Jag undrar lite över vem det är som har fått den uppfattningen om oss unga föräldrar, eftersom du skriver att det inte är du. Jag har då aldrig blivit bemött på det där sättet. Har visserligen fått lite reaktioner om att jag är ung och ensamstående och hur det ska bli med ekonomi och studier, men när jag har visat vad jag går för så har de flesta bara gnuggat sig i ögonen och gått vidare utan att säga något mer.
Men nu till svar på dina frågor.
Hur gammal var du? Planerat eller en "olycka"?
Jag var 15 år när jag blev gravid, min dotter föddes två veckor innan min 16 årsdag. Min dotter var varken planerad eller en olycka, vi hade pratat om det lite men inte bestämt att vi skulle försöka. Jag missade mina p-piller ofta och tillslut kom vi överens om att sluta med dom. Kort därefter blev jag med barn.
Höll ni ihop länge?/Fortfarande tillsammans?
Vi var tillsammans i 11 månader. Förlovade i 9 månader. Allt gick väldigt fort fram, men det är inget jag ångrar i dag. Han dumpade mig för en annan tjej och lämnade mig i 2:a graviditetesmånaden. Han påstod senare att han gjorde det för att han var rädd för allt ansvar det skulle bli och att chocken hade blivit så stor.
Får ni ihop pengarna varje månad, hur mkt tjänar ni? Går ni på bidrag?
Jag hade arbetat en hel del innan och höjde min föräldrapenning. Var föräldraledig i 1 år och sedan började dottern på dagis. Jag jobbade i 1 månad och för min del funkade det bra, men inte för min dotter. Hon hade det svårt på dagis och kunde inte riktigt gå bland annat. Jag sade upp mig ifrån jobbet och var föräldraledig ett tag till och nu har hon börjat dagis igen och det fungerar jätte bra. Jag söker nytt arbete under sommaren och väntar på att mina gymnasiestudier ska komma i gång i augusti.
Förtillfället har jag bara bostadsbidrag,barnbidrag och underhållsbidrag.
Jag bor fortfarande hemma och mina föräldrar är försörjningsskyldiga över mig. Vi klarar oss jätte bra och har inga problem ekonomiskt i huvudtaget.
Hur ofta per månad festar ni?
Jag festar aldrig. Har inte festat sen innan jag fick reda på att jag var gravid.
Ammade du?
Jag ammar min dotter fortfarande och hon är 1,5 år. Det har funkat jätte bra och jag trivs verkligen med det. Har tänkt att sluta nu när hon börjar bli större, men det är tufft och svårt att bara lägga av sådär. Men vi försöker.
Låter du bebisen skrika och skriker du på bebis?
Självklart låter jag inte mitt barn skrika och inte skriker jag på henne heller. Det är ett litet barn vi pratar om. Visst kan man bli upprörd över små saker eller ledsen för att något kanske gått sönder, men det är sådant som händer när man har småbarn och det är bara att man vänjer sig och plockar bort saker som kan vara farligt för småbarnen och så vidare.