• ida 07

Jag har försökt bli gravid i 2 år, fått 3 mf, gjort utredning som visar allt normalt-Snälla hjälp, är det någon som har något bra råd att ge?

Varför blir det såhär?
    3 mf på två år?

Bakgrund:

Jag har två barn sedan ett tidigare förhållande, de är idag 6 och 8 år. Jag fick aldrig några mf med mitt ex.

För 5 år sedan träffade jag min nuvarande man och vi har de senaste 2 åren försökt bli gravida. Vi har fått 3 mf, alla före 12:e veckan. Har nu gjort mf-utredning med olika blodprover och allt visade sej vara normalt.

MIn man har haft en del bitestikelinflammatioiner, ätit penecilinkurer och inflammationshämmande. Jag har faktiskt bara blivit gravid efter han har ätit en kur av något slag. Jag var 34 år när vi började försöka.

Har ej fått tillfälle att prata med vår läkare, bara brev på posten, alltså vet jag ej provsvaret denna gången på min mans spermier. De gånger han lämnat prov har det någongång visat på försämrad rörlighet, mindre antal än normalt, inflammerat. Aldrig helt 100 ok alltså.

MEN de läkare jag pratat med säger att har man väl blivit gravid så ska dessa sakerna inte längre spela in.

Vad tror ni?

Är det min mans spermier som gör att det blir mf?

Är det att mina ägg kanske är fördåliga?

Är det någon som har något bra tips värt att prova?

Är det någon som har fått förklaring på vad det skulle kunna bero på , speciellt då jag redan har 2 barn och faktiskt kunnat bli gravid då?

vad får ni andra för förklaringar som gått igenom liknande?

Mycket tacksam för svar

• Svar på tråden Jag har försökt bli gravid i 2 år, fått 3 mf, gjort utredning som visar allt normalt-Snälla hjälp, är det någon som har något bra råd att ge?
  • christinaiskottland

Jag ar ledsen for din skull och hoppas att det kan ordna upp sig.

Det enda jag kan tanka pa(som de kanske redan tagit prover pa) ar att dina skoldkortelvarden ligger fel (thyroid). Detta kan ha hant efter eller i samband med din sista graviditet. Det ar mycket striktare med varden nar man vill och vill forbli gravid. Om det skulle sa vara pga detta, sa kan tata tester ihop med individell justering av medicin hjalpa.

Stora styrkekramar, Christina

• ida 07

Jag har nu pratat med läkaren och mina sköldkörtelvärden verkar vara normala. Det verkar också som de kollat om jag kan bilda proppar men att det också verkar vara okej. Tydligen vill de lägga mer fokus på min man att det kanske är för att han har avvikande spermaprov varje gång han lämnar prov som gör att vi får mf. Konstigt vad läkarna säger olika! De andra läkarna har sagt att om jag väl blivit gravid så ska inte det ha någon betydelse med mannens spermakvalite. Nåväl, läkaren skulle kolla med någon annan o höra av sej snart igen.

• palst

Hej!

Jag har blivit gravid nu efter 4 mf (är i v 31). Jag är med i en studie hos en läkare i Borås som heter Lennart Blomqvist som handlar om 2 saker: blodförtunnannde medicin och vikten av att känna omvårdnad (TLC - tender, loving, care) - man får ett mobilnummer av honom som man kan ringa när som helst för att man ska känna att man får den omvårdnad man behöver.

Förutom det tror jag det kan vara din mans sperimier för mina 4 missfall var med min före detta, medan det nu fungerade med min nya kille.

Läs gärna mitt inlägg: Det finns hopp! Gravid efter 4 mf

• ida 07

Vad lustigt, vär läkare ska remittera oss till denna läkare i Borås! Frågan är bara vad han kan göra för oss om jag nu då inte behöver blodförtunnande? Jag menar det låter ju helt fantastiskt att man ska kunna ringa honom när man vill men det gör ju inte mej mer gravid.... Speciellt inte om det nu är min mans spermier som gör att det blir mf...

Vet du något om vad man kan göra för att hjälpa mannen i detta fall?

• Pezon

Hoppas att ni kan få hjälp att bli gravida snart.

Jag har förstått det som att det inte är viktigt bara för oss blivande mammor att förse oss med vitaminer och kosttillskott för att "bädda för en god start". Även männen kan behöva extra folsyra och zink för att skapa bra celler.

Jag jobbar med ett företag som har kosttillskott av hela födoämnen (GNLD) och jag vet att det är många som fått hjälp med en mängd olika åkommor efter att de börjat med dessa. Att tjejer har blivit gravida efter att ha skapat en bra balans i kroppen näringsmässigt är bara en sak.
    Jag tänker att även kvaliteten på männens spermier bör påverkas av den näring han äter, men har inga bevis för det just nu. Men eftersom det är så mkt annat som påverkas av näringen vi får i oss, så varför skulle det inte kunna hjälpa? Det är lätt att tro att vi äter tillräckligt, men dagens förädlade kost gör dessvärre att den innehåller mindre och mindre näring...

Det där med blodförtunnande; Omega 3 har bland mycket annat effekten av att vara blodförtunnande. Prova om det hjälper istället för att medicinera för det.
    Kan varmt rekommendera GNLD's produkter för detta.
    Lycka till!

Svar på tråden Jag har försökt bli gravid i 2 år, fått 3 mf, gjort utredning som visar allt normalt-Snälla hjälp, är det någon som har något bra råd att ge?