ivfare - gör ni kub/nupp?
Som rubriken lyder Blodprovet blir visst ofta missvisande efter IVF. Så hur kommer ni att göra?
Som rubriken lyder Blodprovet blir visst ofta missvisande efter IVF. Så hur kommer ni att göra?
Vi gjorde det inte...
//Solkatta
Kommer aldrig göra nåt som helst prov när jag väl blir gravid oavsett om det är spontant,via IVF eller ÄD. Jag tar det barn jag får för vilket barn som helst är välkommet och jag skulle aldrig i livet göra abort av nåt skäl. Det är enda syftet med fosterdiagnostik -att välja bort de "odugliga" som t.e.x de med Downs syndrom. Ligger mycket politik i detta eftersom såna barn kostar samhället mer.
Vi gjorde nupp men inte det provet där man tar blodprov från barnet (kommer inte för min värld ihåg vad det heter) då en kollega till mig hade otrevliga erfarenheter av det. Alla blir ju inte erbjudan Nupp så hade jag blivit erbjuden det hade jag gjort det. Helt ofarligt
Vi gjorde kub-test, men kliniken visste om att vi gjort IVF. Vi hade gjort fostervattensprov om värdet hade varit dåligt så vi skulle veta säkert.
Ska man göra fosterdiagnostik så är det ju viktigt att man ska veta vad man vill göra meed resultatet. En del avbryter graviditeten och andra vill veta för att kunna förbereda sig om man får ett barn med kromosomavvikelse eller något annat.
Glenda Glad skrev 2009-06-11 09:01:33 följande:
Jo, det är ju så att man rekommenderas att gå vidare till FP om man får dåliga siffror på KUB. Det är ju inte alltför sällan som folk får dåliga siffror på KUB och när de gör FP så var det inget fel.
Dessutom är KUB bara 90 % säkert dvs man missar 10% av de som har kromosomfel.
Hur skulle du känna om du fick dåliga siffror på KUB? Kan du känna att det är ok att vänta med att veta säkert tills barnet har kommit?
Lillsnörpa: jo,RUL kommer jag göra och säkerligen fler än ett VUL och UL också eftersom jag fått MA innan och tillhör en riskgrupp,men syftet med RUL är inte att hitta fel och sen göra abort. Jag skulle inte kunna göra det ö.h.t. Vet flera ggr när de sagt att barnet haft nåt fel,de gjort abort och det sen visat sig inte vara fel alls på barnet! Jag litar verkligen inte 100% på såna undersökningar/tester. UL blir mest för att kolla barnets storlek som en förberedelse inför förlossningen.
Glenda Glad skrev 2009-06-11 13:04:39 följande:
Vi har gjort IVF och gjorde KUB och hade gått vidare med fostervattensprov om värdena hade varit dåliga. Orsaken är att min svägerska fick avbryta sin graviditet i efter RUL pga att hon bar på ett barn som aldrig hade klarat sig utanför livmodern.
Vi gjorde enbart NUPP. Fick ok siffror, men om jag ska vara ärlig så hade jag knappt kromosonfel alls i tankarna utan ville bara få ett UL till och titta på bebisen. Ogenomtänkt kanske, men nödvändigt för mig just då.
Har haft väldiga problem att glädjas åt denna graviditet och de två tidiga ultraljuden (v7 och v9) räckte inte alls. Eftersom NUPP ligger kring 12-veckors gränsen också trodde jag att en levande krabat då skulle göra mig lugnare.
(tyvärr hjälpte det bara en halv dag eller så... är fortfarande mest orolig, trots RUL och sparkar...)
Vi gjorde cub,men jaghade aldrig gjort abort om ngt varit fel.
Alla barn är välkommna.
Nu gick allt bra,och bebisen är här!!