• HannaNilsson

När är det man inte får resa mer?

I vilken månad är det man inte får resa mer?
    Är i 8 månaden, går in i 9 månaden den 8 juli.
    Ska åka till Luleå på fredag och stanna där i 2 veckor. Antingen blir det tåg eller så blir det bil..

• Svar på tråden När är det man inte får resa mer?
  • 47705

Jag jobbar på SAS och kan svara för vad som gäller om du flyger med oss.

När det gäller flygresor med SAS är det helt ok att resa fram till 4 veckor innan BF. Mellan 2-4 veckor innan BF måste du först få godkännande av SAS Medical för att få flyga, och varje delsträcka får inte vara längre än 4 timmar. När det är 2 veckor kvar får du av säkerhetsskäl inte resa med SAS.

• HannaNilsson
    47705 skrev 2009-06-21 11:18:44 följande:
    Jag jobbar på SAS och kan svara för vad som gäller om du flyger med oss. När det gäller flygresor med SAS är det helt ok att resa fram till 4 veckor innan BF. Mellan 2-4 veckor innan BF måste du först få godkännande av SAS Medical för att få flyga, och varje delsträcka får inte vara längre än 4 timmar. När det är 2 veckor kvar får du av säkerhetsskäl inte resa med SAS.
    Okej men flyga ska jag inte. Det klarar inte mina öron av...
    Men alltid bra och veta ändå. =)
  • FVA

På våra föräldrars tid fick man reseförbud. Det får man inte längre. Det "värsta" som kan hända är väl att du föder barn i Luleå, men det går bra det också. Så det är upp till dig.

• HannaNilsson
    FVA skrev 2009-06-21 11:42:21 följande:
    På våra föräldrars tid fick man reseförbud. Det får man inte längre. Det "värsta" som kan hända är väl att du föder barn i Luleå, men det går bra det också. Så det är upp till dig.
    Ja skulle det ske i Luleå så skulle det inte göra mig något. Min bror och min syster är född..
    Min moster och mina kusiner jag ska till.. Så det blir inte det värsta som kan hända. Jag är mer rädd för att vattnet går på tåget isf om jag ska åka det. Vad gör man då? Det är mer min fundering.
  • FVA
    HannaNilsson skrev 2009-06-21 17:26:30 följande:
    Ja skulle det ske i Luleå så skulle det inte göra mig något. Min bror och min syster är född.. Min moster och mina kusiner jag ska till.. Så det blir inte det värsta som kan hända. Jag är mer rädd för att vattnet går på tåget isf om jag ska åka det. Vad gör man då? Det är mer min fundering.
    Hoppar av i lämplig stad med förlossningsavdelning kanske Det mesta brukar lösa sig...
  • Mamma till 2 kottar

det du ska göra är att be din bm skriva ut din journal så du har den med dig om det skulle vara något med magen.
    har du inga grav.komp. så är det ingen fara att åka.

• HannaNilsson
    FVA skrev 2009-06-22 11:16:15 följande:
    Hoppar av i lämplig stad med förlossningsavdelning kanske Det mesta brukar lösa sig...
    Haha jo men de är ju inte så lätt när man inte vet någon bra stad isf.:D
  • HannaNilsson
    Mamma till 2 kottar skrev 2009-06-22 11:20:44 följande:
    det du ska göra är att be din bm skriva ut din journal så du har den med dig om det skulle vara något med magen.har du inga grav.komp. så är det ingen fara att åka.
    Men journalen skriver dom ju på datan numera.. Min bm vet att jag ska åka iväg och hon sa bara jag tar med mig min pärm men som sagt så skriver dom journalen på datorn..
    Men hon fyller i min lapp i pärmen ändå med sf mått, blodtryck, vikt, hjärtslag mm. Då borde den räcka lr?
  • Mamma till 2 kottar

ok det är väl olika var man bor... där jag bor finns all info på datorn och det är bara mitt landsting som kommer åt datafilen. jag har inga papper eller pärm så när jag skulle resa bort för ett par veckor sen så skrev hon ut en A4a med kurvor och hjärtljud och allt. men om du har informerat henne så ska allt vara i sin ordning.

bm vet ju vad du behöver ha med dig.
    trevlig resa

• HannaNilsson
    Mamma till 2 kottar skrev 2009-06-22 11:57:46 följande:
    ok det är väl olika var man bor... där jag bor finns all info på datorn och det är bara mitt landsting som kommer åt datafilen. jag har inga papper eller pärm så när jag skulle resa bort för ett par veckor sen så skrev hon ut en A4a med kurvor och hjärtljud och allt. men om du har informerat henne så ska allt vara i sin ordning.bm vet ju vad du behöver ha med dig.trevlig resa
    Ja de är nog det. Jasså har ni aldrig haft en pärm med ett papper dom fyllde i för hand innan?
    Tack så mkt. =)
  • Mamma till 2 kottar

jag fick en mapp med journalkopior när jag väntade första barnet men det är över 3 år sen... nu sköts det på datorn i örebro lans landsting. ganska skönt att slippa komma ihåg den där mappen när man skulle in.

• Honeyrose
    47705 skrev 2009-06-21 11:18:44 följande:
    Jag jobbar på SAS och kan svara för vad som gäller om du flyger med oss. När det gäller flygresor med SAS är det helt ok att resa fram till 4 veckor innan BF. Mellan 2-4 veckor innan BF måste du först få godkännande av SAS Medical för att få flyga, och varje delsträcka får inte vara längre än 4 timmar. När det är 2 veckor kvar får du av säkerhetsskäl inte resa med SAS.
    jaså får man resa så sent i graviditeten... när jag frågade bm så sa hon att dem flesta flygbolag tillåter inte att man reser när man har typ 2 månader kvar.... tyckte jag iof var super löjligt, men bra o veta sas regler! =)
  • HannaNilsson
    Mamma till 2 kottar skrev 2009-06-22 18:27:58 följande:
    jag fick en mapp med journalkopior när jag väntade första barnet men det är över 3 år sen... nu sköts det på datorn i örebro lans landsting. ganska skönt att slippa komma ihåg den där mappen när man skulle in.
    Jo de är sant att de är skönt att slippa tänka på pärmen. Men ändå tycker jag det är roligt att ha själv så man kan kolla lappen när man vill så min bm skriver i den varje gång ändå även om hon skriver in de på datorn sen...
  • Mamma till 2 kottar

när bebisen är ute så skriver de ut hela journalen om man vill ha.. så i slutänden blir det desamma för mig... jag vill gärna ha den och jämnföra med förra graviditeten.

• HannaNilsson
    Mamma till 2 kottar skrev 2009-06-23 10:51:01 följande:
    när bebisen är ute så skriver de ut hela journalen om man vill ha.. så i slutänden blir det desamma för mig... jag vill gärna ha den och jämnföra med förra graviditeten.
    Jag kommer med få den utskriven sen men det är ändå kul att ha det pappret nu så min bm fyller i den varje gång. Har graviditetskontroll i morgon.:D
  • rudbeckia
    Honeyrose skrev 2009-06-22 18:33:18 följande:
    jaså får man resa så sent i graviditeten... när jag frågade bm så sa hon att dem flesta flygbolag tillåter inte att man reser när man har typ 2 månader kvar.... tyckte jag iof var super löjligt, men bra o veta sas regler! =)
    Inrikesresor tillåter de resor mycket längre än utrikesresor och det pga att resorna är korta så att flygbolaget inte riskerat att landa pga en förlossning som är på gång. Det är fram för allt att de flesta försäkring inte täcker dig längre from v28 om planet måste gå ner och då åker du på att betala själv vilket kan bli dyrt.
  • lilah
    Jag är en orolig mormor som har en dotter på 21 år med en dotter på 3 år.
    Hennes förlossning blev väldigt svår, med akutplanerat kejsarsnitt för att barnet ej ville vända sej, trots barnmorska sista tiden försökte hjälpa att försöka få barnet att vända sej rätt.
    Lades in för att sista gången försöke föda normalt. Nu med förlossningsläkarens hjälp, men utan resultat.
    Min dotter sövdes, kejsarsnittet gjordes. Min dotter kördes upp på avd, utan information innan om hur allt skulle ske. Hon vaknade slutligen och fick barnet till sej.
    Men hon fick ligga kvar ca en vecka pga infektion. Trots detta fick hon åka hem trots att fadern ej kunnat få möjlighet att närvara varken på BB eller hemma första tiden.

Ca 1 år efter förlossningen upptäcks att hon har utvecklat *Mylan druvbörd...?) En slags tumör el liknande som växer på och runt äggstockar o livmoder.
    Jag fick veta detta  samt att det är stor risk att nästa barn kan drabbas vid födsel.  Även mamman löper stor risk vid nästa barn.
    Den gången gick allt bra efter flera sjukhusbesök, då de äntligen kom fram till vad som orsakade hennes fruktansvärda värk i underlivet.

NU UNDRAR JAG
    Min dotter är långt gången, beräknad dag är den 5 mars!!!!!  Igår!!!!!
    Eftersom inget verkar hända ska hon med dotter och man resa med tåg i 6 timmar inom Sverige, sedan samma resa hem igen. Med tåg .

Kan det finnas några risker med detta resande? Hon var hos mej under sista veckan, 20 mil bort samt denna sträcka med tåg igen?

Är tacksam för alla seriösa svar som gör det lättare för dem.
    Kanske någon annan sajt eller web sida att kollaupp?

Med vänlig hälsning
    Lila

Svar på tråden När är det man inte får resa mer?