• carolinawest

Unga föräldrar, hur mycket får ni i månaden av bidrag mm?

Hejsan.
    Jag undrar lite hur mycket ni unga föräldrar får i bidrag?
    Jag är själv 18 år studerar och vill gärna ha en liten, och undrar därför på ett ungefär hur mycket man kan räkna med att få i föräldrapenning osv.

• Svar på tråden Unga föräldrar, hur mycket får ni i månaden av bidrag mm?
  • MammasälskadeMinna

vad för bidrag?

• carolinawest

Jo men tänkte på hur mycket man få i föräldrapenning, havandeskapspenning eller vad det heter.

• MammasälskadeMinna
    carolinawest skrev 2009-06-23 21:20:27 följande:
    Jo men tänkte på hur mycket man få i föräldrapenning, havandeskapspenning eller vad det heter.
    har man inte jobbat eller så så får man det lägsta beloppet. Det är inte mycket, men vet inte exakt. Men gå in på försäkringskassan så står det nog där.
  • Loup Garou

Har man inte jobbat får man det lägsta och det är runt 4000 kr har inte riktigt koll, sen är det ju det vanliga barnbidraget.

Loppan Bf 24/7 2009
  • Lina 1987

Har du inte jobbat ihop något alls så kommer du att få den lägsta FP som ligger på 180 kr/dag. INNAN skatt. Om jag förstått de hela rätt.

• Nikki S

Ja, som de övriga har sagt. Har du inte jobbat innan och fått upp din sgi ligger lägsta nivån på 180 kr om dagen innan skatt. Sen beror det på hur många dagar i veckan du tar ut och hur mycket skatt du betalar. Men föräldrapenning är ju inte ett bidrag så, så vad menar du för bidrag?

• RiNan

Jag hade det lägsta med första barnet, 4400kr/månad efter skatt. Inte så mycket men vi fixade det. Är du sugen på att få en liten direkt efter studierna eller tänkte du bli gravid runt den tiden? Jag började plugga efter föräldraledigheten men första barnet och blev gravid precis i slutet av utbildningen. Fick jobb runt samma tid så jag hann precis arbeta tillräckligt lång tid för att öka min föräldrapenning i tid till andra barnet. Vet inte om det är 6 eller 8 månader så ett tips är att jobba efter studenten och sen blir gravid.

• Loup Garou
    Lina 1987 skrev 2009-06-23 21:26:16 följande:
    Har du inte jobbat ihop något alls så kommer du att få den lägsta FP som ligger på 180 kr/dag. INNAN skatt. Om jag förstått de hela rätt.
    Ja då är det ju inte de 4000 jag hade fått för mig...
    Loppan Bf 24/7 2009
  • Bittersweet2012

Som jag fick förklarat för mig så kan fp varjera beroende på hur många dagar/vecka man tar ut. Du kan ha extrajobb 1-3 dagar i veckan och ta ut 2-4 dag av fp, på det visset får man fp längre tid. Man kan oxå ta ut pengar för alla dgara i veckan dvs 7 dagar, då får man mer pengar varje månad men man får fp kortare tid.
    Bästa tipset till dig är att jobba minst ett halvt år innan graviditeten på det visset får du högre fp (man får 80% av månadslön i fp).

Svar på tråden Unga föräldrar, hur mycket får ni i månaden av bidrag mm?