• Saja75

Hur vanligt är det att bebisen fastnar?

Det är verkligen min mardröm, att huvudet kommer ut o sen är det topp. Vad gör man då?

• Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisen fastnar?
  • lollipop25

Ja fy för, jag har hört om någon där dom fick gå in och bryta nyckelbenet på barnet för att axlarna hade fastnat..

Men detta beror oftast på att det är ett stort barn, att man är värksvag så man inte orkar el möjligen diabets hos mamman.

Oroa dig inte i onödan..

• lollipop25

Jag tror inte det är så ofta det händer

• BlommyNess12

Nej det händer väldigt sällan i Sverige som tur är, oftast om man får ett för stort barn så har dom koll på det och man kan bli beviljad kejsarsnitt p.g.a för stort barn också

• BlommyNess12
    Saja75 skrev 2009-06-16 12:47:34 följande:
    Det är verkligen min mardröm, att huvudet kommer ut o sen är det topp. Vad gör man då?
    Som svar på din fråga är: sugklocka, klipper upp dig, eller i värsta fall knäcker nyckelbenet på barnet men det är nog i absoluta nödfall!
  • Saja75

Okej så på nått sätt får dom ut bebben i allafall. Men när börjar bebben egentligen andas? När hela är ute eller när huvudet är ute? Det jag ärorolig för är att det ska hända barnet nått just under förlossningen.

• mina74

Jag födde min pojke för några veckor sen och han var stor. Vägde 5,2 kg och var 57 cm lång. Han fastnade inte och jag varken sprack eller blev klippt. Tror det är mycket ovanligt att bebisar fastnar.

• Alina 76

Jag är jätteorolig för detta också. Ska föda om drygt 6 veckor igen. Min dotter (andra barnet) fastnade på väg ut. Det var ju inte så allvarligt och jag bara krystade i 6 minuter. Men jag var förvånad att känna att hon är på väg ut, sen hör jag hennes SKRIK! Men hon är ju inte ute. Jag blev rädd, barnmorksan gick in och vred, drog, vet inte vad hon gjorde, jag såg ju inte, men det gjorde så ont. Som tur fick hon ut henne. Inga skador på bebisen eller så, jag brast ju lite (2:grads bristning), men behövde bara två stygn, kändes som ingenting jämfört med första då jag sprack masssssor. Dottern vägde inte mycket alls (3,5 kg), men hon kom med ena armen jämte huvudet (som det står i journalen) så därför fastnade axeln.

Jag har ju sånt tur. Första barnet kom med BÅDA händerna brevid huvudet. Det gjorde såååå ont att krysta men han fastnade som tur inte. Det var dock jättejobbigt. Nu undrar jag också hur vanligt det är att barnen kommer så här med händerna upp.. eller att de fastnar... och varför det hände mig? Vill bara ha en "normal" förlossning...

• Saja75

Oj, ja det är precis det som oroar mig med!

Alina 76 skrev 2009-06-19 21:13:04 följande:

Jag är jätteorolig för detta också. Ska föda om drygt 6 veckor igen. Min dotter (andra barnet) fastnade på väg ut. Det var ju inte så allvarligt och jag bara krystade i 6 minuter. Men jag var förvånad att känna att hon är på väg ut, sen hör jag hennes SKRIK! Men hon är ju inte ute. Jag blev rädd, barnmorksan gick in och vred, drog, vet inte vad hon gjorde, jag såg ju inte, men det gjorde så ont. Som tur fick hon ut henne. Inga skador på bebisen eller så, jag brast ju lite (2:grads bristning), men behövde bara två stygn, kändes som ingenting jämfört med första då jag sprack masssssor. Dottern vägde inte mycket alls (3,5 kg), men hon kom med ena armen jämte huvudet (som det står i journalen) så därför fastnade axeln. Jag har ju sånt tur. Första barnet kom med BÅDA händerna brevid huvudet. Det gjorde såååå ont att krysta men han fastnade som tur inte. Det var dock jättejobbigt. Nu undrar jag också hur vanligt det är att barnen kommer så här med händerna upp.. eller att de fastnar... och varför det hände mig? Vill bara ha en "normal" förlossning...
  • christinaiskottland

Jag ar idag 40+ 7 och min stora trost ar att for tva manader sa fodde min vanninna en jattesot pojkbebis som vagde over 5.7 kg och var 56 cm stor i en mycket latt och snabb naturlig forlossning, tom utan lustgas eftersom hon var sa forkyld att hon inte kunde andas med det. Allt gick sa bra och mycket lattare an hennes forsta och hon var benen for oppen forskola 1 vecka efter fodelsen!

Hoppas det lugnar nagra, jag kanner mig sjalv lugn trots att jag vet att jag bar pa ett stort barn och hoppas innerligt pa att prova pa en naturlig fodesel denna gangen och att det ska ga bra (min forsta vagde 4.18 kg och 56 cm lang-vilket slutade i kejsarsnitt pga av att livmodertappen ej vidgade sig som det skulle).

• Alvarin
    Saja75 skrev 2009-06-16 12:47:34 följande:
    Tar in mer personal.
    Ber dig ställa dig på alla fyra.
    Alternativt lägger dig på rygg och trycker upp dina ben upp mot magen, inte isär.
    Trycker ovanför symfysen så man trycker loss axeln.
    Lägger ett klipp för att få in fingrar så man kan lösa den bakre axeln först (den främre brukar vara den som fastnar).
    Ibland kan man försöka knäcka nyckelbenen, de läker bra även om det gör ont på barnet.
    Och får man ändå inte ut barnet, så kan man trycka in det igen, och springa till op och akutsnitta.
    Sugklocka kan man BARA använda om huvudet följer med ut när man drar, aldrig!! om barnet sitter fast, då drar man sönder barnet........ dessutom, drar man så kilas den främre axeln ännu hårdare fast under symfysen. Och då får man även mkt stor risk för plexusskador med förlamning i armen på barnet.
  • Alvarin
    BlommyNess12 skrev 2009-06-16 16:13:36 följande:
    Nej det händer väldigt sällan i Sverige som tur är, oftast om man får ett för stort barn så har dom koll på det och man kan bli beviljad kejsarsnitt p.g.a för stort barn också
    0,18% är risken i Sverige totalt sett. Barn runt 5kg har däremot en risk på 4,30%. Därför är det så viktigt att försöka undvika övervikt under grav, och att upptäcka grav. diabetes/ha en välinställd diabetes. Barn till mödrar med diabetes blir ofta bredaxlade.
  • Toka2

Vid min första vaginala förlossning fastnade bebisen. Jag fattade ingenting, för jag var helt borta av värkarna och lustgasen. Plötsligt var det en massa folk som slet och drog i mig och SATAN vad det gjorde ont! Lustgasen togs ifrån mig, för att jag skulle nyktra till såpass att jag kunde hjälpa till. När jag hörde någon säga "Var är saxen?" så sket jag fullständigt i vad de tyckte - jag skulle ha GAS! Så nappade jag åt mig masken och sög gas för kung och fosterland, och inte kände jag någon sax heller.

Huvudet åkte ut, och sedan var det stopp igen. En bände i mitt ena ben, en i mitt andra. Maken skulle lägga armen under min rygg, och hjälpa till med att fälla ihop mig som en fällkniv. Läkaren vred rätt på bebisen och gjorde sig beredd för att lägga sugklockan. Jag skulle krysta. Ja, det gjorde så vansinnigt ont, men vad gör man inte för sitt barn..
    När barnet väl var ute försvann alla utom maken och en BM till akutrummet. Jag skickade iväg maken, kvar blev jag för att sys ihop, med 13 stygn. Jag visste inte vad det blev eller om h*n levde.
    Bebis var Alvin, 4835g tung, 55cm lång och med ett huvudmått på 36cm.
    Ett år senare föddes lillebror, hemma i hallen. Enligt viktskattning skulle den bebisen väga ca 3400g, vilket var tur för vi var livrädda för en upprepning. Förlossningen gick SNABBT, det var okomplicerat, och gud så liten han såg ut! Snopet när ambulansen har kört in oss till Förlossningen (som undrade varför vi aldrig kom) och lillen blev vägd och mätt. 4275g, 52cm och ett huvudmått på 36cm. Inte en bristning, nada. Och inte fastnade han heller
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Emma Kevin och Filips mamma

Jag har jobbat som undersköterska på förlossning, och det är INTE vanligt att barnet fastnar. Visst kan det förekomma. Men tycker absolut INTE du behöver vara orolig...Inte när du dessutom har fött två barn tidigare. Har de förlossningarna gått bra, eller är det någon anledning att du är orolig nu? Har det gått bra de tidigare gångerna, är jag övertygad om att det kommer gå bra denna gång med! Lycka till!

• Saja75

Tack! Ja jag tror inte att det är så stor risk har ju inte varit med om det förut men det är en grej jag oroar mig för!

Emma och Kevins mamma skrev 2009-07-30 22:24:24 följande:

Jag har jobbat som undersköterska på förlossning, och det är INTE vanligt att barnet fastnar. Visst kan det förekomma. Men tycker absolut INTE du behöver vara orolig...Inte när du dessutom har fött två barn tidigare. Har de förlossningarna gått bra, eller är det någon anledning att du är orolig nu? Har det gått bra de tidigare gångerna, är jag övertygad om att det kommer gå bra denna gång med! Lycka till!
  • höstvinden

Min kille fastnade i axlarna. Fast jag var så borta av smärta att jag knappt märkte det. Maken berättade sen att det var tre bm som försökte lirka ut honom. Till slut knäckte de hans revben. Han vägde 4500 g.

• höstvinden

Kan tillägga att i vanliga fall klipper de väl nog hellre än att knäcka revben men han hade inga hjärtljud så det var bråttom.

• nallebusig

min dotter fastnade i mitt bäcken hade kämpat m värkar i 3 dygn o blev värksvag jag fick hjälp av sugklocka för att dra loss henne

• LitenBlomma

Min mammas fjärde barn fastnade, hon vägde 4,8. Huvudet kom ut men inte axlarna. När dem äntligen fick ut henne var hon rätt medtagen med en apgar på 3. Då hade mamma ändå fött 3 st innan varav 2 st 4 kilos.

Ludwig -02, Meja -08 & Ida BF 28:e Augusti -09
Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisen fastnar?