Jag har ischias även när jag inte är gravid, så jag känner igen ischiassmärtorna rätt väl, även om de på sätt och vis kan flyta ihop med foglossningen också...
För mig är ischiasen värst på vänster sida, vilket ju är ett tecken på att det inte är
foglossning, eftersom foglossning sällan är ensidigt utan mer "jämna plågor" typ...
Och så gör ju ischias också att smärtan strålar ut i benet och ibland ända ner i foten.
De dagar det är som värst så har jag svårt att stödja mig på vänster ben, eftersom det liksom är "låst" ända från rumpan och neråt, och gör vansinnigt ont att belasta.
Foglossningssmärtorna (för mig) är som sagt mer jämna plågor, och i mitt fall känns det av mest i blygdbenet, så jag känner tydlig skillnad.
Några knep mot måttlig ischias är att försöka hålla musklerna kring rumpan varma och smidiga. För får man ischias så spänner man ofta musklerna för att motarbeta smärtan, och överspända muskler kan i sin tur reta ischiasnerven ytterligare, och så hamnar man i en ond cirkel med spända muskler och en nerv i kläm. Aj aj...
Försök stretcha en del för att hålla musklerna smidiga. Gå gärna med låååånga steg (där kan man också ofta märka skillnaden mellan ischias och foglossning, för har man foglossning brukar det kunna göra rejält ont att ta långa steg).
Sedan kan jag också tänka mig att TENS kan hjälpa. Jag har inte testat det själv mot just ischias, men tror det kan funka bra för väldigt många. Prata med din BM eller sjukgymnast om det!