• Fialee

mina barns mormor knarkar...

Hejsan, det är sant, mina mamma och mina barns mormor har börjat använda droger igen efter 8 års drogfrihet..
    Jag vet vad jag ska göra så för mig är det enkelt men mina barn funderar varför inte mormor kommer eller ringer! jag vet inte längre om jag kan fortsätta ljuga för dom, jag har sagt att mormor är bortrest och nu har hon snart varit det i ca 4 veckor! vart går grensen för ärlighet? och lögn? mina barn är 4 och 7 år hur mycke kan ett barn förstå i den åldern?
    Ska jag låta dom ringa henne? ska dom få träffa henne?
    snäll om det är nån där ute som kan hjälpa mig som vart med om nått liknande eller rent av är i samma sitts så maila gärna eller kom med ett inlägg!!!

// fialee

• Svar på tråden mina barns mormor knarkar...
  • Tjofsen

Ett krav ska väl vara att de är drogfria för att träffa sitt barnbarn. Annars tycker jag man visar att man accepterar deras missbruk och då är man ju medberoende.

Nä, ALDRIG jag skulle ge dem den "belöningen".

• Fialee

nä det där med medberoende vet kah allt om har vart det hela mitt liv till mina båda föräldrar och det är ju lite där skon klämmer, jag vet att jag måste vara hård mt dom " tuff kärlek" med det straffa dom lite med att dom helt enkelt inte får träffa C och J eller prata med dom!
    men.. C och J då, jag straffar ju dom med?! hur förklarar jag för dom?

• Brunello

varför inte helt enkelt säga att mormor är sjuk? för det är ju det hon är, faktiskt, och prata om drogberoendet som en sjukdom och säga att så fort mormor är frisk igen så kan ni träffa henne? De kan ju få skriva ett kort till mormor kanske? som man gör när någon är sjuk...

• nonanna85

Låt inte barnen träffa sin mormor när hon är påverkad. (min åsikt) När jag var i tio blev min mormor jätte full när jag var där själv 30 mil hemmifrån, det har satt spår hoss mig för resten av mitt liv. Mormor var alkolist när hon levde och våran kontakt blev aldrig bra igen efter det som hände. Vill barnen träffa henne så se till att vara där hela tiden och att din mamma inte är påverkad. Det är bättre att säga att mormor inte mår så bra det är lättare att förstå. Lycka till.

• ÖNadja
    Fialee skrev 2009-06-14 20:45:22 följande:
    nä det där med medberoende vet kah allt om har vart det hela mitt liv till mina båda föräldrar och det är ju lite där skon klämmer, jag vet att jag måste vara hård mt dom " tuff kärlek" med det straffa dom lite med att dom helt enkelt inte får träffa C och J eller prata med dom! men.. C och J då, jag straffar ju dom med?! hur förklarar jag för dom?
    Hur gammal va du när du fick veta att dina föräldrar drogade? hur mycket förstod du?

Helt klart så ska dom ju inte träffa dom om dom inte är rena, PUNKT!

Min pappa har alkoholproblem (lite lindrigare än vad du har i din släkt..) men ja har sagt till han att ja vill inte att han ringer när han är onykter å ja vill inte att han kommer då heller. Det tog mej hmm.kanske 10 år att våga säga det till han, och han accepterar det. Jag slipper bli besviken gång på gång och det har stärkt våran relation till varandra. =)
  • Hervor 1

Bra skrivet av Brunello tycker jag.
    Sedan tycker inte jag att du skall se det som att du straffar din mamma genom att inte låta henne träffa barnbarnen.
    et handlar inte om att straffa henne utan om att dina barn skall slippa en beteendeförändrad och påtänd mormor. De skall inte behöva utsättas för henne då hon är påverkad! Hon må ha en beroendesjukdom men är inte ansvarsbefriad för det.

• Fialee
    ÖNadja skrev 2009-06-14 20:54:55 följande:
    Hur gammal va du när du fick veta att dina föräldrar drogade? hur mycket förstod du?Helt klart så ska dom ju inte träffa dom om dom inte är rena, PUNKT!Min pappa har alkoholproblem (lite lindrigare än vad du har i din släkt..) men ja har sagt till han att ja vill inte att han ringer när han är onykter å ja vill inte att han kommer då heller. Det tog mej hmm.kanske 10 år att våga säga det till han, och han accepterar det. Jag slipper bli besviken gång på gång och det har stärkt våran relation till varandra. =)
    asså alkohoo droger och våld var en del av min vardag som liten, men jag var väl runt 10 år när jag insåg att det inte alls var normalt att torka spya efter mamma m.m så det var väl då jag insåg att dom hade problem sen var jag nog runt 12 när jag fick ett namn på sjukdommen!
  • ÖNadja
    Fialee skrev 2009-06-15 09:34:02 följande:
    asså alkohoo droger och våld var en del av min vardag som liten, men jag var väl runt 10 år när jag insåg att det inte alls var normalt att torka spya efter mamma m.m så det var väl då jag insåg att dom hade problem sen var jag nog runt 12 när jag fick ett namn på sjukdommen!
    Jag tror säkert dina barn är stora nog att förstå. Och förklara att det är en sjukdom, och när deras mormor är sjuk så kan dom inte träffa varandra. Men dom dagar deras mormor är frisk så kan dom umgås.
    Vad hon har för sjukdom? beroende.

Bättre att veta än att gå å undra. =)
Svar på tråden mina barns mormor knarkar...