• Häxan surkart

Hur funkar ÄD?

Hej, jag har gjort två IVF så jag vet hur det går till att nedreglera, stimulera, plocka ägg och sätta tillbaka men jag undrar hur det går till från det att man bestämmer sig att göra ÄD. Vilken klinik vänder man sig till? Hur funkar själva ET? Vad kostar det? Hur många kan man göra inom en viss tid? (Tycker att det har gått långsamt med IVF, har gjort två ET och två FET på ett år). Snälla dela med er av era erfarenheter och berätta allt!

• Svar på tråden Hur funkar ÄD?
  • Hinos

Jag vet inget om IVF och har precis börjat vår ÄD. Vi har varit i Riga och ska dit sen igen för att få tillbaka embryot. Det kostar 6550 euro, vi valde att köpa mediciner och provtagning där och det kostade 543 euro. Resa och boende tillkommer förstås. Första gången vi var där åkte vi över dagen men nästa gång ska ju min man lämna sperma en dag och sen två eller tre dagar senare ska embryot sättas i mig och då stannar vi där.
    Jag fick en spruta 7 juni så jag blev nerreglarad, tog VUL den 22 juni och dagen efter började jag med östrogenpiller. Ska äta det tills vi ska till Riga för ET troligen den 20 juli. Efter det ska jag äta gulkroppshormon, kommer inte ihåg vad de heter.
    Det äter man i kanske 10-12 veckor om man blir gravid.
    I Riga är det ingen kö, vi fick åka dit efter två veckor. 1½ dag efter vi varit där fick vi veta att de hade endonator till oss och alla provsvar. Så allt har gått fort för oss. Vad jag förstått genom att läsa här är att man kan få hjälp av gynokolog här och få pillerna och sprutorna på högkostnadskort. Vi hade ingen egen doktor här och allt gick så fort så vi valde att köpa det där.

Hoppas du fått något vettigt svar!!
    Lycka till!!

• Lovis08

Hej!

Vi har en liten pojke via äggdonation och försöker nu få ett syskon så vi har varit inne i svängen ettt tag.

Vi har varit i Finland( Åbo) och gjort våra försök. Lite dyrare än Riga. Vi valde det för att de pratar Svenska och lättare att kommunicera.

Vi gick in på deras hemsida och anmälde oss på nätet. Sedan hörde dom av sig och vi fick komma på ett första besök där vi hade md alla provsvar som dom ville ha. Vi fick reda på hur allt skulle gå till och min sambo lämnade också sperma.
    Sedan väntade vi på att de hörde av sig när de hittat en donator. Sedan fick jag reda på när jag skulle börja medicinera osv. efter ung. 2 månadader åkte vi dit för återförande. Det tog C:a en halvtimme och sedan åkte vi hem och väntade.....
    Medeciner har en läkare här hemma skrivit ut annars blir det hiskeligt dyrt.

Hoppas du blir lite klokare:)

Svar på tråden Hur funkar ÄD?