• Sashimi

    Fler som läser "konsten att läsa tankar" av Henrik Fexeus?

    Jag har läst 1/3 då jag är långsam läsare och vill fundera/reflektera emellanåt också. Men jag tänkte på det här med att skapa rapport, kan det likställas med social kompetens? Så att genom att träna sig i att skapa rapport så tränar man sig även i att vara social? Jag ser mig själv inte som så väldans socialt kunnig så det vore en spännande tanke och experiment att jag tränar mig i att bli mer social med hjälp av rapport. Jag måste säga att rapport tilltalar mig väldigt mycket, tycker att det verkar logiskt och vettigt. Jag hoppas nu att fler har läst eller läser den boken så ni kan fundera med mig!

  • Svar på tråden Fler som läser "konsten att läsa tankar" av Henrik Fexeus?
  • Vienzi

    Jag har läst boken. Känner att jag nog skulle behöva läsa om den för att verkligen kunna använda mig av det som står där...

    Jag blev också väldigt fascinerad av rapport. Jättekul att testa på sin omgivning!

  • Sashimi

    Va kul! Tycker du att det har funkat när du har testat?


    Vienzi skrev 2009-06-22 14:51:49 följande:
    Jag har läst boken. Känner att jag nog skulle behöva läsa om den för att verkligen kunna använda mig av det som står där... Jag blev också väldigt fascinerad av rapport. Jättekul att testa på sin omgivning!
  • Vienzi

    Ja. Jag tycker faktiskt det... När jag började tänka på det la jag märke till det med kollegorna i matsalen t ex. Hur det bara fanns ett par stycken olika sätt att hålla händerna när alla kom bra överens. Alla "härmade" någon annan. Jag testade att byta ställning och upptäckte att det inte dröjde länge innan nån följde efter. Jättekul!

    Jag märkte det på mig själv också, hur jag omedvetet följde någon annan i diskussioner; la benet på samma sätt osv.

    Testa!

  • Sashimi

    Spännande.. Och inte bara det här med att härmas utan att få någon annan att följa en när man har nått god rapport. Jag har bara testat lite hittills och har inte kunnat se märkbara resultat än men jag övar på att bli mer observant.


    Vienzi skrev 2009-06-23 17:24:01 följande:
    Ja. Jag tycker faktiskt det... När jag började tänka på det la jag märke till det med kollegorna i matsalen t ex. Hur det bara fanns ett par stycken olika sätt att hålla händerna när alla kom bra överens. Alla "härmade" någon annan. Jag testade att byta ställning och upptäckte att det inte dröjde länge innan nån följde efter. Jättekul! Jag märkte det på mig själv också, hur jag omedvetet följde någon annan i diskussioner; la benet på samma sätt osv. Testa!
  • Vienzi

    Det är jättekul att se att det verkligen funkar! Och ännu roligare att det är så många som är omedvetna om sitt kroppspråk...

    När jag precis hade läst boken var jag väldigt uppmärksam men nu har jag tappat lite. Behöver läsa om den som sagt... Ska köpa hans nästa bok också, "När du gör som jag vill". Har du läst den? Min man tycker att jag ska skippa den...

  • Sashimi

    Spännande.. Den boken ska jag spana efter! När jag funderade på att köpa "konsten att läsa tankar" så tyckte jag att den var för dyr för min plånbok just då, men så hittade jag den i pocket på Ullared och slog till! Jag hoppas finna fler bra-iga böcker på Ullared nästa gång jag ska dit.


    Vienzi skrev 2009-06-24 10:14:20 följande:
    Det är jättekul att se att det verkligen funkar! Och ännu roligare att det är så många som är omedvetna om sitt kroppspråk... När jag precis hade läst boken var jag väldigt uppmärksam men nu har jag tappat lite. Behöver läsa om den som sagt... Ska köpa hans nästa bok också, "När du gör som jag vill". Har du läst den? Min man tycker att jag ska skippa den...
  • Carolatom07

    Henrik Fexeus är ingen bra person i mina ögon, då han mer eller mindre uppmanar till psykopatiskt beteende, dvs att kunna manipulera andra genom att "se" vad de tänker på. Jag undrar om han dessutom tror att alla människor fungerar precis likadant och att han själv är någon sorts "Gud" som minsann kan läsa av människor.

    Likadant med hans böcker "Alla får ligga" och "När du gör som jag säger". Rent omoraliskt och oetiskt om man tänker på att det kan vara lockande för manipulativa personer att använda hans böcker som instruktionsböcker. Den mannen är INTE rumsren!

  • Ekdahl
    Carolatom07 skrev 2023-04-09 07:35:39 följande:

    Henrik Fexeus är ingen bra person i mina ögon, då han mer eller mindre uppmanar till psykopatiskt beteende, dvs att kunna manipulera andra genom att "se" vad de tänker på. Jag undrar om han dessutom tror att alla människor fungerar precis likadant och att han själv är någon sorts "Gud" som minsann kan läsa av människor.

    Likadant med hans böcker "Alla får ligga" och "När du gör som jag säger". Rent omoraliskt och oetiskt om man tänker på att det kan vara lockande för manipulativa personer att använda hans böcker som instruktionsböcker. Den mannen är INTE rumsren!


    Jag håller med dig. 

    Vad är det för beteende att gå runt och testa folk i omgivningen med sociala experiment? Ok, om man gör det som en kul grej och är öppen med det efterråt. Att bara testa och sedan bygga information låter manipulativt i mina ögon.

    Någon undrade om social kompetens. Tycker egentligen inte att det är överdrivet komplicerat. God social kompetens grundar sig i att värna om  sina egna och andras behov. Att skapa god stämning och få med alla på båten.
  • Themis
    Carolatom07 skrev 2023-04-09 07:35:39 följande:

    Henrik Fexeus är ingen bra person i mina ögon, då han mer eller mindre uppmanar till psykopatiskt beteende, dvs att kunna manipulera andra genom att "se" vad de tänker på. Jag undrar om han dessutom tror att alla människor fungerar precis likadant och att han själv är någon sorts "Gud" som minsann kan läsa av människor.

    Likadant med hans böcker "Alla får ligga" och "När du gör som jag säger". Rent omoraliskt och oetiskt om man tänker på att det kan vara lockande för manipulativa personer att använda hans böcker som instruktionsböcker. Den mannen är INTE rumsren!


    Det kan dock vara nyttigt att läsa om sådana metoder, för de som annars är lätta mål.

    Jag är själv bra på manipulation* men anser det vara väldigt osportsligt att ge sig på de som inte har något försvar, när dessutom helt normala interaktioner oftast kan ge önskat resultat.

    Men ge mig en äkta psykopatchef eller orättvis byråkrat och jag ska med liv och lust vända ut och in på deras psyke för att skydda min egen organisation eller hjälpa en vän att få rätt.

    *enligt UGL-utbildare med 20 års erfarenhet av ledarskapskurser. De sa faktiskt att de aldrig hade sett något liknande på vår slutövning, när jag efteråt förklarade exakt hur jag gjort och tajmat min förhandling.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Carolatom07
    Themis skrev 2023-04-09 11:18:16 följande:
    Det kan dock vara nyttigt att läsa om sådana metoder, för de som annars är lätta mål.

    Jag är själv bra på manipulation* men anser det vara väldigt osportsligt att ge sig på de som inte har något försvar, när dessutom helt normala interaktioner oftast kan ge önskat resultat.

    Men ge mig en äkta psykopatchef eller orättvis byråkrat och jag ska med liv och lust vända ut och in på deras psyke för att skydda min egen organisation eller hjälpa en vän att få rätt.

    *enligt UGL-utbildare med 20 års erfarenhet av ledarskapskurser. De sa faktiskt att de aldrig hade sett något liknande på vår slutövning, när jag efteråt förklarade exakt hur jag gjort och tajmat min förhandling.
    Hedervärt att du har den inställningen till psykopatiska chefer och liknande typer. Ja, det är främst mot översittare det kan vara helt legitimt att köra med manipulation, då det ju brukar vara att bemöta dem med deras eget sätt.

  • Ekdahl
    Themis skrev 2023-04-09 11:18:16 följande:
    Det kan dock vara nyttigt att läsa om sådana metoder, för de som annars är lätta mål.

    Jag är själv bra på manipulation* men anser det vara väldigt osportsligt att ge sig på de som inte har något försvar, när dessutom helt normala interaktioner oftast kan ge önskat resultat.

    Men ge mig en äkta psykopatchef eller orättvis byråkrat och jag ska med liv och lust vända ut och in på deras psyke för att skydda min egen organisation eller hjälpa en vän att få rätt.

    *enligt UGL-utbildare med 20 års erfarenhet av ledarskapskurser. De sa faktiskt att de aldrig hade sett något liknande på vår slutövning, när jag efteråt förklarade exakt hur jag gjort och tajmat min förhandling.
    Målgruppen för "alla får ligga" är knappast unga kvinnor. Och det är däri problemet ligger. Att knepen skrivs för att användas, inte för att försvara sig emot.
  • Carolatom07
    Ekdahl skrev 2023-04-09 13:54:08 följande:
    Målgruppen för "alla får ligga" är knappast unga kvinnor. Och det är däri problemet ligger. Att knepen skrivs för att användas, inte för att försvara sig emot.
    Det är så jag också tänker. Många kvinnor och yngre tjejer lär väl ändå ha fått nog av män som försöker med dem.

  • Ekdahl
    Carolatom07 skrev 2023-04-09 15:07:53 följande:
    Det är så jag också tänker. Många kvinnor och yngre tjejer lär väl ändå ha fått nog av män som försöker med dem.
    Dessutom gör han de unga männen en björntjänst då de inte borde hålla på med knep, utan att förbättra sig själva så att de kan vara ärliga med vem de är.
  • Carolatom07
    Ekdahl skrev 2023-04-09 15:22:30 följande:
    Dessutom gör han de unga männen en björntjänst då de inte borde hålla på med knep, utan att förbättra sig själva så att de kan vara ärliga med vem de är.
    Precis. Tror att många män skulle behöva öva sig i att först och främst bekräfta sig själva, istället för att ständigt söka bekräftelse hos kvinnor, När de byggt upp en sådan självrespekt att de kan vara ärliga mot sig själva, och trygga nog att "bara vara" och tänka att kärleken kommer när den kommer, så kommer deras liv med säkerhet att bli bättre och de kommer att attrahera en kvinna på ett naturligt sätt.

Svar på tråden Fler som läser "konsten att läsa tankar" av Henrik Fexeus?