• bushbaby

Vad gör man..?

Om man är förlossningsrädd och har sjukhusskräck? Jag vet inte vad jag ska göra för att klara det alls. Jag var inte rädd att föda innan, men 03 födde jag ett barn och har inte vågat bli gravid efter det förrän nu pga en svår förlossning. Detta tar upp hela min tillvaro och jag sover inte ordentligt, bråkar med min man om allt och inget. Jag är bara i vecka sju och jag borde inte älta det så här tidigt men jag mår så dåligt över det. Jag är rädd att de inte ska lyssna på mig och jag är rädd att jag inte kan uttrycka mig tillräckligt övertygande då jag har svårt att prata om det.
    Jag födde ett stort barn och ryggbedövningen tog inte. Jag är lika rädd för att bedövningen inte ska ta, så snitt känns inte heller bra. Då får man ju ligga mycket längre på sjukhuset och jag får ångest bara av att tänka på det. Jag vet att det finns feliciagrupp för oss som är rädda men jag blir inte inskriven förrän i augusti och jag mår så dåligt över det.

• Svar på tråden Vad gör man..?
  • Ellabella80

Gud, vad synd jag tycker om dig!
    Vet inte vad jag ska säga för att få dig att må bättre, men du måste helt klart göra något åt den här rädslan innan det är dax, och det finns ju hjälp att få.
    Men försök att tänka på att du har ju faktiskt fixat det en gång innan, även om du inte har några posetiva minnen av det, så fixade du det i slutändan ändå, du har ju ditt barn. Och dom säger att det ska gå fortare och smidigare andra gången, så vi får hoppas på de.
    Själv går jag å väntar på min andra, skulle haft för 2 veckor sedan, och nu är jag nervös för igångsättning
    Lycka till!
    Vi fixar det här!!!

• vickey

känner igen mig. väntar liten 19 aug och har också ofantlig sjukhus rädsla och rädsla för förlossning. känns typ som Dödsångest.
    vi får hoppas att allt går bra för oss alla tre. vi fixar nog detta ;) .
    lycka till!

• fundersam

Jag skulle ringa och prata med mödravården redan nu, och säga som det är och att du behöver prata med någon. Men som ovan sa, kom ihåg att du har klarat det en gång förut - det var fruktansvärt, men du klarade det.
    Kan rekommendera The worry cure (på svenska) av R Leahy (finns på pocketshopen). Lycka till, och stå på dig - det är din förlossning!

Svar på tråden Vad gör man..?