

Svar på tråden Varför kan jag inte skrika högt?