Hur ska jag stötta?
Hej!
Jag vill gärna få tips på hur jag kan stötta min väninnan som förmodligen inte kan bli med barn. Jag säger "förmodligen" för att det är inte helt utrett ännu. Det spelar dock ingen roll för henne. Hon lever enligt premissen att hon aldrig kommer att bli gravid. Många i hennes närhet är i barnafödande ålder och detta är jättejobbigt för henne. Hon verkar inte vilja prata om detta och i mina ögon känns det som att hon trycker undan sina känslor.
Jag är av åsikten att det finns professionella som man kan gå och prata med om man mår dåligt mentalt (har själv gjort det vid flera tillfällen i livet) och att man bör göra det på samma sätt som att man går till läkaren om man är "kroppsligt sjuk". Frågan är om jag ska propsa på att hon tar tag i "sin mentala hälsa"? För mig känns det helt rätt att göra det, att gå och prata med nån, men hon är ju inte jag... Sen undrar jag också om jag ska prata med henne om detta över huvud taget eller om jag ska låtsas som att problemet inte finns?
Hjälp! Jag vet inte hur jag bäst kan stötta henne i detta! Jag vill inte klampa in på allt för känsliga territorier, men samtidigt tycker jag att man som en riktigt bra vän inte bara kan stå och se på när någon mår dåligt...