• Bums

kostnad för att isolera ett hus?

Jag har hittat ett hus som har tre våningar (ingen källare) Varje våning är på ca 200kvadrat.Detta hus är inte isolerat och det är det jag undrar, vad det kan tänkas kosta att isolera huset?

Jag är bara lite nyfiken.

• Svar på tråden kostnad för att isolera ett hus?
  • Bums

Är det ingen som har nån uppskattning på sånt?

• viktoriaw

ca 50000 om ni kan göra det själva.. vårat skulle kosta va 20-25 men är bara två plan och sutteräng ca 100kvadrat per plan

• Bums

inte mer? Jag tyckte 50 000 lät billigt.
    Nån aning om vad det skulle kunna kosta om man har nån som gör det åt en?

• ThomasX

Det beror på vad du menar med "kosta att isolera", att spruta in lite lösull på vinden är en sak, att tilläggsisolera rubbet från topp till tå en annan sak.

Jag tror att en komplett isolering kostar betydligt mer än 50'. Räkna bara på ytorna och isoleringstjocklek och kolla sen kostnaden bara för isoleringsmaterialet i motsvarande volym. Lägg sen till allt virke, ev. plast, vindskydd och eventuell ny ytterpanel, eller invändiga ytskikt om ni isolerar invändigt. Det blir multi money.

Antag att huset är 20x10m = (200kvm/plan) och 2,6m/våning, totalt ca 8 m högt alltså. Väggytor att isolera = 20*8*2+10*8*2, det blir totalt 480 kvm isolering. anta tjocklek 120mm, kostar 48:-/kvm på byggmax = 23000:-, taket 20*10 = 200kvm i tjocklek 45cm, 180:-/kvm = 36000 (blir kanske billigare om man sprutar lösull)
    (Jag har nu inte räknat med att det inte finns några fönster, det blir lite mindre yta alltså)

Lägg till detta alla övriga kostnader för mtrl enl ovan. Räkna med en bra slant, fyndera också över att enbart isolera taket, och lägg pengarna på ett bra uppvärmningssystem, förutsätter att vattenburen värme finns i huset.

Har du någon länk till huset, vore roligt att se vad det är för något!?

Hejhej

• Bums

tyvärr har jag ingen länk.

Men detta är ett gammalt sjukhus från 1800-talet (därav så stort)
    Jag vet inte ens om det går att köpa. Men jag vill ta reda lite på vad det skulle kosta att renovera huset innan jag ens försöker ta reda på om det går att köpa.
    Skulle det vara alldeles för dyrt att renovera så skulle jag inte ens vilja veta om jag får köpa det
    Jag vet inte riktigt vad som finns och inte finns där.
    Har bara vart in där en gång (när jag var liten). Det sägs att det spökar där så ungar dycker att det är jätte kul att klättra in genom ett fönster och gå runt där inne.

• ThomasX

Jahaja, där ser man, bor själv i en läkarvilla tillhörande ett gammalt mentalsjukhus. Gissa hur mycket det spökar här! Nej, just det, inte ett smack, lustigt nog. :/

Håller på att renovera, huset är "bara" ca 250 kvm, men det kostar, å då gör jag ändå allt själv. Beräknar dock lägga 1-200' på nytt falsat plåttak, och då snackar vi enbart plåtläggningen.

Kolla vem som äger fastigheten, och hör med dem. Se upp så det inte är q-märkt, då kan det vara starkt begränsat vad man får göra och hur man måste renovera, vilket kan göra att kostnaderna blir ofantliga.

Hejhej

• viktoriaw
    Bums skrev 2009-06-22 13:15:25 följande:
    tyvärr har jag ingen länk. Men detta är ett gammalt sjukhus från 1800-talet (därav så stort) Jag vet inte ens om det går att köpa. Men jag vill ta reda lite på vad det skulle kosta att renovera huset innan jag ens försöker ta reda på om det går att köpa. Skulle det vara alldeles för dyrt att renovera så skulle jag inte ens vilja veta om jag får köpa det Jag vet inte riktigt vad som finns och inte finns där. Har bara vart in där en gång (när jag var liten). Det sägs att det spökar där så ungar dycker att det är jätte kul att klättra in genom ett fönster och gå runt där inne.
    då borde det vara spån isolering till att börja med .
  • Bums

jag skulle tippa på att det är komunen som äger det om ingen lyckats köpa det.
    När jag var liten var det då komunen.
    Ja, det är ju sånt också. men personligen så tycker jag det borde gå å köpa och få fixa till, bättre det än att de står och förfaller. Huset var tomt när min mor var liten också, men jag vet inte riktigt hur länge det stått tomt.

om det är spånisolerat, bör man byta ut det då eller hur gör man då?

Ska ni ha hela till bodstadsyta?
    Om jag skulle köpa det här nån gång så tänkte jag typ ha vandrarhem på nederplan och sedan bo på dom andra två planen

Svar på tråden kostnad för att isolera ett hus?