• Anonym (orolig)

    Hur påverkas man av dormicum?

    Jag ska göra en gastroskopi och jag ska få nåt som heter dormicum. Hur påverkas man av det? Somnar man eller är man vaken men utan att minnas något?

    Om det är det sistnämnda kan bete sig hur knäppt som helst då? Är så orolig för att jag ska göra nåt knäppt (kanske försöka springa därifrån eller kalla dem för hemska namn eller nåt)

  • Svar på tråden Hur påverkas man av dormicum?
  • Menhir

    Man blir "lullig" och bryr sig inte så mycket om vad som händer med en, lugn och avslappnad och musklerna lyder inte riktigt. Som en praktfylla, ungefär

    Ibland använder jag Dormicum på mina patienter (är tandläkare) men även om en del blir fnissiga är det ingen som har betett sig pinsamt. Och skulle någon göra det så är det ju Dormicum:et som talar och jag skulle inte bry mig. En del somnar men optimalt skall man vara vaken.

    Sjukvårdspersonal är ganska hårdhudade, du behöver inte var orolig!

  • Svinskinn

    Vad Dormicum är och vad det används det för

    Dormicum (midazolam) tillhör en grupp av läkemedel som kallas bensodiazepiner. Det är ett kortverkande läkemedel som används för att framkalla sedering (ett tillstånd av lugn, dåsighet eller sömn) och minskar oro, muskelspänning. Det har kramplösande effekter och orsakar minnesförlust.

    Detta läkemedel används:

    för sedering (ett tillstånd av lugn eller dåsighet där du förblir vaken) av vuxna och barn.

    för sedering av vuxna och barn på intensivvårdsavdelning.

    som lugnande och sömngivande läkemedel före igångsättande av bedövning eller tillsammans med andra läkemedel som används vid bedövning.

    som lugnande och sömngivande före igångsättande av bedövning av barn.

  • Anonym (orolig)

    Jag kan läsa fass själv, det var inte den info jag efterfrågade

    Menhir, tack . Nu känner jag mig lugnare

  • Svinskinn

    Anonym (orolig) skrev 2009-06-11 21:22:34 följande:


    Jag kan läsa fass själv, det var inte den info jag efterfrågadeMenhir, tack . Nu känner jag mig lugnare
    Eftersom alla reagerar olika på olika läkemedel så finns det ju inte en människa som vet hur DU kommer att reagera eller hitta på i ett dormicum rus, så frågeställningen kanske inte va sådär värst genomtänkt (om du redan läst fass själv)

    men lycka till på gastron
Svar på tråden Hur påverkas man av dormicum?