• Anonym

hur kan csn veta?

studerar och kommer att få det väldigt kämpigt ekonomiskt i höst efter som att jag är tvungen att jobba hela sommaren och kommer att nå upp till fribeloppet redan i aug. kunde inte jobba under våren av oika anledningar, men hur vet csn att jag inte har tjänat 100.000 under två terminer utan under en om det är så att jag jobbar i höst? varför ska dom hidra oss studenter från att arbeta för att klara ekonomin? efter som man inte får nått från csn under sommaren så är man ju tvungen att jobba. svaret från csn är att "det ska kännas att vara student" vad är det för jävla svar? det uppmuntrar ju till svartarbete! och är det enda sättet att klara ekonomin så vad f*n ska man göra? jobbar jag utan studiemedel så ryker väl min sgi ?? jag fattar inte varför man itne kan få jobba!

• Svar på tråden hur kan csn veta?
  • Anonym

Tanken från csn:s sida är väl att om du jobbar och tjänar över ett visst belopp så behöver du inte studielån eller studiebidrag, för att du då ska kunna finansiera ditt leverne med dina intjänade pengar. Om de tjänas in på sommaren får man helt enkelt försöka lägga undan så att de täcker kostnader för resten av terminen.

De flesta studenter är ändå en förlustaffär för staten som på sikt inte kommer att få tillbaka pengarna de lägger ut för alla studenter.
    Tänk om alla skulle jobba medan de studerade och ändå få studiebidrag. Det skulle i längden sluta med att alla fick bekosta sina studier själva.

• Anonym (tips)
    Anonym skrev 2009-06-12 11:12:39 följande:
    studerar och kommer att få det väldigt kämpigt ekonomiskt i höst efter som att jag är tvungen att jobba hela sommaren och kommer att nå upp till fribeloppet redan i aug. kunde inte jobba under våren av oika anledningar, men hur vet csn att jag inte har tjänat 100.000 under två terminer utan under en om det är så att jag jobbar i höst? varför ska dom hidra oss studenter från att arbeta för att klara ekonomin? efter som man inte får nått från csn under sommaren så är man ju tvungen att jobba. svaret från csn är att "det ska kännas att vara student" vad är det för jävla svar? det uppmuntrar ju till svartarbete! och är det enda sättet att klara ekonomin så vad f*n ska man göra? jobbar jag utan studiemedel så ryker väl min sgi ?? jag fattar inte varför man itne kan få jobba!
    Om du inte presenterar några som helst uppgifter till CSN så kommer de fördela din inkomst under året lika mellan de två kalenderhalvåren. Du har ingen skyldighet att visa löne-specar, och de enda uppgifter de har är din taxerade inkomst...
  • skogstomte

CSN går på utbetalningsdag dvs alla pengar som du får in på kontot tills den 30 juni går på första halvårets fribelopp. Om din arbetsgivare går med på det kan du be att få ett förskott på lönen i juni då räknas de pengarna som tillhörande första halvåret och du kan jobba mer i höst. Dessutom är det ju inte så att alla studiemedelspengarna försvinner så fort du går över fribeloppet, tror de drar av 50% av vad du tjänat för summor över fribeloppet. Kolla med FK din SGI är kanske skyddad ändå.

Lycka till!

• Anonym

men hur ska man kunna finansiera sina studeier böcker material osv och levene om man "bara" får tjäna ca 50.000/termin. som i mitt fall när jag inte får något från csn under tre månader på sommaren, jag har inte ens råd att köpa mat om jag inte jobbar hela sommaren.
    det är väl ca 17500/månaden jag kan tjäna under de tre månader utan att komma upp till taket. och det är ju inte mycket om man ser till hyra mat dagis osv. hur ska man kunna lägga undan så de räcker hela terminen då? sen när hösten kommer är det tänkt att man ska klara sig på bidraget.. man ska straffas för att man vill studera och få ett jobb. eller vad vet jag.. man kanske skulle hoppa av och gå på aksssa istället.. det är ju itne direkt gott om jobb. men jag tycker att så länge man studerar och visar resultat så ska det inte spela någon roll om jag så jobbar halvt ihjäl mig. och skulle jag studa utan scn försvinner ju min SGI.

• Anonym

eller så är det kanske bara jag som är otacksam för studiebidrag och så snål att jag vill ha mer =/ men att studera är för mig =jobb. är där 7 timmar/dag och släpar mig iväg helger för att jobba extra för att ha råd att leva. det är ju inte direkt glamoröst att vara student.

• Anonym (tips)
    Anonym skrev 2009-06-12 11:43:02 följande:
    eller så är det kanske bara jag som är otacksam för studiebidrag och så snål att jag vill ha mer =/ men att studera är för mig =jobb. är där 7 timmar/dag och släpar mig iväg helger för att jobba extra för att ha råd att leva. det är ju inte direkt glamoröst att vara student.
    Du har, på årsbasis, ett rätt schysst fribelopp. Strunta i att redovisa dina inkomster utan låt CSN fördela inkomsten lika över året. Borde gynna dig, om du inte jobbar massor vid sidan av under de ordinarie terminerna. Studentlivet är hårt, och det är för jävligt att plånboken ska styra vem som har råd att studera, men det kommer betala sig. Trots några bistra studieår rent ekonomiskt så är jag supernöjd att jag gjorde det, ekonomiskt kanske det är tveksamt men jag har jäkligt mycket roligare jobb än utan studier!
  • Anonym

När jag pluggade så jobbade jag på sommaren med en månadslön på 23000.
    Det jag tjänade i juni räknades till vårterminen och resten till höstterminen. Det var ändå ganska mycket pengar jag hann tjäna in totalt, nästan 69000kr. Menar du att du har ett sommarjobb som är bättre betalt?

Och ja, jag tycker du är lite otacksam för studiebidragen du får. Det är ett privilegium att få vidareutbilda sig, dessutom till en ganska stor del bekostad av staten.

• Anonym

det man tjänar i juni räknas till hösten om det är utbetlat i juli sa csn. mycket möjligt att det är ett privilegium att få vidareutb sig, men tjänar inte samhället också på att ha en bra utb tex vårdpersonal? barnomsorgspersonal? och ja, jag har ett ganska bra betalt sommarjobb.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-12 12:11:03 följande:
    men tjänar inte samhället också på att ha en bra utb tex vårdpersonal? barnomsorgspersonal?
    Jo, det är klart att samhället tjänar på att ha bra och välutbildade personal i vården barnomsorgen m.m. Och jag tror även att samhället skulle gå under utan all välutbildad personal.
    Det jag sa var att staten i det långa loppet förlorar på alla (läs: alla som grupp, inte varje individ) som vidareutbildar sig med hjälp av bidrag och lån från csn.
    Tänk på hur många som läser utbildningar som med största sannolikhet inte kommer att ge en bättre anställning och högre lön, för att ge några exempel: religion, filosofi, en del språk, lingvistik osv, de flesta estetiska ämnen osv.
    Sedan finns en stor grupp människor som läser till konkreta yrken men ändå inte får något jobb inom det område de har läst till.

När alliansen kom till makten var det till och med tal om att man inte skulle få studiebidrag om man började studera efter man hade fyllt 25, just för att det är en sådan ekonomisk förlust då man inte längre är lika attraktiv på arbetsmarknaden. Nu är det ju bra, tycker jag, att man har den möjligheten nästan oasvett hur gammal man är, så visst bör man se det som ett privilegium. För i Sverige har man ju faktiskt möjligheten att studera utan garanti på att staten ska kunna tjäna på det, vilket också ger möjligheten att studera för sin egen personliga utvecklings skull och för att det är roligt.
  • qwertyui

Jag hänger inte riktigt med.
    Studerar du både i vår och i höst kommer CSN kolla på ditt årsbelopp och se om det är över eller under 100 000. Är det över får du minskade bidrag och de kanske frågar om ytterligare information.
    De delar inte upp per termin om du inte uttryckligen ber om det.
    Men kommer du upp i 100000 på ett sommarjobb?

• mika85

bättre att jobba i norge eftersom csn inte "ser" de pengarna pga att man inte skattar i sverige.

Svar på tråden hur kan csn veta?