• PallasAthena

Ischiasbesvär före och under graviditet?

Vet inte om det här passar bäst att posta här eller under graviditetskomplikationer. Hur som helst...vore intressant att höra om andras erfarenheter av ischiasbesvär/smärtor under graviditet.

Några funderingar/frågor jag har:

-Ni som känt av ischiassmärtor innan ni blev gravida, hur har dessa uppträtt under graviditeten?

-Har det varit svårt att klura ut om det är ischiasbesvär eller foglossning?

-Har ni något bra tips att hantera smärtorna?

Hade själv några smärtsamma dagar i v.23, det har lugnat sig nu. Jag har haft ischiasbesvär innan jag blev gravid.

• Svar på tråden Ischiasbesvär före och under graviditet?
  • BillaBong

Jag kände av ischias innan grav. tror jag? Inte säker på att det är det, men när jag går och sträcker fram högerbenet (besväret sitter bara på höger sida) så liksom "drar" det någonstans från högra sidan av svanken och ner i baksidan av låret? Jag känner det lite oftare nu (är i v.18+0), men det är inte alls så illa att jag störs speciellt av det eller har jätte, jätteont. Men jag känner helt klart av det när jag går lite längre sträckor, som att knalla på stan en förmiddag eller så ...

• PallasAthena

BillaBong:
    Det låter som det kunde vara frågan om ischiasrelaterad smärta.

När man läser om foglossning eller bäckenuppluckring så står det på sina ställen att det brukar debutera i v.18 för att ev. kulminera i v.23. Symtomen på foglossning påminner ju till viss del om ischiasgenererad smärta, i alla fall de stålande sensationerna ner i benen/benet. Svårt att veta/gissa vilket som kan vara vad tycker jag, därför är det intressant att du känner igen smärtan från innan du blev gravid.

Någon annan med erfarenhet?

• PallasAthena

Någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter?
    Funderar på om jag ändå skulle lagt den här tråden på graviditetskomplikationer.

• buebo

Jag har haft ischias sen just innan jag blev gravid och varit hel dålig. Klarade inte sköta minstingen som då va 7 månader. Blev gravid i samma veva och har haft mkt besvär men nu har det vänt. Är ännu inte bra men allt känns mkt bättre. Är nu i v 26 +1 Jag har haft mkt foglossningar när jag väntat de andra barnen men aldrig ischias på detta sätt. Bara lite när jag legat osv. Har inte alls lika mkt foglossning nu som förut. Klart att det hänger ihop ischiasen och fogarna men nu har ju jag blivit bättre iaf.

Nu har jag tagit mkt värktabletter i början men inte nu på slutet så mkt. Har tränat själv efter anvisning från sjukgymnast,och nog har det hjälpt till. Sen vart jag ju sjukskriven så min man va ju hemma och skötte barnen så jag har fått ta det väldigt lungt. Nu har jag börjat jobba så smått,är ½ sjukskriven.

• Anna och Per

Godmorgon!!
    Jag har en nervrotskada på L4 L5-S1 (vilket innebär att ischiasnerven är skadad), jag har alltid ont i mitt vänstra ben och fot och smärtor i ryggen.
    Jag har fått dessa skador efter sju operationer i ryggen och har efter dessa fått bestående skador på nervrötterna så jag kommer att få leva med smärtorna.
    Nu till svar på din fråga jag har inte Mer smärta efter att ha blivit gravid, ryggen har varit helt OK nästan bättre än innan graviditeten!! Benet har jag lärt mig att leva med redan innan. Under min förra graviditet för 12 år sedan hade jag jättemycket problem med foglossning redan tidigt i graviditeten, jag har börjat få känningar av detta nu med men cyklar mycket vilket ska vara bra har jag hört!
    Du undrade också hur man kan hantera smärtan, det enda jag kan rekommendera som kan lindra något är akupunktur och TENS. Själv åker jag till Uppsala en gång i månaden på IMS-behandling (intra muskulär stimulering) vilket kortfattat innebär djupgående akupunktur.
    Jag vet inte om du blev mycket klokare på mitt svar.....
    Men jag önskar dig lycka till!!! Hör av dig om du undrar något mer!!!!
    Anna

• listo

Jag har ischias även när jag inte är gravid, så jag känner igen ischiassmärtorna rätt väl, även om de på sätt och vis kan flyta ihop med foglossningen också...

För mig är ischiasen värst på vänster sida, vilket ju är ett tecken på att det inte är
    foglossning, eftersom foglossning sällan är ensidigt utan mer "jämna plågor" typ...
    Och så gör ju ischias också att smärtan strålar ut i benet och ibland ända ner i foten.
    De dagar det är som värst så har jag svårt att stödja mig på vänster ben, eftersom det liksom är "låst" ända från rumpan och neråt, och gör vansinnigt ont att belasta.

Foglossningssmärtorna (för mig) är som sagt mer jämna plågor, och i mitt fall känns det av mest i blygdbenet, så jag känner tydlig skillnad.

Några knep mot måttlig ischias är att försöka hålla musklerna kring rumpan varma och smidiga. För får man ischias så spänner man ofta musklerna för att motarbeta smärtan, och överspända muskler kan i sin tur reta ischiasnerven ytterligare, och så hamnar man i en ond cirkel med spända muskler och en nerv i kläm. Aj aj...
    Försök stretcha en del för att hålla musklerna smidiga. Gå gärna med låååånga steg (där kan man också ofta märka skillnaden mellan ischias och foglossning, för har man foglossning brukar det kunna göra rejält ont att ta långa steg).

Sedan kan jag också tänka mig att TENS kan hjälpa. Jag har inte testat det själv mot just ischias, men tror det kan funka bra för väldigt många. Prata med din BM eller sjukgymnast om det!

• wellah

jag hade ischias på höger sida innan jag blev gravid som kom och gick.... oftast om jag legat på rygg kunde jag inte ta mig upp, för det "låste sig".... nu under graviditeten är det i väster sida hahaha och mkt värre, låster sig mest hela tiden... gör helvetiskt ont... har kryckor och en stark sambo tack och lov.... jag är sned i bäckenet vilket kanske förklarar varför det blir snett belastat....

• Erga

Jag hade stora besvär med ishias före min graviditet och även många ryggskott. Nu har jag varit gravid i 37 veckor och känt av ishiassmärtor endast 3-4 gånger (och det va i början av graviditeten). Har dock haft stora besvär med foglossningar istället. Men eftersom de största besvären nu är framme i symfysen är det inte svårt att känna skillnad. Hade även migrän innan som nu helt försvunnit, så kroppen reagerar på ett annat sätt när den är gravid tror jag.

• UngMamma02

jag hade lite besvär av ischas innan ja blev gravid... men jag fick gå hos en sjukgymnast då ja fick lära mig stå ordentligt dvs rakt ( ja svanka tydligen före) ja tod lixom lutad bakåt då tyckte ja stod rakt.. men nej tydligen inte haha.... efter ett tags läppte de onda och nu när ja blev gravid och inte kunde vara ark i ryggen så börja ischas nerven klämma igen *aj* är i v 24-25 nu.. hoppas ja inte behver gå med detta hela tiden ut då kommer ja dööö...hehe

• Icca

Hej!

Jag lider av ruggiga ischiassmärtor emellanåt. Före jag blev gravid, under graviditeten och efter graviditeten. Jag hade konstigt nog mindre ont under graviditeten. Jag känner tydligt att det är en närv som mer eller mindre ligger i kläm. Sätesmuskeln känns värst. Det börjar någon stans ovanför korsryggen och går sedan ner över skinkan och slutar på en punkt i hälen. För mig växlar det rätt rejält vilken sida jag har ont på. Vet inte vad det beror på?
    Jag är rejält glapp mellan kotorna och har lite slitna diskar så jag förvånas inte att jag får dras medn ischias. Ibland när jag går "tappar jag benen" så att jag snubblar till, det är som att all kraft i ena benet försvinner och domnar av för en hundradel.

För mig hjälper värme och tiparol. Är men gravid eller ammar så rekomenderas inte det sistnämda. Varma bad är skönt men även värmedyna. Töjning av sätesmuskeln är bra på lång sikt.

• PallasAthena

Oj, vad många fina svar, tips och råd.

Vissa svar har varit oerhört informativa och vägledande runt min fundering om skillnaderna mellan ischiassmärtor och foglossning.

Känner mig också glad över att ha fått lite tips på smärtlindrande åtgärder som inte inbegriper smärtstillande medicinering.

Jag inser att de ischiassmärtor jag erfar i sammanhanget är lätta till medelsvåra och att de av er som har de riktigt svåra smärtorna stundtals har en mycket tuff tillvaro. Hoppas ni hittar vägar att minska på smärtorna.

Svar på tråden Ischiasbesvär före och under graviditet?