• Diorlover

Hur mycket om oss unga föräldrar stämmer?

Finns så mycket fördommar om "oss" unga föräldrar så tänker ställa frågor till er och se vad som stämmer.

Svara ärligt..

Hur gammal var du? Planerat eller en "olycka"?
    Höll ni ihop länge?/Fortfarande tillsammans?
    Får ni ihop pengarna varje månad, hur mkt tjänar ni? Går ni på bidrag?
    Hur ofta per månad festar ni?
    Ammade du?
    Låter du bebisen skrika och skriker du på bebis?

Finns mycket men alltså det jag hört är att många unga råkar bli gravida för de är uttråkade. Sen lämnar dom bor ungen varje helg för att kunna gå ut och supa, sen har de inga pengar kvar och de får leva på socialen alternativ bo hemma.
    De kommer vada i skulder när barnet är fem år och kommer bli misslyckade föräldrar. När barnen blir äldre tar de igen de det missat..
    De ammar inte heller för det kan man inte göra, låter bebis skrika så den somnar och skriker och är hårdhänta mot sina barn och har inget tålamod själva.

Nu är det inte jag som anser detta eftersom jag själv är unga mamma och anser inte att förälder är någon siffra...

så ta det med en gnutta salt...

• Svar på tråden Hur mycket om oss unga föräldrar stämmer?
  • increa

Nu är jag gammal och frivilligt barnlös, "men"...att "unga" föräldrar vill ut och supa varje helg är inte en uppfattning jag har fått.

Det som jag läser på fl är att "dessa" hellre sitter hemma och pysslar med barnen. På både gott och ont.

Vissa verkar inte vilja leva egna liv- mer genom sitt/sina barn. Det mesta eller allt handlar om barn...och att de själva egentligen inte vill vidareutvecklas alls. Jag har inte läst om någon mamma som är ca 15-25 som gör egna aktiviteter- då menar jag kvällskurser, jympa...iallafall någon fom av aktivitet där det bara är vuxna (och äldre tonåringar) som INTE pratar barn osv.

Men...jag har inte läst allas presentationer...inte alla trådar osv.

Är det färre "unga" som ammar- än de som är...säg 30+?

Mamma fick syrran och mig vid 25-28 års ålder och syrran kunde hon inte amma (äldre än mig) mig fick/kunde hon inte amma pga att jag är född med LKG. Fick bli en annan variant.

• MammatillAlva

Jag undrar lite över vem det är som har fått den uppfattningen om oss unga föräldrar, eftersom du skriver att det inte är du. Jag har då aldrig blivit bemött på det där sättet. Har visserligen fått lite reaktioner om att jag är ung och ensamstående och hur det ska bli med ekonomi och studier, men när jag har visat vad jag går för så har de flesta bara gnuggat sig i ögonen och gått vidare utan att säga något mer.

Men nu till svar på dina frågor.

Jag var 15 år när jag blev gravid, min dotter föddes två veckor innan min 16 årsdag. Min dotter var varken planerad eller en olycka, vi hade pratat om det lite men inte bestämt att vi skulle försöka. Jag missade mina p-piller ofta och tillslut kom vi överens om att sluta med dom. Kort därefter blev jag med barn.

Vi var tillsammans i 11 månader. Förlovade i 9 månader. Allt gick väldigt fort fram, men det är inget jag ångrar i dag. Han dumpade mig för en annan tjej och lämnade mig i 2:a graviditetesmånaden. Han påstod senare att han gjorde det för att han var rädd för allt ansvar det skulle bli och att chocken hade blivit så stor.

Jag hade arbetat en hel del innan och höjde min föräldrapenning. Var föräldraledig i 1 år och sedan började dottern på dagis. Jag jobbade i 1 månad och för min del funkade det bra, men inte för min dotter. Hon hade det svårt på dagis och kunde inte riktigt gå bland annat. Jag sade upp mig ifrån jobbet och var föräldraledig ett tag till och nu har hon börjat dagis igen och det fungerar jätte bra. Jag söker nytt arbete under sommaren och väntar på att mina gymnasiestudier ska komma i gång i augusti.

Förtillfället har jag bara bostadsbidrag,barnbidrag och underhållsbidrag.
    Jag bor fortfarande hemma och mina föräldrar är försörjningsskyldiga över mig. Vi klarar oss jätte bra och har inga problem ekonomiskt i huvudtaget.

Jag festar aldrig. Har inte festat sen innan jag fick reda på att jag var gravid.

Ammade du?
    Jag ammar min dotter fortfarande och hon är 1,5 år. Det har funkat jätte bra och jag trivs verkligen med det. Har tänkt att sluta nu när hon börjar bli större, men det är tufft och svårt att bara lägga av sådär. Men vi försöker.

Självklart låter jag inte mitt barn skrika och inte skriker jag på henne heller. Det är ett litet barn vi pratar om. Visst kan man bli upprörd över små saker eller ledsen för att något kanske gått sönder, men det är sådant som händer när man har småbarn och det är bara att man vänjer sig och plockar bort saker som kan vara farligt för småbarnen och så vidare.

• Winglur

Jag var 19 när jag blev gravid. Dottern föddes när jag var 20.
    Hon var planerad.
    Vi är fortfarande tillsammans, dottern är snart 5 månader.
    Vi har pengar så att det räcker. Ca 23 000 sammanlagt. (min fp är inte den bästa)
    Vi festar aldrig, båda är nykterister.
    Jag ammar.
    Låter inte dottern skrika! Skriker aldrig på henne heller.

• Diorlover

De fördommar jag har hört är från inlägg här på fl och av folk omkring en. tv och media osv. beror väl på vilka folk man har omkring en.

Varken jag eller min man skulle få för oss att leva genom vår son.
    Och egna aktiviteter har vi. Även om jag trivs med att vara med min son eftersom han är vår lilla solstråle så behöver vilken förälder som helst egentid.

• Lantani

Jag hade precis fyllt 20 när sonen föddes. Fyllde år den 6 november och sonen kom 14. Det har helt klart planerat med sambon som var 24 när vi fick sonen

Vi blev tillsammans Maj 2005, bodde iprincip med varandra från början, jag var hos hans föräldrar eller var han hos mig. Flyttade till egen lägenhet i början på sommaren 2007, då han tog examen och jag tog studenten. Blev gravid efter 7 försök. Sonen föddes november 2008. Bor och är tillsammans i dagsläget och förhoppningsvis väääldigt länge!

Sambon har fast jobb, jag har lägsta föräldrapenning. Inga bidrag.

Oj har festat en gång sedan sonen föddes med mammakompisarna, men någon mer festande har det inte blivit och det är inget jag saknar heller.

Ammade du?
    Ammade i 2 veckor sen vägrade sonen helt. Bara gallskrek.

Nej jag låter aldrig mitt barn vara ledsen. Skrika är en annan sak, det gör han ofta när han blir arg. Såklart skriker jag inte på honom, varför skulle jag?

• MammatillAlva
    Diorlover skrev 2009-06-13 19:14:18 följande:
    De fördommar jag har hört är från inlägg här på fl och av folk omkring en. tv och media osv. beror väl på vilka folk man har omkring en.Varken jag eller min man skulle få för oss att leva genom vår son.Och egna aktiviteter har vi. Även om jag trivs med att vara med min son eftersom han är vår lilla solstråle så behöver vilken förälder som helst egentid.
    Håller med dig vilken som helst förälder behöver egentid.
  • Diorlover

Oxh precis som egentid behöver föräldrarna vuxentid för varandra. På tu man hand. Även fast många vänner vill ha med en ut så väljer jag hellre att ha barnvakt och gå ut och äta riktigt lyxigt med gubben. Eller så gör vi något kul.

Jag är inte sån som dricker och är ju dessutom gravid nu men kan vara gott med en öl till maten en kall dag,men att vara ute och supa är meningslöst och dyrt.

• konkelbär

Hur gammal var du? Planerat eller en "olycka"?........ 19 och det var planerat. Han var 20.

Höll ni ihop länge?/Fortfarande tillsammans?............ Ja, och ja.

Får ni ihop pengarna varje månad, hur mkt tjänar ni? Går ni på bidrag?........... Ja, vi får ihop det. Vi har studielån båda två. Inga bidrag förutom bostadsbidrag.

Hur ofta per månad festar ni? ............ Per månad? 0,3 gånger per månad. Eller en gång per kvartal snarare. Och då är det inget supa-skallen-i-bitar-festande. Pappan festar aldrig.

Ammade du?........... Helammade i 6 månader.

Låter du bebisen skrika och skriker du på bebis?................. Bebisen skrek hur man än bar sig åt eftersom att hon hade kolik. Men vi gjorde vårt bästa för att få henne att inte skrika. Och hon skrek sig inte till sömns. Vi samsov. Vi skriker inte åt henne, nej.

• Diorlover

Det här med att unga inte vill amma som jag fått höra är att de inteorkar och är lättare med att ge flaska... men tror inte det stämmer för fem öre.

• MammatillAlva
    Diorlover skrev 2009-06-13 19:18:49 följande:
    Det här med att unga inte vill amma som jag fått höra är att de inteorkar och är lättare med att ge flaska... men tror inte det stämmer för fem öre.
    Det är olika från person till person. Vissa av mina vänner ammar bara en kort period, andra längre och vissa inte alls. Men tror det inte har någon betydelse för att dom är unga.
Svar på tråden Hur mycket om oss unga föräldrar stämmer?