Upprepade missfall
Hej alla med upprepade missfall! Jag hade problem med upprepade missfall i flera år. Jag utreddes men man kom inte fram till vad missfallen berodde på. Efter några år fick jag dock behålla en graviditet och fick en son. Jag hade en fruktansvärd graviditet med mycket illamående, högt blodtryck mm. Pojken föddes 5 veckor förtidigt. Efter hans födelse fortsatte jag vara sjuk och pojken blev också sjuk når han var drygt en vecka. Man tog en massa prover på mig och på min son. Det visade sig att jag hade hyperparathyreoidism vilket leder till förhöjda kalciumvärden. Enligt doktorn måste jag ha haft detta i ca 5 år, vilket är lika länge som den tid då jag fått upprepade missfall. Orsaken till att pojken blev sjuk var att han fick för låga kalciumvärden efter födelsen. I efterhand har jag fått veta att det huperparathyreoidism är sammankopplat med både missfall och intrauterin fosterdöd. Det är mycket enkelt att diagnostisera huperparathyreoidism. Allt man behöver göra är att ta ett kalciumblodprov, vilket är ett billigt och enkelt blodprov. Hade man gjort det på mig för några år sedan hade jag antagligen sluppit alla missfall. Min läkare kommer att skriva om detta i läkartidningen. Hennes förslag är att man skall kolla kalcium på patienter som drabbas av upprepade missfall samt på patienter som mår illa och kräks under hela graviditeten. Hon har en misstanke om att hyperparathyreoidismbland kvinnor i fertil ålder kan vara vanligare än vad man tidigare trott. Det finns dock inte så mycket forskning om detta.
Jag hade inga andra symtom på hyperparathyreoidism än de upprepade missfallen innan jag blev gravid med min son.
Så kolla upp era kalciumvärden, det är enkelt gjort.
Väljer att vara anonym men de som känner mig fattar vem jag är ändå.