• palst

Det finns hopp! Gravid efter 4 mf med behandling

När jag gick igenom fyra missfall under 1,5-2 år letade jag hela tiden efter sånna här historier som jag ska skriva nu, historier som kunde ge mig hopp om att det skulle gå att få barn någon gång till slut.

När man fått tre eller fler missfall läste jag att man tillhör en liten skara på 0,5-1% av alla kvinnor. Jag fick som sagt fyra missfall på rad utan att ha fött barn innan. Jag och min dåvarande sambo gick igenom en utredning men den visade inte på några fel. Efter det första missfallet hade jag konstant panik efter att jag blivit gravid de andra gångerna, av rädsla att förlora ett till barn, men det gjorde jag ändå som sagt, om och om igen. Jag mådde till och med så dåligt att jag inte kunde umgås med de vänner som fått barn, för jag kände: varfrö kan de när inte jag kan? Och jag kände att livet inte har någon mening om jag inte kunde få barn.

Men sen träffade jag min nuvarande sambo. Han sa när vi dejtade att det var mig han ville ha, med eller utan barn, och kanske var det den där villkorslösa kärleken som låste upp något i mig. Eller kanske var det faktumet att han höll min hand varje kväll i sängen, fick mig att sova bättre, äta bättre, känna att det kanske inte spelar någon roll om jag får barn eller inte, därför att min uppgift här på jorden kan vara att leva för honom. I vilket fall som helst blev det barn, den lilla har inte kommit ut ännu (jag är i v 31) men hon sparkar och lever om där inne så jag vet att allt är bra.

Jag deltar även i en studie hos en läkare i Borås som heter Lennart Blomkvist (qvist?) som går ut på att undersöka två saker. Dels ifall blodförtunnande medicin hjälper mot upprepade missfall, dels ifall den extra omvårdnad man får när man deltar i en sån här studie gör att man kan genomgå en graviditet utan missfall. Jag tror på den senare delen, i och med att jag känner att min nuvarande sambo haft en sån lugnande inverkan på mig.

Så alla ni som kämpar där ute, det finns hopp!!!

• Svar på tråden Det finns hopp! Gravid efter 4 mf med behandling
  • womaninlove777

Hej 

Har just gått igenom mitt 4 mf, och nu vill dom göra en fertilitetsutredning på oss och det har vi tackat ja till. Vad fick du för behandling? Jag tror att det är något ämne som fattas i min kropp när jag blir gravid, jag tror att jag har för låg progesteronhalt i vissa graviditteter och därför har jag nu 5 änglabarn i skrivande stund. Vi skall begrava vårt 5 barn idag tillsammans med barnen vi har kvar, två härliga tjejer. Min äldsta har ritat en teckning som den lilla skall få med sig i graven, sorgligt men ändå så fint att hon vill ta avsked på sitt sätt. Lycka till med lilla babyn! Glad för din skull! Kram fr Jessica
  • palst

Svar till: womaninlove777

Jag fick ingen annan behandling än blodförtunnande. Kanske var det det som gjorde att det lyckades. Teorin bakom det är att hos vissa så bildas små blodproppar i moderkakan eller de små blodkärl som finns där innan moderkakan utvecklats, och att de då gör att moderkakan dör och så dör fostret pga det. Kan det vara något som kan ha orsakat dina missfall med? De här små små blodpropparna ska vara så små att man liksom inte upptäcker dem så som man kanske gör senare i graviditeten om man undersöker moderkakan.

• BettanB

Så du har "bytt" sambo emellan?
    Det kan ju faktiskt vara en del av förklaringen. Enligt Beer (och många andra) finns det par som helt enkelt inte matchar varandra och inte kan bli gravida ihop utan hjälp. Tyvärr finns ju inte den typen av hjälp (LIT) i Sverige.
    Det är något jag oroar mig en del för. Har haft fem missfall på raken med min nuvarande sambo.

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Det finns hopp! Gravid efter 4 mf med behandling