När kan man försöka igen efter metotrexat (cellgift)
Har haft ett väldigt besvärligt X... Fick först mf, sen 2 veckor senare konstaterades ett X då mitt hcg var skyhögt. Opererades akut och fick behålla vä äggledare där X satt. Efter ytterligare 2 veckor får jag paniksmärtor och det konstateras att graviditetsvävnad sitter kvar och har börjat växa och massa blodkoagel. Få metotrexat-injektion och hoppas nu att detta ska bli bra. Är medveten om att det kommer ta tid innan vi kan försöka eftersom äggledaren är så skadad och behöver tid att läka.
2 dagar senare åker jag in med ambulas efter att ha tappat medvetandet av 2 smärtattaker. Det blir akut operation och äggledaren opereras nu bort.
Nu säger den 9:e läkaren jag har i detta ärende att jag kommer bli frisk snabbt och att det inte finns så mycket som ska läka eftersom äggledaren är borta. Jag behöver inte komma in och kolla hcg. Jag frågar om cellgifterna men hon säger att de försvinner snabbt från kroppen. Jag får inga restriktioner om samlag eller att försöka bli gravid igen. De vet att jag har en IVF tid inbokad 20 augusti, men att jag inte vill något hellre än att bli gravid spontant.
Men sen när jag läser på olika ställen så verkar alla få olika bud när det gäller metotrexat. En del får svaret att de kan börja direkt igen med bebisverkstad, andra ska vänta minst 3 månader då det finns risk för missbildningar på äggen...
Vad gäller!? Vad har ni fått för svar/restriktioner?
Blir knäpp av att inte kunna få klara svar. Detta har varit nog jobbigt ändå!