• Anonym (M)

Upprepade missfall

Hej alla med upprepade missfall! Jag hade problem med upprepade missfall i flera år. Jag utreddes men man kom inte fram till vad missfallen berodde på. Efter några år fick jag dock behålla en graviditet och fick en son. Jag hade en fruktansvärd graviditet med mycket illamående, högt blodtryck mm. Pojken föddes 5 veckor förtidigt. Efter hans födelse fortsatte jag vara sjuk och pojken blev också sjuk når han var drygt en vecka. Man tog en massa prover på mig och på min son. Det visade sig att jag hade hyperparathyreoidism vilket leder till förhöjda kalciumvärden. Enligt doktorn måste jag ha haft detta i ca 5 år, vilket är lika länge som den tid då jag fått upprepade missfall. Orsaken till att pojken blev sjuk var att han fick för låga kalciumvärden efter födelsen. I efterhand har jag fått veta att det huperparathyreoidism är sammankopplat med både missfall och intrauterin fosterdöd. Det är mycket enkelt att diagnostisera huperparathyreoidism. Allt man behöver göra är att ta ett kalciumblodprov, vilket är ett billigt och enkelt blodprov. Hade man gjort det på mig för några år sedan hade jag antagligen sluppit alla missfall. Min läkare kommer att skriva om detta i läkartidningen. Hennes förslag är att man skall kolla kalcium på patienter som drabbas av upprepade missfall samt på patienter som mår illa och kräks under hela graviditeten. Hon har en misstanke om att hyperparathyreoidismbland kvinnor i fertil ålder kan vara vanligare än vad man tidigare trott. Det finns dock inte så mycket forskning om detta.
    Jag hade inga andra symtom på hyperparathyreoidism än de upprepade missfallen innan jag blev gravid med min son.
    Så kolla upp era kalciumvärden, det är enkelt gjort.
    Väljer att vara anonym men de som känner mig fattar vem jag är ändå.

• Svar på tråden Upprepade missfall
  • Anonym (Ledsen tjej)

Vi är så pass gamla jag o min man så jag vet inte om dom gör någon utredning på oss nu men jag tror att om jag vill det så får jag nog det för dom känner till mig nu efter så många upprepade mf! Jag lider med dig, jag vet hur du har det! 

Kram från en vän
  • Anonym (M)

Allt e bra nu! Jag har min son och både han och jag är friska. Lycka till och stå på dig.

• Anonym (M)

Allt e bra nu! Jag har min son och både han och jag är friska. Lycka till och stå på dig.

• Gravid 2006

Hej

Har haft 7 väldigt tidiga missfall ha gjort alla utredningar som finns, och läkarna sa åt mig att det finns inget mer de kan göra. Utan att det kanske var lika bra att ställa in sig på att vi inte kommer få barn, då vi inte skulle bli besvikna mer.

Undrar om det är tidiga missfall du har haft? och slog upp ordet hyperparathyreoidism å då kommer det fram att det är en godartad tumör?!?

Tacksam för svar?

• Anonym (M)

Japp, tidiga missfall var det, alla konstaterade med UL. Hyperparatyroidism innebar att parathyreoidea (bisköldkörteln) produserar för mycket hormon vilket kan bero på en godartad tumör. Produktionen av hormon leder till förhöjt kalcium.
    Jag är nu gravid igen, inget problem med missfall den här gången

• BettanB

Intressant, har hört om något liknande tidigare. Skall kolla upp det närmare tror jag.
    Ts, hur var det med illamåendet i de graviditeter som slutade i missfall?

Piratpartist, javisst!
  • Anonym (M)

Inget illamående, de avstannade i v. 6. Mitt illamående kom i v.8 med de 2 barn jag har, denna graviditet mår jag inte illa alls.

• BettanB
    Anonym (M) skrev 2009-07-17 22:53:16 följande:
    Inget illamående, de avstannade i v. 6. Mitt illamående kom i v.8 med de 2 barn jag har, denna graviditet mår jag inte illa alls.
    Okej. Och sen har du mått jätteilla?

Jag skall be min läkare kolla upp det; kan ju aldrig skada iaf. om han nu går med på det; är så satans snål med prover.

Är det innan graviditet man kollar? Vet du något om behandling?
    Har din läkare publicerat forskningsartiklar ännu och vad heter hon i så fall?
    Massor av frågor, men jag letar svar till mina mf med ljus och lykta.
    Piratpartist, javisst!
  • Anonym (M)

Man kan kolla när som helst, ett kalciumprov kostar bara ca 10 kr, behandlingen är vanligtvis operation, det kommer en artikel om mig i läkartidningen som min läkare Inga-Lena Johnsson har skrivit. Googla på spontan abort hyperparathyreoidism klicka på andra googelresultatet( NÄTVERKSGRUPPEN I SÖDRA SJUKVÅRDSREGIONEN FÖR
    SJUKDOMAR I THYROIDEA, PARATHYROIDEA, BINJURAR OCH
    ENDOKRINA BUKTUMÖRER) läs sid 5.

• Anonym (Jennifer)

Hej ! Jag har just gått genom mitt 5 missfall och jag har högt kalcium , ska troligtvis snart opereras . Blev så ?glad? att hitta din tråd . Alla har sagt i 2 år att mina missfall inte beror på något med bisköldkörtel

hur längesen är detta för dig ?

• Anonym (Jennifer)

Finns artikeln kvar att läsa ? Jag kan inte hitta den 😊

Svar på tråden Upprepade missfall