• gosnosens mamma

Född efter 26 veckor och 5 dagar

Hej hej!

Fick min lille kille efter 26 veckor och 5 dagar i mammas mage!

Har nu varit hemma i 3 veckor efter 11 veckor på sjukhus!

Undrar om det finns någon mer här som fått sin/sina barn innan vecka 30. Och som skulle vilja dela tankar och erfarenheter!

• Svar på tråden Född efter 26 veckor och 5 dagar
  • TissTassTess

Hej hej!

Våran lilla Elias kom i v 23+1.
    Vi stannade 16 veckor på NEO innan vi fick komma hem.
    Nu är Elias 2 år, det är attans va fort tiden går när man väl är hemma i sitt eget.
    Men jag (som tydligen är lite konstig) saknar faktiskt tiden på NEO ibland.
    Där var man aldrig ensam, man kunde ta en paus om man behövde och det fanns alltid nån att fråga!

Hemma sitter man ensam (när sambon jobbar eller är ute på annat), man måste finnas till hands jämt (kan ju knappt kissa när man vill), och behöver man fråga om råd så får man sitta i telefonkö en halv dag!

Ja Tiden på NEO må vara lång och jobbig.
    Men för mig var det en fantastisk upplevelse och en ganska skön tid med min son!

• Helene100

Hej! Vår lillkille föddes i juli förra året (snart 1 år!) i v 25+6. Efter 18 v på sjukhus och hem med syrgas och sond är allt nu toppen och 6 mån kontrollen på BVC gick som en dans (korr 6mån givetvis då). Så allt känns bra. Lite extra oro känner man förstås för svininfluensa och nya TBC arter och sånt man ser på nyheterna, plus att försäkringsbiolagen krånglar, men annars börjar vi känna oss som "vanliga" föräldrar nu. Lycka till med din lille, hoppas att neotiden gått bra och att ni får en skön sommar

• I have a kid

Hej! vi fick våran Freja 080615 i vecka 29+4 (akut snitt)
    vi bodde på neo från 15 juni -14 augsuti

Freja har nyligt fyllt 1 år

väger 8300 71 cm lång (vägde,mätte idag)

Hon kan:
    säga, Mamma, pappa, tutte.

peka på saker

går med stöd, runt bord, med lära gå vagnen. reser sig upp,
    kryper/ålar

har inte fått några men helt frisk =)

• Becka81

Fick min tjej i vecka 26+2 efter kejsarsnitt. Då vägde hon 974 g. Är i dag exakt två veckor sedan hon föddes. Väntar nu på att hon ska gå över 1000 g samt börja lära sigf andas utan CPAP kortare stunder, har iaf ingen syrgas och behövde aldrig någon respirator. Åt i går 9 ml varannan timme.

• I have a kid
    Becka81 skrev 2009-06-30 08:00:19 följande:
    Fick min tjej i vecka 26+2 efter kejsarsnitt. Då vägde hon 974 g. Är i dag exakt två veckor sedan hon föddes. Väntar nu på att hon ska gå över 1000 g samt börja lära sigf andas utan CPAP kortare stunder, har iaf ingen syrgas och behövde aldrig någon respirator. Åt i går 9 ml varannan timme.
    du menar väl akut snitt???
  • Becka81

Nej det behövde inte bli akut. Jag låg redan inne på sjukhus och var övervakad när jag blev öppen 5 cm. Eftersom fötterna låg nedåt bestämde de att göra ett kejsarsnitt. Kom till förlossningsavdelningen vid 15 de räknade med att det skulle kunna bli kejsarsnitt och förvarnade personalen. Vid 18 hade de bestämt sig för kejsarsnitt, vid 19 fick jag bedövning icg klockan 20 kom jag ner till uppvaket. Så räknar det inte riktigt som akut.

• Ida04Emma06Thea09

Min första dotter låg på neo 10veckor hon föddes i vecka 29+4.
    Min andra dotter låg på neo 3veckor hon föddes i vecka 32+5.

Å nu väntar jag min trea och vet inte hur det kommer gå.. Hoppas jag kommer längre än sist iaf.

Svar på tråden Född efter 26 veckor och 5 dagar