ni som är laktosintollerant, pulvermos på mack?
Kan ni äta pulvermos på bensinmack, eller innehåller det massor med mjölk? Kan inte äta gluten+laktos och har inte vågat mig på bensinmacks-moset ännu.
Kan ni äta pulvermos på bensinmack, eller innehåller det massor med mjölk? Kan inte äta gluten+laktos och har inte vågat mig på bensinmacks-moset ännu.
Fråga vad den innehåller.
Jag frågar alltid (jag är både laktosintollerant och mjölkallergisk) och alla som jag har frågat har haft mjölkpulver i sin mos.
äter ej pulvermos men fråga
alltså, jag vet att moset innehåller mjölk, men inte hur mkt. Dom flesta laktosintolleranta kan äta lite mjölk utan att reagera.
Det jag undrar över är om dom som är känslig mot laktos ändå kan äta moset utan att bli dålig i magen.
Jag kan äta det, men så är jag inte så jättekänslig. Reagerar mest bara om jag dricker ren mjölk.
Nix, inget mos ute fungerar att äta då det innehåller laktos. Vanligtvis innehåller pulvret som man gör mos på skummjölkspulver och det är, i alla fall för mig, riktigt illa. Jag har minnen av korv och mos från kiosken och det var ju jättegott!!!
Bäst är ju att göra eget mos eller möjligtvis det fiberrika pulvermoset som inte innehåller någon laktos. Pulvret till rotmoset är också laktosfritt.
Måste alltid, alltid fråga eller läsa på innehållsförteckningar, jobbigt. Men glädjande utesluts skummjölkspulvret ur fler och fler produkter.
Tål inte pulvermos..dessutom smakar sånt vidrigt...jag gör eget om jag nån gång ska äta mos.
bäst att låta bli då, hemma gör jag alltid eget mos, det jag undrar över är det som finns färdigt att köpa på mackar och korvmmojjar. Blir lite tråkigt i längden med korv i papper, och pommes vill jag helst inte äta....
Exakt detta finns i vår macks potatismos:
Potatis,skummjölkspulver,salt, vegetabiliskt fett,aromämnen,E222,E320
Har du testat laktas-tillskott? Jag känner flera som använder det i "nödsituationer".
Fråga! Har du riktig otur kan det innehålla gluten också.
Lactrase tabletterna funkar för mig i alla fall att ta i nödfall. En räcker inte utan måste ta minst två stycken. Får inte akut diarré men blir knölig i magen och gasar ganska rejält. Allra bäst är att låta bli produkter som inte är helt laktosfria.
Man kan inte vara laktosintolerant och mjölkallergisk på samma gång.
Laktosintolerans är av orsakad av en inflammation i tarmen som gluten har gjort. Gluten förstör tarmen vilket orsakar en inflammation i tunntarmen där villi finns som ska bryta ner laktosen där.
Jag har celiaki så jag vet vad jag pratar om, jag har även laktosintolerans orsakad av gluten.
Om du är laktosintolerant och mjölkallergisk så kan du inte äta något som innehåller mjölk när du har en allergi. Det finns mjölkprotein i laktosfria produkter med.
ursäkta sent svar