• Samsmamma

Min katt tuggade fradga?!

Mina katter hade varit ute i en timme eller två och kom in nu när det började regna. De betedde sig helt som vanligt, men helt plötsligt kommer min sexåriga kattflicka till mig och det hänger skummigt slemmigt vitt slajm ur munnen på henne (fradga?) som hon tuggar och slickar, försöker liksom bli av med det. Annars betedde hon sig helt normalt, bara störd av detta skum verkade det som. Vi hittar ingen spya någonstans och jag lyckades komma ifatt henne och torka bort lite grann. Nu direkt efter äter hon mat av egen vilja.

Någon som har en aning om vad detta kan vara? Jag tänkte avvakta lite i väntan på någon annan fysisk reaktion eller avvikande beteende, innan jag ringer vet.

• Svar på tråden Min katt tuggade fradga?!
  • EmiliaG

Något som irreterat i munnen? Något hon fått i sig ute? Försök kolla i munnen i alla fall så det inte är något som fastnat eller orsakat sår/irritation.

• Samsmamma
    EmiliaG skrev 2009-06-20 19:55:42 följande:
    Något som irreterat i munnen? Något hon fått i sig ute? Försök kolla i munnen i alla fall så det inte är något som fastnat eller orsakat sår/irritation.
    ingen aning? Jag klev upp nu när jag läste ditt inlägg och försökte kolla henne i munnen men hon vägrar öppna! :) Hon har lagt sig på ett ställe där hon inte brukar vara och jag är lite för kort för att nå ordentligt. Vill inte skrämma henne heller genom att tvinga upp munnen... Men det verkar som om hon tänker somna där, hon verkar helt lugn och normal.
  • skorpionen80

Kanske bett i munnen eller så har hon fått gift i sig. Ring veterinären och hör vad du kan göra!

• Samsmamma
    skorpionen80 skrev 2009-06-20 19:58:52 följande:
    Kanske bett i munnen eller så har hon fått gift i sig. Ring veterinären och hör vad du kan göra!
    borde hon inte ha ryckningar eller visa att hon mår dåligt då? Jag hade tänkt avvakta men om hon faktiskt kan vara dålig utan att visa det då måste jag ju ringa...
  • Kajsa Stina

Ibland kan de dreggla mycket om de har mask. Är det längesen du avmaskade katten?

• mamma2kids

kanske ett geting stick i munnen eller någe..

• Kajsa Stina

Kom på att om katten biter i en padda så bli mycket skum i munnen.

• Samsmamma

Kajsa Stina skrev 2009-06-20 20:04:46 följande:

Ibland kan de dreggla mycket om de har mask. Är det längesen du avmaskade katten?
    det är det iofs, men det är ju skillnad på dregel och hängande fradga? Och då kanske det borde komma med jämna mellanrum?

Försökte ringa veterinär men de tog bara emot akutsamtal.. vet inte om detta räknas till akut så jag la på. Feg, men vill inte vara till besvär.
  • Samsmamma

Hon sitter och tvättar sig nu, verkar helt ok. Jag kanske överreagerade. Men det såg ju skitläskigt ut....!

• skorpionen80

Men skrev du inte att hon lagt sig på ett ställe där hon inte brukar vara? Det + att hon sover direkt när hon kommit hem hade jag sett som oroande. Hoppas att det inte är något, men jag hade tagit det säkra före det osäkra och ringt. Visst ska man bara ringa för akuta saker, men du ringer ju för att höra om det är akut eller inte! Om veterinären är någorlunda normal så svarar han.

• Samsmamma
    skorpionen80 skrev 2009-06-20 20:11:20 följande:
    Men skrev du inte att hon lagt sig på ett ställe där hon inte brukar vara? Det + att hon sover direkt när hon kommit hem hade jag sett som oroande. Hoppas att det inte är något, men jag hade tagit det säkra före det osäkra och ringt. Visst ska man bara ringa för akuta saker, men du ringer ju för att höra om det är akut eller inte! Om veterinären är någorlunda normal så svarar han.
    ok du har övertalat mig. Jag ringer.
  • skorpionen80

Om jag minns rätt (jag var 7 år) så blev vår katt dålig direkt när han kom hem förgiftad. Din verkar lite piggare, så jag håller tummarna för att det inte är något farligt!

• skorpionen80

hmm, läser lite på nätet nu. Det kan vara att katten tuggat på någon giftig växt, epilesianfall, rädsla etc.

• Samsmamma

Veterinären sa att det var svårt att säga om det är något allvarligt eller ej utifrån ett telefonsamtal, men att jag om jag inte ville komma in på en gång så skulle jag hålla koll på henne, andas hon som vanligt, inga sår eller svullnader, äter och dricker, inga kräkningar eller diarré.... Så det är vad jag ska göra ikväll! Kattvakt.

• Samsmamma
    skorpionen80 skrev 2009-06-20 20:16:34 följande:
    hmm, läser lite på nätet nu. Det kan vara att katten tuggat på någon giftig växt, epilesianfall, rädsla etc.
    ja det var vad jag har läst också men det var ju inte bara fradga då utan mera (på internet alltså)
  • white cheese

Vår katt tuggade fradga varenda gång man satte in henne i kattburen. Hon blev skrämd för buren i samband med att vi kastrerade henne, och efter det kom fradgan ofelbart så fort hon blev instängd där. Då tuggade och tuggade hon, så att hela botten på buren blev sjöblöt.

Men om din katt inte verkar skrämd i övrigt, och beter sig onormal jämfört med vanligt, så låter det ju lite mer oroväckande. Hoppas det inte är något i alla fall!

• Samsmamma

white cheese skrev 2009-06-20 22:45:01 följande:

Vår katt tuggade fradga varenda gång man satte in henne i kattburen. Hon blev skrämd för buren i samband med att vi kastrerade henne, och efter det kom fradgan ofelbart så fort hon blev instängd där. Då tuggade och tuggade hon, så att hela botten på buren blev sjöblöt. Men om din katt inte verkar skrämd i övrigt, och beter sig onormal jämfört med vanligt, så låter det ju lite mer oroväckande. Hoppas det inte är något i alla fall!
    Hon är precis som vanligt igen, äter, dricker, leker och kelar som alltid. Har ingen aning om vad som hände henne men nu är hon ok i alla fall!

Tack för hjälpen allihop!
Svar på tråden Min katt tuggade fradga?!