• AnDan

Minibuss

Tjena.

har en labrador, två barn med stor syskonvagn och är beredd att ge upp min audi a6 kombi, för en större bil, i och med att packningen knappt får plats, så som det ser ut nu.

Söker tips på bra minibussar, för runt 40 - 50 000 papp, som anses säkra och bra bilar.

Har knappt nån bra koll alls, eller vad dem ens heter.

Kanske du kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Minibuss
  • no pasaran

Äntligen en farsa som fattat att tramsiga småbilar inte är det bästa =P

Själv kör jag en Iveco Daily diesel.
    Har satt in en mellanvägg och klämt in två cheva van säten i mittutrymmet. fällbara såklart om man behöver stanna och sova. Får plats med åtta passagerare med bälten.
    Lasturymmet är dryga två meter långt, så där klämmer man lätt in flera hundburar och barnvagnar. plus mängder med packning. Självklart är det ståhöjd i hela bussen

En ytterliogare absolut fördel är att jag kan ha båda kidsen i det breda framsätet.

Säkerhetsmässigt så ser jag bara fördelar med stora, höga, tunga bilar.
    Man ser betydligt bättre över den övriga trafiken.
    Skulle man krocka med en vanlig bil, så kör man i princip över den andra, medans två småbilar som frontalkrockar med varandra, oavsett hur säkra de är, mosas in i varandra.

Jag köpte den för 50 papp och har hittills inte lagt ut några reparationer på den förutom det vanliga småfixet som alltid är på alla bilar.
    Den drar runt 1,2-1,3 blandad körning diesel.
    Superstarkmotor och enkla reparations/hemmafixmöjligheter.

Enda nackdelarna är väl att man måste betala dyrare avgifter på färjor och broar, eftersom den är nästan sju meter lång. Och självklart kan man inte parkera i parkeringshus, men annars är jag väldigt nöjd med min bil.

Andra bra bilar/minibussar jag ägt och kan rekommendera är Ford Transit, Fiat Ducato och VW Caravelle.

• FDR

no pasaran skrev 2009-06-16 03:12:44 följande:

Äntligen en farsa som fattat att tramsiga småbilar inte är det bästa =P Själv kör jag en Iveco Daily diesel. Har satt in en mellanvägg och klämt in två cheva van säten i mittutrymmet. fällbara såklart om man behöver stanna och sova. Får plats med åtta passagerare med bälten. Lasturymmet är dryga två meter långt, så där klämmer man lätt in flera hundburar och barnvagnar. plus mängder med packning. Självklart är det ståhöjd i hela bussen En ytterliogare absolut fördel är att jag kan ha båda kidsen i det breda framsätet. Säkerhetsmässigt så ser jag bara fördelar med stora, höga, tunga bilar. Man ser betydligt bättre över den övriga trafiken. Skulle man krocka med en vanlig bil, så kör man i princip över den andra, medans två småbilar som frontalkrockar med varandra, oavsett hur säkra de är, mosas in i varandra. Jag köpte den för 50 papp och har hittills inte lagt ut några reparationer på den förutom det vanliga småfixet som alltid är på alla bilar. Den drar runt 1,2-1,3 blandad körning diesel. Superstarkmotor och enkla reparations/hemmafixmöjligheter. Enda nackdelarna är väl att man måste betala dyrare avgifter på färjor och broar, eftersom den är nästan sju meter lång. Och självklart kan man inte parkera i parkeringshus, men annars är jag väldigt nöjd med min bil. Andra bra bilar/minibussar jag ägt och kan rekommendera är Ford Transit, Fiat Ducato och VW Caravelle.
    Kört en iveco turbo daily i jobbet i 5års tid...skulle A L D R I G under några som helst omständigheter köpa en sån o frakta det dyraste jag har (familjen) i!

Sen säger du att en iveco är en säker bil? kan aldrig någonsin tro en daily skulle få bra krockvärden.

Men sen finns det juh folk som kör 240 för de är såååå säkra oxo.
Svar på tråden Minibuss